Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jennie
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 februari 2014, 13:23:00

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Jennie »

Bild

Hur vet man vad som är pol- och nollpunkt på ett sånt här Bodediagram?
Jag förstår att nollpunkten är någonstans där kurvan börjar stiga och polen där den når som "taket" och att det har någonting med 3dB att göra, men säg att ni tittar på en sådan här graf och vill veta var pol och nollpunkterna är, hur gör ni då?
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av ziw »

Så här tror jag:

Nollpunkten på kurvan ligger 3dB över lägsta nivån, här -37dB.
Polen ligger 3dB under högsta nivån eller vid -3dB.

/ziw
Jennie
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 februari 2014, 13:23:00

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Jennie »

Här är ett exempel där man ska omvandla med frekvens och sånt från en lärobok jag har och formeln står med. Men hur gjorde man egentligen här för at få fram 1kHz, 0.5mhZ och så vidare? :shock: :roll:

Bild
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av sodjan »

> Det går ut på att en ljusstråle delas upp i två strålar som går vilkelrät mot varandra.
> De speglas sedan tillbaka och slås ihop igen. Om strålarna då inte har gått exakt lika
> lång väg så uppstår ett interferensmönster, dvs. ljusvågorna läggs ihop och kan
> förstärka eller ta ut varandra.

I dag används i princip samma metod för att detektera gravitationsvågor, d.v.s. ytterst
små variationer i rumstiden orsakade av de största supernovorna eller liknande...
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av SvenW »

Ja, och det är en helt fabulös interferometer de har i Ligo.
Speglar och beamsplitter är gjorda i kvartsglas av högsta kvalitet, speglarna är
nästan en halv meter i diameter, beamspittern är ännu större,
och har ytfinhetskrav på 0.16 nm RMS. Effekten i kaviteten ligger på ca 1 MW och ändspeglarna
har en finurlig metod för att inte deformeras av uppvärmningen.
Ett enormt projekt som säkert går på en hel del.
Mycket mer går att läsa på deras webbsidor.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av JohnGalt »

Jennie, vad är det du frågar om egentligen? Allt står ju i klartext i bilderna du lagt in.
Jennie
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 februari 2014, 13:23:00

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Jennie »

Nej? Det står att man använder formeln för att få fram svaren, men hur fick man då fram motstånden R2/R1?

Värdena för (R2/R1) ser jag inte hur man fick fram för det var ju inte känt från början, så jag antar att man ska lista ut det från sambandet i formeln genom att sätta in ett tal för f3dB, men jag vet inte vilket tal som ska sättas in där?
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av JohnGalt »

Förstärkningarna var ju givna och förstärkningen är ju 1+R2/R1, så då har man ju förhållandena R2/R1.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av kodar-holger »

Ja den var lurig. Kolla kolumnen med Closed Loop gain noga. Första halvan är positiv, andra negativ.

Och det finns ju två tänkbara kopplingar med två motstånd och en OP. Ena varianten ger G=1+R2/R1, andra varianten ger G=-R2/R1.

Så för att gå ett visst gain med respektive de olika kopplingarna krävs ju en viss kvot mellan resistorernas resistans. Det är nog inte svårare än så.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av taimanov »

Etern är ganska intressant som idé, att det finns ett fält som breder ut sig i universum där elektromagnetiska vågor kan breda ut sig. Även om den teorin är avfärdad nu så finns det en ny teori om higgsfältet som kommit fram i samband med higgs-boson.
Det är ett fält som sträcker ut sig i hela universumet som ger partikeln massa när den interagerar med partikeln, men det verkar inte som elektromagnetiska vågar ska påverkas av den. Det tror jag är tanken iallafall. :-)

Ps. Jag har oftare fel än jag har rätt så är jag inne på fel linje så rätta mig, jag vill inte sprida osanningar. Jag kanske borde vara tyst utifrån ett sådant antagande. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av MadModder »

Jo det är higgsfältet som enligt standardmodellen breder ut sig överallt och ger både higgsbosonpartikeln och alla andra partiklar massa. Men fotonerna förblir utan massa.

Och apropå interferometrar så användes ju detta nyligen för att mäta och också påvisa gravitationsvågor i rymden som drar och sliter i jorden. :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Nerre »

Unruh-strålning är ännu mer intressant än graviationsvågor, med våglängder som är så långa att de inte ryms inom det observerbara universum! :)

Jag hade inte hört talas om Unruh förrän jag häromdan läste att det kan vara förklaringen bakom att EM-drive fungerar.

Men det hör väl inte hemma under dumma småfrågor iofs:)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Biker »

Jo fan , iaf för elektronikfourmet så är det småsnack och småproblem.Inget svårt,konstigt eller märklig alls.
Jennie
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 februari 2014, 13:23:00

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Jennie »

kodar-holger skrev:Ja den var lurig. (...).
JohnGalt skrev:Förstärkningarna var ju givna (..).
Gah förlåt! Glömde att tacka för hjälpen jag fick förut. Det gick bra då. :)


Har en annan mindre riktig småfråga som handlar om LT-Spice. Vad exakt syftar det här som står på spänningskällan här till vänster i bilden?
Det står "(2 0.1 1000)", vad är det man väljer där egentligen? 0.1... vad då?

Bild
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av kodar-holger »

Högerklicka på spänningskällan i schemaeditorn i ltspice så får du upp en dialog där du ser siffrorna tolkade.

Sine = sinusspänning
Första parametern = Offset
Andra parameter = Amplitud
Tredje = frekvens.

Spänningen mellan + och - är alltså i detta fall 2+0.1*sin(2*pi*1000*t) Volt

Nu finns också spice-direktivet .ac och 1000 1 100k med på schemat så jag vet inte om det i praktiken spelar någon roll. Vid transient-analys (bortkommenterade villkoret) gör det definitivt det. Men i detta fall sätts väl parametrarna automagiskt. Någon spice-guru kanske vet bättre. Jag kör det typ en gång vart annat år. Den klagade på att det var >500 dagar sen sist jag uppdaterade nu när jag startade.
Skriv svar