Ikea Galant höj- och sänkbart skrivbord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bills19
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 mars 2015, 13:23:38

Ikea Galant höj- och sänkbart skrivbord

Inlägg av bills19 »

Jag har ett gammalt skrivbord från Ikea. Skulle tippa på att det är 10 åt gammalt eller nåt. Står säkert nånstans. Det har aldrig fungerat i min ägo, men fick ett ryck och försöka fixa det nu. Det visade sig att det var mer än ett fel, men det är för nära för att ge upp nu.

Jag har kommit så långt att det nu både går uppåt och neråt men bara åt ett håll i taget. När man slår igång strömmen så går det alltid att köra neråt. Kör man ända ner, kopplar ur det ena benet och kör neråt en gång och sedan uppåt så åker benet upp en bit. Kopplar man då in det andra benet och kör uppåt så rätar den först upp sig (kalibreringen fungerar) och sedan går det att köra uppåt tills strömmen bryts/reläet i nätadaptern slår ifrån.

Det sitter 4 reläer som styr benen, två till varje. Min gissning är att två är av/på till respektive ben och de andra två styr riktning. Det som händer när man försöker köra åt det håll som inte går är att reläna för av/på bara står och klickar. Mäter man inspänningen till spolarna varierar den då mellan 0-5V. Det känns som att logiken slår ifrån av nån anledning. I de fall som det fungerar ligger inspänningen till spolarna på konstant 17V ungefär.

Vet inte var jag ska fortsätta nu, det fungerar ju åt båda hållen med lite handpåläggning. Men jag förstår inte vad det är som gör att det inte fungerar. Eller jag kanske ställer fel fråga, kanske borde fråga vad det är som gör att det fungerar?

Nån som har en idé? Eller tips som kan hjälpa min "reverse engineering".