tecno skrev:Vad har du kontaktdon som ska klara av dom strömmarna? Om laddaren är menad att kopplas i vårt nät så ska det väl finnas kontaktdon för detta?
Bilder tack.
Pluggen som nissan har för AC laddning heter J1772, klar 80A AC
tecno skrev:Ja jo, men i andra änden är ju det som är viktigaste i nuläget. Hur är detta tänkt att fungera i Sverige?
Där blir det en laddbox, med menkens typ två ut. (De är ju EU standard)
Kablen mellan bilen till boxen är altså en Menkens typ 2 till J1772 kabel.
Sånna går att köpa lite var stans i sverige.
Kablar o laddbox fins att köpa "off the shelf" de ja öpna den här tråden för va att hitta en bra lösning att dela upp belastningen på alla 3 faser. Jag har inte hittat någon laddbox som gör detta ennu.
jo jag vet, laddar sitter inbygd i bilen. men att ladda DC på nissan leaf kräver lite mer en att bara likrikta, så de tänker jag inte ge mig in på.
de fina med AC laddningen är att laddaren i bilen sköter allt sånt, allt den behöver veta är hur mycket den "får" ladda med. de e de som sitter i klumpen på Level 1 sladden (den med vanlig stickkontakt) Level 2 sladdarna kopplar man in i en laddbox som sköter snacket med bilen, men de fortfarande laddarn som är inbygd i bilen som sköter laddningen.
typ 3 laddning är de man gör med likström på nissan i deras speciella plugg som heter ChAdeMo.
med 6,6 kW skulle jag alltså kunna ladda fult på 4 timmar hemma om jag bara kan dela upp belastningen på alla faser och installerar en laddbox. annars går det som sakt att "tanka" långsammare utan problem.