Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av daspunner »

Om man vill bygga om nåt, i mitt fall en sändare till RC-flyg och byta ut två vred emot en minijoystick, typ en sån man hittar på xbox/playstation-kontroller. Vad behöver jag tänka på då? Vreden som sitter där idag är ju två analoga potentiometrar och minijoysticken lika så. Sen kanske man mjukvarumässigt måste ställa in lite för ändlägen etc, det förstår jag. Men hårdvarumässigt tänker jag, skulle jag elda upp nåt? Kan man mäta på nåt vis hur lika vred och joystick är?

Och då kommer följdfrågan naturligtvis. Hur specar man en potentiometer?


/David
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av MadModder »

Du kan räkna med att alla tål minst 0,2W, även de allra minsta ytmonterade. De flesta kretsar är designade så inte ens en minimal bråkdel av detta utvecklas i potentiometern, så du kommer absolut inte elda upp någonting.
Du mäter resistansen mellan de två yttre benen, utan att de sitter inlödda i kretsen.
Det man specar är total resistans, samt kurvform på resistansen över banans längd. Du vill ha en linjär, då det är linjära rörelser som ska styras. Logaritmisk har man t.ex till en volymkontroll.
Om du vill mäta kurvformen mäter du mellan en av de yttre och mittpinnen, och noterar om värdet ökar/minskar linjärt eller inte vartefter du vrider.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av daspunner »

Tusen tack!
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av daspunner »

Har ändrat mej lite i valet av joystick som skall användas. Eller rättare sagt det beror på om det går. Från början hade jag en tänkt mej en modell som hade 6 trådar, 3 till varje potentiometer/axel på joysticken men det innebär att det blir nåt klumpigt hopkok som hamnar på utsidan och ser alldeles för amatörbyggt ut. Har nu hittat en avsevärt mindre som har 4 trådar vilket innebär att det är gemensam matning och jord till både x o y-axel. Jord är ju jord och gemensam men vad gör jag åt att jag har en matning för mycket? Lägger den åt sidan o låter bli o använda den? Använder båda matningarna?

Länk till joystick:

https://www.adafruit.com/product/444


/D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

UH?! Vaddå en matning för mycket??? Den har ju bara en matning - Vcc. Du lägger GND till jord och Vcc till, vad för matning du har, kanske +5V och så får du ut signalerna Vä/Hö resp Upp/Ner och dessa använder du i din apparat.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av prototypen »

Är ju inte HELT säkert att "matningen" är gemensam till båda pottarna.
Kan ju vara någon kolimojoxkoppling med en signal av något slag.
MEN ohm mät mellan jordtrådarna så de verkligen sitter ihop.
Ohm mät också mellan matningstrådarna så de verkligen sitter ihop.

Sedan kan jag berätta om min erfarenhet av joysticks, tillverkaren hade vanliga 270° pottar men spaken gick bara ± 45 så löparen kom aldrig fram till något ändläge. Det blev för litet område att reglera.
Det blev en annan (dyrare) joystick

Protte
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av daspunner »

För att klargöra lite mer vad jag vill uppnå bifogar jag lite bilder.

Idag sitter det två sånna här med 3 trådar vardera:

Bild

Vill ha dit en sån här med totalt 4 trådar:

Bild
Bild

Skall öppna sändaren o mäta lite sen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur lätt som en pannkaka som helst. Du ansluter GND till jord (0V) och Vcc till plusspänning (kan det vara +5V), sedan har du två utgångar som motsvarar löparna på de två potentiometrar som sitter inne i huset. Den ena ger signal motsvarande horisontell rörelse och den andra vertikal.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av Nerre »

Det förutsätter ju att de nuvarande potarna verkligen är kopplade för att fungera som en spänningsdelare.

Har alla RC-sändare rena analoga spänningsingångar för kanalerna?

Förr i tiden var väl potarna mer en del av en monostabil vippa och styrde pulslängden på servopulserna i princip? Har man frångått de principerna helt?
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av daspunner »

Det funkade bra. Borrat hål i bakstycket o limmat dit den. Fimpade en an jord och en matning och kom undan med att bara använda fyra ledare. Krimpade på dupontkontakter för att senare kunna återställa ombygget om man skulle vilja.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Är alla lågströms potentiometrar skapta lika?

Inlägg av Sverige »

Bilder...?
Skriv svar