Elektronik och motor på samma batteri!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Elektronik och motor på samma batteri!

Inlägg av Deepthink »

Jag har byggt en robot som drivs av några 12V batteri. Den är bestyckad med ett mini-itx kort (Epia M10000) och en en motor för RC-bilar.

Problemet är att när motorn drar på sjunker (troligvis) spänningen så mycket att datorn startar om och jag tappar kontroll över bilen ett tag.

Jag behöver sätta dit rejäla kondningar tror jag men vet inte vilken typ jag ska använda. Några förslag?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Har du olika kablar från batteriet till motorn och datorn?
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Inlägg av Deepthink »

Japp. Det är fyra batterier som är kopplade parallellt och sen har jag ett par sladdar till motorn och ett annat par till datorn. Ser ut så här ungefär:

Kod: Markera allt

Motor                           Dator
  ||                             ||
  ++=====++====++====++====++====++
         ||    ||    ||    ||
              Batterier
[/code]
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Bäst är att mata den genom en spänninsregulator.
Det KAN också vara störningar från motorn som stör datorn.
Fixas med avstörningskonding
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Om Du nu kopplar bort ett av batterierna, och låter datorn få ett eget.
Så ska Du se att det går bättre. Om inte, så kan det vara taskig kräm i batterierna, eller att motorn stjäl för mycket kraft så spänningen sänks.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Prova koppla in en kondensator (ca0,1uF) så nära datorn som möjligt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

jaa, ABCs förslag var bra. Om du nu ändå har fyra batteri, kan du väl dedicera ett åt bara datorn? Glöm inte att behålla gemensam jord bara, annars blir motorstyrningen knas.
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Inlägg av Deepthink »

Bilen är ganska stor och dator med kameror, WLAN, GPS och grejer drar ca 4A. Batterierna är på vardera 2.8Ah så ett batteri räcker inte.

Hur man än gör så kanske känns det dumt att dela upp det för om man kör väldigt lite tar batterierna slut till datorn men det finns massor med kräm kvar i batterierna till motorn som inte går att nyttja.

Jag tror nog mer på nån form av kondning och spänningsregulator.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

du behöver inte 4Ah batteri för att driva en dator som drar 4A

däremot behöver du 4Ah för att driva 4A i en timme...

Hur länge måste den vara igång? På ett batteri blir tiden = 2.8Ah / 4A = 42minuter

/Johan
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du skulle kunna lägga ett batteri separat. och så koppar du in både motorbatterierna och dator batteriet via dioder till datorn. Då kan inte motorn sänka spänningen på dator batteriet. Men datorn kan få energi från motor batterierna när belastningn är lägre. Alternativet är ju att köra motorerna försiktigare.
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Inlägg av Deepthink »

Bilen ska vara igång så länge det går. Målet är ca 2h beroende lite på hur man kör.

Diod är nog en bra idé och sen tänkte jag nog slänga dit en stor kondning och en liten kondning för att gardera mig mot låg och högfrekventa störningar. Jag ska även begränsa hastighetsförändringar.

Ska bli spännande och om det hjälper. Senast bootade datorn om precis när jag slängde på full gas. Hade jag inte pallat upp den så hjulen snurrade i luften hade det slutat illa. :wink:
Senast redigerad av Deepthink 18 december 2003, 20:12:26, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En mjuk start skulle ju kunna lösa problemen. En stillastående motor är rena kortslutningen.
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Inlägg av Deepthink »

Nu är man igång igen.

En mjukstart löser mycket av problemen men jag tror ändå jag ska slänga dit en diod för säkerhets skull. Jag ska även ha en brytare så jag kan stänga av motorn men inte övrig elektronik.

Vilken typ av diod ska jag ha? Sitter och kollar på elfa och där finns likriktardioder och likritarbryggor, vad är skillnaden? Bilen drivs som sagt på 12V och fartreglaget till motorn är specat till 30A med toppar på 210A.

Vet någon om det finns brytare med inbyggda dioder?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

En likriktarbrygga är fyra likriktardioder. De används som helvågslikriktare av vaxelstöm.
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Inlägg av Deepthink »

Ok, då är en likriktarbrygga inget för mig...

Men jag är osäker på vilken diod som är den bästa och ifall det är lika bra att satsa på kondningar också för säkerhets skull...
Skriv svar