Hjälp mig reda ut mitt nätverk.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Hjälp mig reda ut mitt nätverk.

Inlägg av newbadboy »

Bilden visar hur mitt nätverk ser ut och vad som är kopplat till de olika noderna A-D. Allt har fungerat tills nu. Det som har tillkommit ät IP kamerorna KAM4 och KAM6.

Det hela började med att jag tog en laptop och kopplade in till punkt C. Körde ett programm för att lokalisera alla kameror och sedan loggade jag in på KAM6 för att skapa en DYNDNS adress till den. Gick inte. Provade samma med KAM4. Samma fel. Upptäckte då att jag bara var ansluten lokalt och inte till internet. hur jag än provade i punkt C och D vill detorn inte anluta till internet.

Körde jag trådat/trådlöst till punkt B anslöt jag till internet men kunde inte lokalisera kamerorna. Gav upp sen och lät allt ligga.
Idag provade jag logga in på mina KAM1.2,3,5 via mobilen och såg då att det inte gick att komma åt Kam3. Drog precis ut Kam4 och antar att om ett tag kommer jag åt Kam3.

Magkänslan säger att mitt system inte vill dela ut fler ipnr än vad jag redan använder. Vad ska jag hitta på?

Jag trodde att jag kan koppla på hur mycket som helst efter en router med kablar, så länge jag delar upp rent fysist med ex switchar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: Hjälp mig reda ut mitt nätverk.

Inlägg av Nerre »

Hur är sakerna konfigurerade?

Så som du har kopplat så måste routern vara konfigurerad enbart som switch för att det ska fungera som tänkt, det är "ADSL-modemet" som fungerar som router.

Sen finns det ingen anledning att mer än en enhet på ditt nätverk ska skaffa en DynDNS-adress, du har ju bara en extern IP-adress.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Det låter som du har Bredbandsbolaget som ger dig några externa IP adresser och du använder alla och därför får inte alla åtkomst till internet.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag har BBB ja. Vet inte rikti om deras modem går att konfa.

Finns det ngn lösning på mitt problem?

Är inte helt min grej detta.
elabbe

Inlägg av elabbe »

Eftersom du väljer att inte svara på Nerres fråga hur sakerna är konfade antar jag att du inte vet, eller att du inte konfat dom alls.

Som det ser ut är modemet även en router. Standardlösningen i det här fallet är att stänga av alla routerfunktioner och "brygga" modemet. Och då köra din Nighthawk som enda router. Det är "farligt" att köra dubbla routrar om man inte vet vad man gör.

Kam1, Kam2 och HDD Box bör då inte kopplas till modemet.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Har inte konfat denn alls. Den är default. Vad det nu är.

Som sagt vet jag inte alls vad det finns för möjligheter att konfa bbb modemet. Hdd boxen skall dessutom vara specifikt kopplad till ett uttag på boxen. Ingen aning vad det innebär att koppla den på annat ställe.
elabbe

Inlägg av elabbe »

Nej, och utan att veta modell på ditt modem kan vi omöjligt svara på det heller.

HDD-box tolkade jag som en nätverkshårddisk, då HDD står för Hard Disk Drive. Ska den kopplas till en viss port låter det snarare som en tv-mottagare, HD-box, som i High Definition.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Med hdd menar jag digitalbox för tv. Sorry om jag förvirrat.

Modemet är en zyxel p-2601hn-f1
elabbe

Inlägg av elabbe »

Ingen fara, bara vi förstår varandra :)

Bryggat läge innebär att Zyxeln kommer jobba som ett rent modem, och din egen router får en extern IP-adress. TV-boxen bör kunna sitta kvar, men Kam1 och 2 får du koppla in efter routern.

https://www.bredbandsbolaget.se/publish ... t_lage.pdf
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Ok detta är då steg 1 antar jag. Kan inte Kam1/2 vara kvar i den då? vill helst inte behöva dra om kablar.

Sen måste väl switchar och router ställas.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Då kommer Kam1 och 2 att sitta åtkomliga "direkt på internet", vilket man helst vill undvika.

Switcharna behöver inte ställas in nåt (om du nu inte kör med VLAN, men det tror jag inte du gör för det verkar du inte ha kunskaper till:) ).

Routern behöver konfigureras som router, men det är den troligen redan (om du inte konfigurerat om den).
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Haha, tack för den.

Nej det är trådat, finns inte ens wlan på switcharna
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bredbandsbolaget brukar skicka ut burkar som INTE är konfiguerade som router, utan endast som brygga.

Det vanliga verkar vara att de delar ut max fem publika IP-adresser.
Nu förbrukas de på detta sätt:
1. Netgear-router
2. HDD-box
3. Kam1
4. Kam2
5. ledigt - eventuellt för wifi-grejer som ansluter till bredbandsburken.

Om du struntar i Wifi på Bredbandsbolaget-lådan så kan du köra en till kamera direkt på den (fast via en switch för annars lär uttagen ta slut).

Men det hjälper dig bara att få in en till kamera.

I princip så borde en DynDNS-klient fungera utmärkt även "bakom" din router. Men det blir då bara just en DynDNS-klient, d.v.s. du får en dynamisk domän men den pekar då inte på en av kamerorna 4-6 utan den pekar på routern.

Genom att ställa in routern på att släppa igenom rätt portar så kan du antagligen släppa på en av kamera4-6 ut mot internet ungefär som om den kameran vore direktkopplad till internet. Du måste dock veta vilka portar det rör sig om eller ta risken att slå på uPNP (eller vad det heter?) och låta routern automatiskt öppna portar.

Beroende på hur kamerorna fungerar så kan du kanske (eller kanske inte) översätta portnummer så att den/de återstående kamerorna också blir åtkomliga men på andra portnummer.

Ett rätt stort problem med denna tråd är att "kamera" kandiderar till pris i luddigt begrepp. Exakt märke/modell (och gärna länk till produktblad/bruksanvisning) torde ge dig klart bättre svar i tråden.

P.S. har du ingen dator ansluten? Eller kör den Wifi?

Om du använder Wifi - kör du på Netgears och/eller Bredbandsbolagets Wifi?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag har oxå för mig att bbb har den konfad som brygga default men det får jag kolla såklart.

Kam1/2 axis m3024
Kam 3 axis
Kam4/5 axis m3026
Kam6 axis p3365

Kam 6 har som sagt åtkomst sedan innan till internet och den ligger ju längst bak i kedjan. Den har även en dyndns adress visa axis hemsida som heter typ, example.axiscam.net.

Skulle jag kunna hänvisa till ovan nämnd dyndns adress och sedan rätt öppnad port för att alltid hitta kamera 4-5?

Har dator och mobiler men de ansluter via wifi i punkt. Inget är anslutet till modemet trådlöst.

Sedan undrar jag också varför jag inte kan hitta kamerorna bakom routern om jag är ansluten till punkt med datorn. Hittar dem däremot om jag är ansluten till punkt c d.
Skriv svar