Elektromagnetfunderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

Då har jag pluggat vidare och upp dyker nya funderingar :)
E-Type versionen som fins beskriven är tydligen de dimensionerna som används i produktionsmodellen av magnabend efter 1990, så att utgå från den bör man nog göra.
Min tanke är inte att fräsa E-typekroppen i ett stycke utan att bulta ihop plattjärn. Lite sämre egenskaper, men jag förutsätter att det skall funka bra. Om man nu tänker sig att man använder 0,9mm tråd istället så finns det ju risk att man inte får plats med alla varven, därför tänker jag lite så här: Om man börjar med kärnan och lindar runt den så många varv som behövs så har man ju sedan spolens storlek. Om man efter detta konstruerar resterande kroppen efter spolens storlek och kanske drar till lite extra på plattjärnens tjocklek... Det kan ju hända då att kanalen som spolen skall gå i blir någon mm bredare, just för att få plats med den något tjockare tråden. Men det verkar inte så extremt noga va?
Det viktigaste verkar vara att det är så tajt som möjligt. Har jag uppfattat rätt?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av LaRdA »

Har funderat lite på att tillverka en jag också (eller två kanske då kollegan också lät intresserad), men jag har inte räknat något på lindningarna än.
Men prova att använd beräkna en ny spole med samma antal Ampervarv fast med 0.9mm tråd och se vilket mått du hamnar på.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

Genom jobbet kan jag köpa vissa dimensioner plattjärn till väldigt fördelaktigt pris. Om man skall gå efter villa dimensioner jag har tillgängliga och designa magnetkroppen efter det så blir det bästa såhär:
Kärnan: 30x30mm
Botten: 80x20mm
Sidor: 50x200mm som bultas i sidan på botten.
Kroppen får då dimensionen 120x50mm och kanalen som spolen skall få plats i blir 25x30mm
Genom att öka längden på kärnan till 750mm så får jag med 0,9mm tråd plats med en spole på ungefär 600 varv och får då 4500 amperevarv. Spolens resistans blir 26,5 ohm och förbrukar då 7,5A
Vad tror ni om mina funderingar?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av SeniorLemuren »

Förstår inte riktigt det där med att det skulle vara lättare att köpa 0.9 mmåd. I en annan länk efterfrågade du vart man kan köpa 0.8 mm koppartråd. Jag tipsade dig om att det finns en lindareverkstad i närheten av Varberg. Om du tillverkar en bobbin av tex spånskiva och åker dit så spolar dom på tråden (0.8 mm) på den i önskad mängd (varv). Jag tog mig friheten att ringa och fråga, det var inga problem. Hur svårt kan de vara?

EL- O. MASKINSERVICE I VEDDIGE AB
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

Haha... Du är underbar senioren. Tack för att du tog dig tid :)
Jag har själv inte kollat med dom utan började med att kolla runt på nätet på vilka som uttryckligen säljer till privatpersoner, och de jag hittade lagerförde inte 0,8mm helt enkelt. Om jag tar samma dimensioner på kroppen som i förra inlägget men minskar kärnan till 650mm lång så får jag plats med en spole på 0,8mm på 761 varv och 4077 amperevarv. Spolens resistans blir då 37 ohm och förbrukar 5,3A
Om jag istället lindar 525 varv så blir spolens resistans 25,6 ohm och förbrukningen 7,7A vilket är väldigt nära exemplet som Alan ger.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

Oj, jag glömde ju min fråga också ;) :
Tror ni kanalen blir för bred? (25mm)
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av CPMS »

Är trådens diameter med eller utan lack/lim? Tänkte cadda lite på denna bock i SW.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

Jag har ju förutsatt att diametern är inklusive lack... Men jag kan ju ha fel...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

Skissat lite till
ImageUploadedByTapatalk1421059456.067580.jpg
Modellen i mitten borde ju vara optimal?
Med en kärna på 650mm så skulle det bli 4034 amperevarv och jag skulle få plats med 602 varv. Men för att ligga nära Alan's siffror så skulle jag då behöva 350 varv. Detta är alltså med 0,8mm tråd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har för mycket på G och saknar en hel del vad gäller mekanisk bearbetning men en liten bockmaskin som klar plåt upp till halvmetern vore coolt att ha.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av hcb »

Bosen: kolla upp det där med tråddiametern. Elfa t.ex. anger för 0.5 mm koppartråd en diameter inkl. isolering på 0.9 mm.
55-503-40
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

http://www.bevi.se/download/produktkata ... iltrad.pdf
0,8mm har en diameter på max 0,884mm så det skall man absolut ha med i beräkningarna. Om jag använder min mittersta modell med 40mm bred och 650mm lång kärna så får jag plats med 493 varv, men jag behöver bara 350 för att komma nära Alan's siffror. så den modellen med 350-450 varv tråd känns ganska optimal.....
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av CPMS »

Nedre modellen är nog enklast att få ihop och få rak om man ska skruva ihop den. Känns som det är bättre med en stomme som består av färre delar?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

Nu är det ju inga brutala längder jag pratar om. Sammanlagt mindre än 700mm lång, så jag tror att det skall gå bra ändå. Men självklart blir det svårt att få rakt om man har tänkt sig att göra den längre...
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av CPMS »

Lekte lite, den är enligt nedre alternativet och kärnan är 1000mm.
5mm aluminium lock på sidorna med försänkte M6, delarna skruvas ihop med planförsänkta M10 insex.

Ska man göra den 1 meter lång räcker det knappast med ett gångjärn i vardera ytterkant så konstruktionen av detta tål att tänkas på, med ett vanligt gångjärn måste man ju placera vridcentrum i linje med kanten på magneten så kanske det är enklast att kopiera dom special gångjärnen dom använder om man vill sätta dit ex. 4st.
Assem1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar