Elektronik och motor på samma batteri!
Elektronik och motor på samma batteri!
Jag har byggt en robot som drivs av några 12V batteri. Den är bestyckad med ett mini-itx kort (Epia M10000) och en en motor för RC-bilar.
Problemet är att när motorn drar på sjunker (troligvis) spänningen så mycket att datorn startar om och jag tappar kontroll över bilen ett tag.
Jag behöver sätta dit rejäla kondningar tror jag men vet inte vilken typ jag ska använda. Några förslag?
Problemet är att när motorn drar på sjunker (troligvis) spänningen så mycket att datorn startar om och jag tappar kontroll över bilen ett tag.
Jag behöver sätta dit rejäla kondningar tror jag men vet inte vilken typ jag ska använda. Några förslag?
-
- Inlägg: 515
- Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
- Ort: Helsingborg
Japp. Det är fyra batterier som är kopplade parallellt och sen har jag ett par sladdar till motorn och ett annat par till datorn. Ser ut så här ungefär:
[/code]
Kod: Markera allt
Motor Dator
|| ||
++=====++====++====++====++====++
|| || || ||
Batterier
Bilen är ganska stor och dator med kameror, WLAN, GPS och grejer drar ca 4A. Batterierna är på vardera 2.8Ah så ett batteri räcker inte.
Hur man än gör så kanske känns det dumt att dela upp det för om man kör väldigt lite tar batterierna slut till datorn men det finns massor med kräm kvar i batterierna till motorn som inte går att nyttja.
Jag tror nog mer på nån form av kondning och spänningsregulator.
Hur man än gör så kanske känns det dumt att dela upp det för om man kör väldigt lite tar batterierna slut till datorn men det finns massor med kräm kvar i batterierna till motorn som inte går att nyttja.
Jag tror nog mer på nån form av kondning och spänningsregulator.
Du skulle kunna lägga ett batteri separat. och så koppar du in både motorbatterierna och dator batteriet via dioder till datorn. Då kan inte motorn sänka spänningen på dator batteriet. Men datorn kan få energi från motor batterierna när belastningn är lägre. Alternativet är ju att köra motorerna försiktigare.
Bilen ska vara igång så länge det går. Målet är ca 2h beroende lite på hur man kör.
Diod är nog en bra idé och sen tänkte jag nog slänga dit en stor kondning och en liten kondning för att gardera mig mot låg och högfrekventa störningar. Jag ska även begränsa hastighetsförändringar.
Ska bli spännande och om det hjälper. Senast bootade datorn om precis när jag slängde på full gas. Hade jag inte pallat upp den så hjulen snurrade i luften hade det slutat illa.
Diod är nog en bra idé och sen tänkte jag nog slänga dit en stor kondning och en liten kondning för att gardera mig mot låg och högfrekventa störningar. Jag ska även begränsa hastighetsförändringar.
Ska bli spännande och om det hjälper. Senast bootade datorn om precis när jag slängde på full gas. Hade jag inte pallat upp den så hjulen snurrade i luften hade det slutat illa.
Senast redigerad av Deepthink 18 december 2003, 20:12:26, redigerad totalt 1 gång.
Nu är man igång igen.
En mjukstart löser mycket av problemen men jag tror ändå jag ska slänga dit en diod för säkerhets skull. Jag ska även ha en brytare så jag kan stänga av motorn men inte övrig elektronik.
Vilken typ av diod ska jag ha? Sitter och kollar på elfa och där finns likriktardioder och likritarbryggor, vad är skillnaden? Bilen drivs som sagt på 12V och fartreglaget till motorn är specat till 30A med toppar på 210A.
Vet någon om det finns brytare med inbyggda dioder?
En mjukstart löser mycket av problemen men jag tror ändå jag ska slänga dit en diod för säkerhets skull. Jag ska även ha en brytare så jag kan stänga av motorn men inte övrig elektronik.
Vilken typ av diod ska jag ha? Sitter och kollar på elfa och där finns likriktardioder och likritarbryggor, vad är skillnaden? Bilen drivs som sagt på 12V och fartreglaget till motorn är specat till 30A med toppar på 210A.
Vet någon om det finns brytare med inbyggda dioder?