Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jennie
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 februari 2014, 13:23:00

Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Jennie »

Har inte alla det så här?
Jag har märkt att jag nästan alltid gör iaktagelser och har massa "dumma" småfrågor kring elektronik som jag aldrig brytt mig om ställa tidigare och som jag sedan bara glömmer bort.
Massvis med små saker som kanske inte känns värt att göra nya trådar av och spamma ihjäl forumet, så jag tänkte att den här trådens syfte ska vara att fungera som en samlingsplats för sådana frågor och iaktagelser. Man behöver inte tvunget få svar på alla frågor för jag tror det finns ett värde i att bara se andras funderingar också. :)
Jag börjar:

Hur tillverkas skitsmå MOSFETs egentligen?

Hur vet man att etern inte finns?

Varför är det nästan alltid två linjer på ett Bodediagram?
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Klas-Kenny »

1. På samma sätt som stora MOSFETs, bara att de tillverkas mindre.
Wikipedia har en del information: http://en.wikipedia.org/wiki/Semiconduc ... abrication

2. pass

3. Den blå linjen är asymptoter, vilka man bara använder för att underlätta ritande av Bode-diagram. Den röda är den "verkliga" kurvan. Finns bra tabeller för hur mycket den verkliga avviker ifrån asymptoterna vid olika ställen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av MadModder »

Etern var en idé om att ljuset, elektromagnetismen och gravitationen måste ha ett medium att breda ut sig i. Tester gjordes på 1800-talet för att mäta huruvida ljusets hastighet upplevdes variera beroende på om man färdades mot eller från en ljuskälla. Man tänkte att eftersom jorden far fram i etern så borde det finnas etervindar. Men det gjorde det inte. Ljusets hastighet är konstant relativt mätpunkten oavsett hur fort eller sakta den rör sig. Så då övergav man den idén. Det finns inte heller något stöd för en eter i relativitetsteorin så... Etern var en teori man hade, och idag har det förblivit ett hittepå som ingen (utanför pseudovetenskapen) lägger ner någon energi på. :D
Jennie
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 februari 2014, 13:23:00

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Jennie »

^ Intressant, tror jag hört det förut, men hur gjorde man sådana tester på den tiden?
Tänker att det måste finnas annan bättre utrustning idag.
Klas-Kenny skrev:1. På samma sätt som stora MOSFETs, bara att de tillverkas mindre.
Wikipedia har en del information: http://en.wikipedia.org/wiki/Semiconduc ... abrication
Nice! :)
Jo, men vad är kruxet för att få MOSFETs ännu mindre än vad de redan är? När man är nere på nanonivå så kan man ju faktiskt inte se terminalerna med egna blotta ögat och man ska liksom se till att ha mellanrum mellan dem och allt?
Måste ju vara en helt annan femma än tillverka något man kan ta och se på.

Btw, det står i din länk att man räknar med att få fram sådana som är 5nm små runt år 2020, vad är det då som hindrar en från att ta fram så pass små redan idag och vad är det som begränsar hur små man egentligen kan göra dessa?
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Nerre »

Det är tillverkningsprocessen som är problemet.

Om du tänker så här: Hur skriver du 2 mm höga bokstäver med en färgkrita? Kritan är för stor för det, du behöver ett annat verktyg.

Tidigare använda man optik, d.v.s. man hade nån form av ljuskänslig beläggning som exponeras med typ en projektor. Men där får man då problem med när detaljerna i bilden blir så små att de närmar sig ljusets våglängd. Numera tror jag kan börjar gå över till andra metoder än ljus, men även där finns en gräns. Det är svårt att masstillverka saker på nanonivå.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av YD1150 »

Några år gammal artikel men den beskriver problemet i alla fall.

http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=13478
largasso
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 oktober 2009, 20:30:30
Ort: Helsingborg, Skaune

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av largasso »

Bra ide med denna tråd ! :tumupp: :tumupp: :tumupp:


Lite som "Fråga Lund"

:bravo: :vissla: :bravo: :vissla: :bravo: :vissla:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av xxargs »

Har inte koll vad man kör just nu - men man har kört väldigt länge med UV-ljus och med upplösning långt förbi vad som ansågs fysiskt möjligt bara några år tidigare trots att geometrierna nu är betydligt mindre än dess våglängd, maskerna idag är ett under i komplexitet motsvarade mikrovågsteknik med kvartsvågstransformatorer, stubbar etc. trix i kanterna på strukturer som man hittar i optiska läran, mikrovågsläran och RF för att öka skärpan och få dit energin där man vill ha det i resisten.

Att ersätta det med annat har visat sig vara väldigt svårt och med stor motvilja från tillverkningen då detta också väldigt prispressat och kan inte ha direktritning på ytan med elektronsråle (och de har sina problem då elektroner är klibbiga eller repellerande beroende på rörelse och riktning etc.) mer är prototyptillverkning och framtagning just av masker för att det helt enkelt tar för lång tid - man lyser med UV-ljus på en 12-tumsskiva med mask på ett antal sekunder som annars skulle ta dagar om det skrivs med elektronstråle direkt...
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av el34 »

Har tänkt på dessa solcellslampor (sådan där med en pinne man trycker ner i rabatten) man köper billigt numer. Borde inte batteriet som sitter i bli djupurladdat väldigt ofta? Lampan lyser ju tills batteriet inte har mer att ge. Har inte sett någon form av elektronik som klipper vid låg spänning. Tänker att det borde ju slita onödigt mycket på batteriet. Men dom kostar ju under tian att köpa nu mer så man kan väl inte begära mer för dom pengarna.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Miramithe »

Ja det sliter rätt hårt. Men NiMH är rätt tåliga. Och jag har inte heller sett någon krets som skyddar för djup urladdning.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av MiaM »

"Lampan" är väl en lysdiod? Gissningsvis så är batteriets polspänning och minsta framspänningsfall för att ge nämnvärd ström genom dioden åtminstone något sånär matchat.

Ja, eller så är det bara fulchansat...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av xxargs »

förmodligen nyttjar man att lysdioden slutar att leda när spänningen över batteriet och lysdioden blir tillräckligt låg och den vägen hindrar att laddas ur fullständigt, för det är när batteriet laddas ut mot 0 Volt som det blir skador medans stannar man på 0.9V/cell så klarar det sig bättre.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Miramithe »

Fast nästan alla använder en joule thief och den kan du köra nästan ner till 0V innan den slutar svänga. Faktiskt så kan jag testa om någon är intresserad.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av xxargs »

Joule-thief... hmmm...kan gå med NiMh-batteri om det bara är en enda Cell (har inte öppnat någon sådan och tittat efter) då jag har laddat dito NiMh celler med 0.0 Volt i startvärde och efter några cyklingar faktiskt fått tillbaka det mesta av kapaciteten - förmodligen är det viktiga att den inte blir omvänt polariserad som det lätt bli på någon cell i till 0 Volt bottenurladdad batteripack.
thomasloven
Inlägg: 96
Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av thomasloven »

Angående hur eterns existens motbevisades så stod jag faktiskt och tänkte på detta i duschen i går morse strax innan jag såg den här tråden för första gången. Roligt sammanträffande...

Experimentet som utfördes (och som sedan dess har utförts otaliga gånger av andra, med samma resultat - lätt att göra och intressant i optikundervisningssammanhang) kallas Michelson-Morleys interferometerexperiment.
Det går ut på att en ljusstråle delas upp i två strålar som går vilkelrät mot varandra. De speglas sedan tillbaka och slås ihop igen. Om strålarna då inte har gått exakt lika lång väg så uppstår ett interferensmönster, dvs. ljusvågorna läggs ihop och kan förstärka eller ta ut varandra. Fördelen med en interferometer av den typ som användes är att den förstärker effekten så att även en extremt liten skillnad i optisk väg skulle ge ett stort utslag.

Genom att snurra hela experimentet åt olika håll och visa att interferensmönstret är oförändrat såg man att oavsett ljusstrålarnas riktning behövde de då samma sträcka. Resultatet var fullkomligt obegripligt eftersom Young genom sitt dubbelspaltexperiment tidigare hade bevisat att ljus är en vågrörelse. Den ursprungliga tanken med experimentet hade varit att svara på frågan om etern stod stilla i hela universum, eller om den följde med jorden. Det fanns ingen anledning att tro att den inte existerade. Det var först ett 60-tal år senare som Einstein formulerade sin relativitetsteori och till slut förklarade resultaten.

Angående skillnaden i utrustning då och nu så skulle jag gissa att interferometrar har utvecklats en hel del. De används (tror jag) t.ex. för mätning av brytningsindex av diverse material. Upplösningen och noggrannheten i Michelsons och Morleys första interferometer var dock fullt tillräcklig för att man ska kunna anta att nya mätningar inte skulle leda till några andra resultat.
Skriv svar