Elektroniska fartreglage

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Elektroniska fartreglage

Inlägg av gvs »

Någon som vet hur dessa fungerar? de borde vara någon form av pwm eftersom de går att koppla till vanliga servouttag i en radiostyrning. Skulle det gå att bygga ett eget eller skulle det bara vara slöseri med tid/pengar?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Du är på rätt spår - fartreglagen bygger på PWM-styrning i kombination med H-bryggor baserat på MOSFET-transistorer. Dock är det inte pulserna från radiosändaren som styr transistorerna direkt, utan en liten processor ligger mellan och avkodar signalerna (som normalt går till ett servo). Dessa översätts till en PWM-signal som är propotionell mot servoutslaget. Reversering av motorn är möjlig tack vare H-bryggan. Fartreglage utan back har nog ett enklare effektsteg eftersom man inte behöver vända motorns rotationsriktning.

Det är tveksamt om det skulle löna sig att bygga ett fartreglage av standardtyp. Det svåraste är att få ner storleken på bygget samt få det tåligt nog för att kunna användas i exempelvis ett off-road fordon. Skall du bygga ett är det för att du behöver någon speciell egenskap som inte finns hos de färdiga reglagen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Eller just för att det är kul. Det behöver inte bli så dyrt. En billig PIC16F676 (25:10) och två IRF7809 (17:50) och två IRF 7410 (39:40) Små billiga prylar som klarar mycket. totalt 139kr +moms
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Lägg till arbete och monteringsmaterial. Dessutom trixandet med storleken så att det får plats i en 1/10 RC-bil (till exempel) samt att det skyddas mot smuts och fukt. Det blir mer än bara fem komponenter.

Däremot, om det skall vara till en hembyggd robot (till exempel) som aldrig behöver utsättas för samma miljömässiga påfrestningar som en RC-bil går det fint med egna byggen som är lite känsliga. Där kan även PIC'en få andra uppgifter utöver att varvtalsstyra motorerna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Redan här kan den få fler uppgifter. broms/back Ev blinkers eller broms och back ljus. Man kan limma kretsarna direkt på en aluminium plåt eller en snygg fläns. Sen lägger man ett lager epoxy över allt. Tåligt och bra kylning. Arbetet kan man knappast räkna in efter som man antagligen skruvar med sin RC-bil för att det är skoj. Inte för att det är lönande.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Måste nog hålla med danei där faktiskt... att få det tåligt är nog faktiskt inte ngt proglem alls... sen att man gör det för att det är lönande vill jag knappast påstå... snarare för ens egna psyke i så fall...

Epoxi är grymt bra för sådana här endamål... jag kör väldigt mkt med ngt dem kallar SuperStål 2 komponentigt... är utom ordentligt och tål värme upp mot 120grader C samt att den tål bensin etc... sen att den stelnar under vatten ser jag bara som ett plus 8)

Sammanfattning: Gör bygget på t ex ett experiment kort sen är det bara att lägga på epoxi... går antagligen att få ganska "snyggt"...

//Rille
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Tänkte mer på el-flyg, den ska bara kunna styra farten mellan noll och fullt, alltså ingen back. enga problemet jag kan se är att det kan gå ganska höga strömmar, men det finns väl billiga prylar som klarar det oxå...
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... höga strömmar? På/Av... hmm... tja koppla in PICen eller vad du hade tänkt avkoda med till mottagaren och kolla hur PWM pulsen ser ut vid full gas... sen är det bara att låta PICen hela tiden kolla om PWM pulsen är vid full gas så att säga sen är det bara till å sätta en pinne hög så att säga då... den är då kopplad till en transistor som släpper igenom den högre strömmen du hade tänkt dig till motorn... utan att påverka PICen på ngt sätt... lämpligast kanske sätta en spänningsregulator och en konding för PICen så skulle du kunna tänkas köra på samma driv ack...

Denna lösning kan göras mkt liten och lätt...

//Rille
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Var nog lite otydlig, den ska naturligtvis gå att styra steglöst mellan 0 och full gas.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

K... tja blir inte mkt klurigare om än ganska mkt mer... hmm... jag funderar på det faktum att du redan har en PWM puls... undra om man inte skulle kunna koppla den till transistorn och på så sätt få ett slags reglage... om än inte ner till 0 antagligen... hmm... kommer inte på en lösning... digital potentiometer som en PIC styr då den jämför PWM puslen kanske... :humm:

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

bara att göra en PWM ut från PICen och lägga det på en MOSFET eller flera om man tycker att det är bättre. IRF7809 pallar 16A tror jag. Beror väl lite på kylning. den kostar 17:50 så man har ju råd att parallell koppla. Och så en PIC för 25kr. man kan ju försöka köpa en motor kontroller för det....
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

rickeboy skrev:K... tja blir inte mkt klurigare om än ganska mkt mer... hmm... jag funderar på det faktum att du redan har en PWM puls... undra om man inte skulle kunna koppla den till transistorn och på så sätt få ett slags reglage... om än inte ner till 0 antagligen... hmm... kommer inte på en lösning... digital potentiometer som en PIC styr då den jämför PWM puslen kanske... :humm:

//Rille
funderade oxå på om det skulle gå att dra den till transistorn direkt, vore kul att veta hur signalen ser ut, men jag får mäta för att senare återkomma om det... om det nu inte finns någon bra fkatasida om det där man kan läsa in sig.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

ojdå läste visst inte var Rille skrev förut. Jag kan säga att det inte går. pulskvoten varierar mellan 5% och 10% Ska du köra motor ska den variera mellan 0% och 100%

Till servot är det en puls på 1-2ms en gång var 20ms

Man får helt enkelt mäta pulsen och göra en ny PWM.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Det är en motor han ska styra har jag fått för mig vilket gör det hela lite lättare...

Hmm... danei en undring:

Kod: Markera allt

Mottagare-->"servopwm"-->PIC-->PWM-->Motor
Skulle det funka? Eller sätta en transistor eller vad skulle krävas från PIC till motor?

Hade en "lektion" i Microprocessor teknik nyss och lekte faktiskt med PWM etc idag... hade en motor och en potentiometer som man vred på och då ställde varvtalet... gjorde en annan version också t ex om man bromsade den med fingret så försökte den uppnå "ska vara" varvtalet... dvs jämförde helt enkelt det värdet den borde ha och det värdet den faktiskt hade...

Lyckades dock inte utrönna hur dem hade kopplat det då det är en färdig modul eller vad man ska säga... (uC:n är en Motorola 68HC11...)

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

det var exakt så jag menade. ska man bara köra i en rikting räcker det med en FETtransistor mellan. En logikstyrd är en fördel. ex irf7809
Skriv svar