Gram diskmaskin värmer inte vattnet.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Gram diskmaskin värmer inte vattnet.

Inlägg av ajje »

Hej.

Jag har en diskmaskin "GRAM OM60-00 t rf" som inte värmer vattnet längre.

En snabb felsökning igår kväll visade att värmeelementet ligger på 27-28 Ohm vilket verkar rimligt för ungefär 2 kW.

Det sitter ingen vanlig termostat utan temperaturkontrollen görs av en NTC-resistor. Den mättes till ~40 kOhm vid rumstemperatur och resistansen minskade när jag värmde den med handen. Är det ett rimligt värde? Jag har inte lyckats hitta info om den.

Är det någon som vet om diskmaskiner "väntar in" en viss temperatur innan de går vidare i programmet? Är det så tyder det på att det är i temperaturavkänningen felet sitter.

Något tips om vad jag ska leta efter? Tänkte idag koppla in mig på matningen till värmeelementet och på styrningen till reläet som styr matningen.
Tänkte att på så vis kan jag se om det kommer styrsignal, och om det faktiskt kommer fram spänning till elementet också.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Gram diskmaskin värmer inte vattnet.

Inlägg av lond »

Fyller den på vatten som den skall och till rätt nivå? Kan vara nivågivaren som inte fungerar. Det kan även vara reläet som aktiverar elementet som inte fungerar.

/// Marcus
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Gram diskmaskin värmer inte vattnet.

Inlägg av ajje »

All fyllning verkar gå som den ska, det tuggar glatt igenom alla spol, disk och sköljfaser.

Ja, relät är en misstänkt punkt, det är därför jag tar ut mätpunkter både "före" och "efter" relät.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Gram diskmaskin värmer inte vattnet.

Inlägg av ajje »

Vidare felsökning visade ett kabelbrott i stammen som går upp i luckan (där styrkortet med relät sitter).

Har dragit ny tråd nu, men väntar med provkörning till imorgon. :)
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Gram diskmaskin värmer inte vattnet.

Inlägg av ajje »

Och provkörning visar att nu är allt som det ska. :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Gram diskmaskin värmer inte vattnet.

Inlägg av lond »

:tumupp:

/// Marcus
ngjbtf
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 augusti 2017, 19:13:14

Re: Gram diskmaskin värmer inte vattnet.

Inlägg av ngjbtf »

Har en GRAM OM 62-26T diskmaskin som jag bytt värmeelement på pga att den inte värmde vattnet.
Då maskinen stått avslagen ett dygn kan jag starta diskprogram och den fungerar OK.
Om jag sedan stänger av den på OFF-knappen får jag inte igång den.
Displayen lyser inte,
Om jag låter den vara avslagen ett dygn igen så lyser displayen igen och maskinen fungerar.
Du som jobbat med en liknande diskmaskin har du någon ide vari felet kan bestå.
Kan det vara elektroniken i mini mart powerboard eller display board som felar, eller är det en kabel som kommit i kläm.
Tacksam för alla tips.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Gram diskmaskin värmer inte vattnet.

Inlägg av ajje »

Nu var det ju ett par år sedan jag rev i den, så jag kommer inte ihåg hur konstruktionen på styrkortet var.

Men uppenbarligen är punkten där kablarna går upp i luckan en öm punkt. Efter att jag fixat ovanstående fel så gick maskinen några månader och sedan började den spöka med matningsspänningen.
Även då var det en av ledarna upp i luckan som var av.

Några månader senare så åkte maskinen på skroten då listerna runt luckan började bli så dåliga att maskinen var mer eller mindre inkontinent.
Skriv svar