Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jennie
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 februari 2014, 13:23:00

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Jennie »

När man går förbi en kraftledning så hör man ju ett slags brus hela tiden - exakt vad beror det på? Alltså vad är det på linan som sker så massa ljudvågor reser till mitt öra ?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av xxargs »

Det är jonisering/mörkerurladdning i luften kring tråden av den periodvis höga elektrostatiska spänningen kring tråden i och med att det är väldigt hög spänning och trådens radie är relativt liten så blir elektrostatiska kraften väldigt hög vid trådens yta och lite av luften intill ytan joniseras (spetsverkan), är det lite fuktigt mm. så förstärks verkan och det hörs mer.

(man använder en nålspets som elektrod i tex. luftjoniserare och tunn tråd som joniserare av trumma i äldre kopieringsmaskiner och laserskrivare - idag rullar man på laddningen med en halvt ledande gummirulle kopplad till högspänning istället)

Större kraftledningar typ 100 kV och högre så hänger man ofta 3 trådar i triangel med små stag som håller isär dessa lite, syftet är att öka radien på 'tråden' så att det simulerar en 'metallrör' med 1-2 dm i diameter och elektrostatiska fältstyrkan på trådytan blir mindre så att den här typen av mörkerurladdning minskar då det är energiförlust för nätägaren. 'urladdningsbågarna' kring isolatorer är där i samma syfte att sprida ut statiska fälten då infästning av tråd till isolator mm. innehåller alltid skapa hörn och kanter som annars kan ge mörkerurladdning mot luft.

Har du sett hur en högspänningslabratorium i herrstorlek ser ut så vet du att allt där är väldigt bulligt och klotformat - och att det har stora radier där är av samma orsak som ovan.


Andra metoder främst för mindre kraftledningar under 100 kV är att ha plastbelagd tråd då plastlagret fungerar som en 'transformator' så att övergången mellan metallytan och luften blir mindre abrupt i det statiska fältet och lägre spänningskontraster per mm. sas. Plasten i sig minskar också urladdningstakten om det ändå blir mörkerurladdning
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra förklarat XXargs! :tumupp:
innehåller alltid skapa hörn och kanter som annars kan ge mörkerurladdning mot luft
Om man sysslar med högspänd elektronik kan man tänka lite på detta med spetsar. Löder man kablar och annat ska man just undvika dessa spetsar. Hur lätt är det inte att en lödning blir som en blobb med spets?!
Jag vet inte vad gränsen för högspänning går, men skulle jag bygga i häradet 800V och högre skulle jag vara lite observant. Vet någon när dessa mörkerurladdningar (coronaeffekter sa man på RIFA) uppkommer?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av ajje »

Jag rör mig en hel del i ställverksmiljöer och vid 10kV hör man normalt aldrig korona, vid 50kV kan den höras om vädret är gynnsamt, vid 130kV hörs den tydligt.

Här är en bild på koronaurladdningar på en ljusbågshorn på en 130kV isolatorkedja. Förmodligen är det ett hack eller annan skada i ytan där som gör att det bildas en så tydlig urladdning på en i övrigt avrundad del. Observera även de små urladdningarna uppe till höger, det är ändarna på en saxpinne.
t_DSC_2022.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av sodjan »

> Innehåller alltid skapa hörn och kanter som annars kan ge mörkerurladdning mot luft.

Innehåller aldrig skapa hörn och kanter som annars kan ge mörkerurladdning mot luft. (?)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av xxargs »

hmm, inte alltid lätt att skriva så att det blir lätt syftning

Var jag menade att urladdningsbågen (inte horn) ser till att släta ut fältet till större yta så att vassa detaljer i infästningen som alltid blir (se saxpinnen några bilder och inlägg tidigare) men även kanter på mutterskallar och bultändar etc. blir avskärmade mot motpolens ytor (stolpens/tornets metall) som annars hade get mörkerurladdning/korona på dessa mer vassa och kantiga detaljer i infästningen.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Platis »

På en del instrument jag har så är nätdelarna specade till tex 100-250volt och 40-440Hz, normalt så är ju nätfrekvensen runt 50-60Hz i nästan hela världen så varför är dom specade till 440Hz? :humm:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Klas-Kenny »

400Hz används en del inom typ flyg, u-båtar, militär och lite annat "udda". :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Platis »

Aha, intressant! Vad är anledningen att man använder högre frekvens där?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan det vara att man får igenom mer energi med högre frekvens?!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Icecap »

Vid 400Hz kan man få mer energi per viktenhet kärna.

Sedan används 400Hz också ofta i de gamla servon en hel del.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Jonyverse »

I flygplan speciellt vill man spara på vikten och vill inte ha onödigt tunga transformatorer och filter.
Ibland hör man "nätbrummet" i form av en 400 Hz ton när kapten hälsar välkommen i högtalarsystemet på charterbolagets gamla skorvar. Det kan också slå igenom i flygradion om man lyssnar på den.
Standarden tror jag är 115 V/400 Hz.
Jennie
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 februari 2014, 13:23:00

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Jennie »

Hur är fundamentalläget I en cirkulär vågguide?
TM1,1 eller TE1,1 eller TE1,0?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har byggt några mobila omformare till 400 Hz till gamla KMW för många år sedan. De användes till de slipmaskiner som man slipade stora propellerblad med. Det användes även 400 Hz omformare till att driva handöverfräsar m.m på snickerifabriker.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Hedliden »

Eftersom jag är dum frågar jag så här:

Vi tar en ringkärnetrafo, 230v till 2x12v (200VA) och matar den med 115v istället. Vad händer då ?
Blir det 2x6v men fortfarande 200VA ?
Spontant känns det som det blir 100VA eftersom man inte kan belasta med högre ampere... tänker jag rätt ?
Skriv svar