Elektromagnetfunderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av orvar-e »

intressant följer tråden avvaktande på resultat.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av bit96 »

Nu vet jag ju inte vad du skal bocka, men många plåtar brukar väl vara 1200 mm eller 1250 mm breda.
Så om man ändå gör en "stor" bockmaskin på runt metern kanske det är lika bra att göra den ca 1300 mm bred?
Det bör i alla fall göra den betydligt mer attraktiv om den skall säljas framöver.

Jag följer tråden med stort intresse och skulle gärna ha en sådan bockmaskin som tog 2000 mm breda plåtar. :pray:
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

Inom industrin så är standard storlek på plåtar 1000x2000m men det är ju sällan man bockar något innan man klipper till det i rätt storlek ;)
Jag själv vet att jag sällan bockar saker som är mer än 500mm långa så därför klarar jag mig långt på en maskin som är 650mm.
Men som bit96 föreslår så kan det vara smart att lägga på några cm om du ändå skall göra en sådan stor bockmaskin.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av Bosen »

Tappar man kraft i magneten om man även gör gavlarna i 20mm stål? Bör dom vara i ett icke magnetiskt material?
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av exile »

Nej, men kraften ute i ändarna blir lite annorlunda än på mitten.

En fundering på gångjärnen hur löser man att centrum placeringen helst ska vara just i "väckt" eller kan man tolerera att den inte är exakt och i så fall hur mycket?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av prototypen »

Gångjärnets centrum måste vara i eller mycket nära underprismats kant. Att använda "vanliga" gångjärn ute i ändarna förtar ju halva vitsen med denna smarta konstruktion.
Bockprismat måste ju då dimensioneras som på en vanlig bockmaskin.

Protte
DennisCA
Inlägg: 2280
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av DennisCA »

Blev det något av detta bygge? Jag har nyligen upptäckt samma och blev allt mer intresserad trots jag aldrig lindat nånting. Har redan en liten hemmagjord plåtbock och skulle vilja ha nånting mera kapabelt... Och detta verkar faktiskt mkt enklare att tillverka än en konventionell lådbock.

E-typen låter ju intressant, men jag hoppar fram och tillbaka mellan att göra E eller U typen. Men man borde väl kunna skruva ihop passliga bitar istället för att behöva fräsa som det påstås. En verkstad borde väl kunna kapa till bitarna med tillräcklig precision, att borra och gänga kan jag själv. Jag vet inte om det skulle hjälpa om man sen TIG svetsade ihop delarna efter man kontrollerat magnetspolen passar.

Snickra och sånt kan jag så en "bobbin" blir inte svår att fixa, borde även gå att montera in en varvräknare som håller koll på det åt en. Det låter även intressant om det finns ställen som lindar det åt en, men jag tippar det är inte billigt.

Jag kollade i den lokala webbshoppens sidor ()och dom har inte 0.8mm tråd i passande längder verkar det som. Om man skulle göra en 650mm bred magnet så blir det 1440mm per var och 484 varv = 696 meter + lite extra så 700m med 0.8mm tråd skulle behövas. För som jag förstår det går det inte att skarva tråd.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av prototypen »

Det går skarva tråd, vrid ihop, löd och en isolerslang.
Det tar lite plats så det får inte vara på gärsgårn med plats.

Protte
DennisCA
Inlägg: 2280
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av DennisCA »

OK så det går, rekommenderas det över att försöka hitta en spole med tillräckligt lång tråd, eller är det osannolikt man hittar sådana längder? 220m kom dom i på webbsidan jag tittade på, 1kg spole.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av prototypen »

Det finns säkert större, hittar du någon säljare så låt mig veta.

Protte
ds77
Inlägg: 2216
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av ds77 »

Carbex har ju en hel del tråd i sitt sortiment, men säljer så vitt jag vet inte till privatpersoner.
DennisCA
Inlägg: 2280
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av DennisCA »

Gick in på Carbex ändå och kollade litet. 12kg rulle för 450kr, låter ju inte helt rätt då det var 300kr (30€) för en 1kg rulle på Vasa Elektronikcenter och då var det även en av de bättre priserna jag hittat... Trots priset är exkl. moms så är det ändå bara 570kr med moms...

http://www.carbex.se/sv/produktsida/run ... 12-kgspole
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av prototypen »

Nej det där priset stämmer (inte)

Att tillverka tråden kostar kanske 38 kr/kg men sedan måste man betala för kopparn också.
Jag ringde Carbex, alldeles nyss var koppar tillägget 69 kr/kg. Följer världspriserna som verkar variera var 10:e sekund. Just nu var priserna fallande.
Så rullen skulle kosta (69+38)*12 kg = 1284 plus moms.
Ska jag beställa och ställa på Wasabåten...........?

Protte
DennisCA
Inlägg: 2280
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av DennisCA »

Det låter intressant (och uppskattat), fast jag måste nog vänta med inköpen lite och räkna vad allt kommer kosta, var jag kan få tag i metalldelarna osv. Har också flera projekt på G som måste avslutas, som en pantorouter (från woodgears.ca) och cyklonprojekt (spånsug) och andra grejer.

12kg är väl i överkant för mina syften, 4kg skulle jag klara med mig till detta projekt (om jag nu inte gör en bredare modell). Kanske det skulle gå att hitta någon som vill samköpa tråd, eller om jag hittar något annat projekt där 0.8mm tråd skulle passa...
DennisCA
Inlägg: 2280
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Elektromagnetfunderingar

Inlägg av DennisCA »

Satt och funderade igår att om man ska gå igenom allt jobb för en sånhär mackapär kanske man borde utöka kapaciteten till mer än 650mm, 1000mm tror jag vore en bättre längd.

Om jag förstår honom rätt (stor risk att så är ej fallet!) så blir det då en annan grovlek för att få rätt ampere-turns på magneten. Jag kommer köra på 230 volt och grovt tänkt så blir det väl runt 200V DC efter liktriktarkretsen, samma som hans uträkningar alltså, så jag behöver samma resistans som han räknar på, 0.053 ohm per varv.

Hur tjock tråd? Om jag kör samma storlek på magnetspolen men gör den 1000mm istället för 650 så blir det: (1000*2) + (44*3,14) = ~2138mm. Hans längd var 1440mm och han räknade 0,053/1,440 för att få 0,0368 ohms per meter.

Så jag räknar 0,053/2,138 = 0,0247 ohms per meter. Enligt hans tabell kommer jag närmast med 19AWG eller 0.9mm tråd.

Hur många varv? Jag tänker jag kör med samma tvärsnitt som han så jag kan använda samma formel som han har och byta ut arean för kabeln. Orginalet: [0.55 x 24 x 19)/0.518] = 484, min version [0.55 x 24 x 19)/0.653] = 384 varv, vilket betyder jag behöver 821 meter med tråd.

Låter detta mer eller mindre korrekt?


Tillägg:
Bosen skrev:Min tanke är inte att fräsa E-typekroppen i ett stycke utan att bulta ihop plattjärn. Lite sämre egenskaper, men jag förutsätter att det skall funka bra.
Har samma tanke, funderar dock om egenskaperna kunde förbättras litet genom att sen TIG svetsa ihop allting efter man skruvat och passat in alla delar?
Skriv svar