Koppla bort ett ben på höj och sänkbart bord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlbertE

Koppla bort ett ben på höj och sänkbart bord

Inlägg av AlbertE »

Har ett höj och sänkbart bord som är i en vinkel, med tre ben. Jag ville ha bort vinkeln och bara ha ett rakt bord i stället. Därför behöver ett ben plockas bort.

Ett problem dock. Om jag kopplar bort ett ben så vägrar elektroniken höja och sänka bordet. Det rör på sig några millimeter och stannar sedan. Kopplar jag tillbaka tredje benet funkar allt igen. Har testat byta plats på kontakterna för respektive ben i styrdosan, men ingen skillnad.

Har även testat att variera vilka två ben som är inkopplade. Samt naturligtvis dragit ur stickproppen ett flertal gånger.

Jag misstänker att det är någon säkerhetsmekanism som gör att bordet inte ska sänkas om ett ben slutar fungera.

Bordet är av märke Kinnarps. Benen är tillverkade av Linak. Beteckning på styrdosan är CBD3006-00. Benen har beteckningar DL30005-01 (Left), DL30015, samt DL30006-01 (Right).

Är det någon som vet hur man ska göra? Gissar att man antingen borde kunna göra en bygling så styrelektroniken tror att tredje benet höjts/sänkts, eller möjligtvis att det går att flytta en bygel i styrdosan nånstans.

Hittar inget bra på webben när jag söker på beteckningarna. Linak verkar heller inte sälja just de modellerna längre.
ohlinj

Re: Koppla bort ett ben på höj och sänkbart bord

Inlägg av ohlinj »

Hur många pinnar är det på kontakterna till varje ben?

Misstänker att det är 3. Om det är det så bör en av pinnarna vara någon form av pulsgivare. Om man bara skickar in den signalen från ett av de befintliga benen till den tomma kontakten så kommer kanske elektroniken att "tro" att det tredje benet ger signaler om att det rör på sig och allt är frid och fröjd.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Går den varken upp eller ner?
Ofta måste man nollställa dom där genom att köra ner i botten och sedan hålla knappen intryckt i 5-6 sekunder.
Så om det går att köra ner men inte upp så kan det vara problemet...

Vilka ben är det du har kvar?
En tanke är att den förväntar sig två specifika ben t.ex. vänster och höger. Eller någon annan kombination.

Finns det fler kontakter för ben på styrdosan? Typ pluggade eller så?
Mitt bord på jobbet har 4 uttag, men kommer inte ihåg om det sitter nån blindplugg i det som inte används...

Edit: Aha, såg att du testat med olika ben... Mysko...

//B1N4RY
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Det är åtta trådar per ben.

Det finns tre anslutningar på kontrollboxen, markerade 1,2 och 3. Det finns även en 4:a, men där är ingen kontakt fastlödd på kretskortet.

Från upp/ner-knapparna går en RJ45-kabel, ansluten till boxen på kontakt 'B'. Det finns även en anslutning A som verkar vara för en telefonplugg (RJ-typ). Vet inte vad den är till för.

Jag har återigen varit och testat lite. Kopplar jag in alla tre ben fungerar allt perfekt. Oavsett i vilken ordning jag kopplar in benen. Har sedan testat olika permutationer av två ben till kontakt 1,2 och 3. Har provat lite slumpvis olika, men får alltid samma resultat.

Har nu även öppnat boxen för att se ifall det hade funnits en bygel som gick att flytta på, men det finns inget att ställa in där.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Sätt alla tre benen under den raka biten! =D
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Jag var lite nyfiken, så jag öppnade ett ben och började mäta.

En tråd är plus och en minus som går direkt till motorn som driver höj/sänkningen. Varierar mellan några få volt och 30 volt då benet sänks/höjs.

Sedan finns det två brytare på kretskortet som en fjäderbelastad pinne trycker på beroende på benets läge. Den ena trycks in då benet går i botten. Jag gissar att den andra är för då benet är i toppläge.

Sedan finns tråd med konstant +10 V. Denna verkar driva elektroniken på kortet.

En tråd är +5 volt då benet går uppåt, 0 volt annars.
En tråd är +5 volt då benet går nedåt, 0 volt annars.

Övriga tre trådar har jag ingen aning om.

Min gissning är att elektroniken i benet rapporterar till huvudenheten om det är grönt att höja/sänka. Sedan levererar styrenheten ström till elmotorn.

Det är väl gjort så för att ordna "påkörningsskydd", mm.

Jag gjorde ett försök att bygla de tre trådarna jag inte hade koll på från ett annat ben, i förhoppning att styrenheten då skulle tro att benet fungerade som det ska.

Jag tycker det borde kunna fungera. Dock gjorde jag en tabbe. Kablarna till de två ben jag byglade var vända åt olika håll, och därför var färgerna omkastade. Upptäckte det inte förrän jag låg under bordet och hade byglat ännu fler trådar. Nu verkar något ha brunnit, i anslutningen till det tredje benet.

Ska göra ett försök att återuppliva den i morgon.

Men vad tror ni om följande ide?

1. Slit ut all elektronik ur benen. Endast +30 volt till motorn används.
2. Koppla förbi elektroniken i styrenheten och mata +30 volt direkt från transformatorn till benen (via en brytare).
3. Brytaren (eller brytarna) ska leverera +30V, -30V, resp. 0 V beroende på om bordet ska upp eller ner.

Det här innebär förstås att det inte finns några påkörningsskydd eller annat, men det borde väl funka?
Seroster

Inlägg av Seroster »

Det borde funka. Alltid skoj att riva ut säkerhetsfunktioner! =D
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Jag tror såhär (har själv ett linak-bord som jag mätt på för nåt år sen):

Varje ben har en pulsgivare. känner processorn ingen puls ifrån ett ben när den kör, räknas det som att det inte funkar. Som ohlinj sa, det kan funka att koppla pulser från ett befintligt ben till det avsaknade. Men du behöver förmodligen ett oscilloskop för att se nåt.
Som jag förstår det, räknar den pulser på varje ben för att veta att alla höjer lika mycket.

Borde på nåt sätt konfigurera att man bara har två ben. Den borde detekta det...

Var själv inne på att rensa ur allt och köra själv ett tag. Men jag fann det mycket lättare att bara försöka få befintliga elektroniken fungera... Gränslägen och det...
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Har testat med en annan modell av höj/sänkbart bord (hos en bekant), och där märker den att det bara är två ben och fungerar rakt av..

Jag kontaktade Linak, men dom hade inte kvar något för den styrenheten jag har. Dock nämnde dom att det funnits ett programmeringsverktyg för den serien styrboxar jag har. Det är nog så man skulle göra för att ställa om.
Skriv svar