Steglös inställning av ställdon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Steglös inställning av ställdon

Inlägg av Dahlgren »

Jag bygger ett vindkraftverk och har tänkt att jag ska bygga ett nav med vridbara vingar.
Jag har fått tag i ett 12V DC linjärt ställdon som jag tänkt använda. Men jag vill kunna ställa det steglöst m.h.a en vridpotentiometer el. linkande. Är det någon som har en aning om hur jag ska lösa detta ?

Går att sätta en t.ex skjut-potentiometer på det linjära ställdonet som ger ett visst värde, och en vridpotentiometer där du ställer in ett målvärde? Sedan låter man en PIC el. liknande jämnföra dessa 2 värden och kör ställdonet fram och tillbaka för att hålla dem lika ?
Eller finns det något enklare sätt att lösa detta?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Behövs inte nåt så avancerat som en PIC. En operationsförstärkare som förstärker skillnaden mellan inställt och mätt värde borde räcka. Som en liten P-regulator...
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Är inte så himskans duktig på elektronik får jag väl tillägga. Skulle du vilja utveckla det lite närmare?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nånting i den här stilen:

Bild

Den ena poten är "sensorn" och den andra ställer man in önskad position med. Utspänningen blir felet mellan inställd och önskad position, man kopplar den till något drivsteg som klarar att driva själva motorn och så är det klart.

Om det inställda och mätta värdet inte är lika så kommer motorn automatiskt att köras tills de är lika igen.

Man får välja värdena på motstånden för att få lagom förstärkning och därmed lagom snabb styrning utan att den blir instabil.
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Tack så mycket cyr !!!
Jag göra en beställning från Elfa så jag kan börja experimentera med din koppling. Vad behöver jag för komponenter för att komma igång?

Antar att R1 och R2 ska ha lika resistans, med de andra motstånden då?
Finns det några bra "kit" som man kan köpa med massor av olika motstånd så jag kan testa mej fram?

Tänkte på motståndet som jag ska ha som givare på mitt ställdon, är det bättre att försöka använda en vridpotentiometer istället för en skjutpot.?
Miljön i ett vindkraftverk är väl inte den behagligaste, så jag är rädd att det kommer att komma skit på kolbanan om jag använder en skjutpot.

Op-förstärkaren klarar väl knappast att driva ställdonet direkt, så jag får väl köpa några små reläer också.
Är det något mer jag ska tänka på? Tacksam för alla tips jag kan få.
Senast redigerad av Dahlgren 7 juni 2003, 16:49:19, redigerad totalt 1 gång.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Skulle chansa på komponentvärden ungefär såhär:

R1 = R2 c:a 5k
R3 = R4 c:a 50k
R5 = R6 c:a 50k-500k (bestämmer förstärkningen).

Operationsförstärkaren: borde funka med nästan vilken som helst.

För att driva själva motorn så kommer jag på ett par alternativ, antingen ett steg med lösa transistorer eller så byter man opampen mot en integrerad effektförstärkare (sån som man kan hitta i datorhögtalare och likn.).

Relä funkar nog inte så bra eftersom de är antingen på eller av. Principen här är att motorn kör fortare ju mer fel inställningen är.

Jag kan föreslå nåt drivsteg om jag får veta spänningen som finns att driva det hela med (antar 12v?), hur mycket ström motorn drar och lite sånt...
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Ok, på så vis...

Jo, spänningen är 12V med vad den drar vette fan. Står inget Watt-tal angivet på den, men jag får väl testa att koppla in den och mäta lite.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Om inte ställdonet har någon koppling som kan slira (glida efter) skulle jag sätta dit en sensor på motorn som räknar pulser för varje varv. Sedan behövs ''home' brytare på båda ändläge. När du startar apparaten borde den gå 'home' åt ena hållet av sig själv ungefär som en vindrutetorkare.

När du skickar motorn åt ena eller andra hållet måste en räknare stoppa motorn på det önskade värdet.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Glömde att säga det kan bli räknefel om läget ändras ofta. Så i värsta fall borde ställdonet skickas till ett endläge först innan varje ändring.
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Nja, att ställa ställdonet i ändläge efter varje ändring är ingen bra idé. Grejjen är ju att jag ska kunna ställa vinkeln på bladen till mitt vindkraftverk m.h.a en potentiometer.
Och någon räknare på motorn har jag svårt att få dit, hela konstruktionen är kaplsad, så det finns inga rörliga delar förutom kolven.
Ska lägga ut en bild så ni ser hur jag menar...
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Lite klurigt det med analogteknik, tröskelvärden och så så den inte 'jagar' fram och tillbaka okontrollerat. Men den mekaniska massan i sig skulle skapa de tröskelvärdena, så OPamp grejen skulle fungera bra.

Fast pot-metern ruttnar ju snabbt ute i ovädret :-)

Om du har en AC-generator har du kanske frekvensen (varvtalet) som referens. Eller en DC generator högsta möjliga effekt?

Då kan du kanske mäta ut och låta de värden reglera vingarna på propellern?
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Jag har mest tänkt att ha verket för att kunna experimentera lite med, så att alltid ha vingarna i optimalt läge beroende på vindhastighet är inte så noga egentligen.
Så en potentiometer som ställer vinkeln på vingarna duger gott.
En OP-förstärkare tror jag är grejjen egentligen, med det är ju som du säger, putten uppe i verket kommer nog få bytas lite då och då =)
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Jag och Zeus har ganska så nyss slaktat lite permobiler på delar. Bland annat ställdon.
I dessa sitter själva kolven som i en aluprofil. I denna aluprofil sitter även en tunn liten stav som sitter ihop med den yttersta delen av den utskjutande änden på ställdonet.
Tydligen så funkar det så att inuti aluprofilen så går denna tunna stav emot microbrytare för att ange lägen.
Det blir kanske inte riktigt steglöst, men om du har tajt mellan microbrytarna så funkar det kanske ändå.
Skriv svar