Elektroniska fartreglage

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... en fråga RDX* på ditt schema undrar jag bara vad det är för komponent du har som heter IRFIZ46N som du har 2 st av efter OK1 dvs till höger... samt då varför du har alla grejorna efter MOSFETen som jag antar att OK1 är... eller vänta nu... det är väl inte OK1 som är MOSTFET... det är väl dem där IRFIZ46N eller hur?!
Funderar lite på vad du menar med att "det går bra med vilken som helst bara den har PWM utgång" antar att du syftar på hårdvaru PWM då?

"Du vet inte vad du snackar om PIC!!!!" No offense, va ganska mkt ironi i det jag skrev också... det va dock underförstått... och det är inte bara teoretiskt möjligt utan aven pratiskt möjligt att genomföra också... bara för att reda ut att...

//Rille
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

rickeboy> du för hem och studera schema betäckningar. Ok1 är en optokopplare som isolerar motorn från den digitala delen. IRFIZ46N är transistorn

-min kommentar var också ironiskt menat.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Sen behöver man inte ha alla lysdioder det går bra att bara använa en.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hehe... tja jag kom ju fram till att efter lite skrivande och funderande iaf :)
Har aldrig använt optokopplare eller MOSFETar kan ju bero på det... :roll:

Antar att du menade hårdvaru PWM...?

//Rille
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

rickeboy>"Antar att du menade hårdvaru PWM...? "
ja, precis. Att använda mjukvaru PWM tar alldeles för mycket processorkraft.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26435
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

det ska nog gå att läsa av en signal in och göra en ut samtidigt. det är inte särskilt krävande uppgifter
Användarvisningsbild
ptz0n
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 december 2003, 15:10:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av ptz0n »

Någon som kan/orkar rita ett schema till ett on/off reglage? Det ska hällst också kunna bli mindre än ett microservo+strömställare.. ;)
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

ptz0n>> Du borde tänka efter vad som kan tänkas krävas för att det ska funka... jag spånade lite själv och kom fram till detta:

1. Ngt som tar emot och reagerar på "servo" PWM pulsen och reagerar när den har nått en viss "styrka"...

2. Reagerar genom att t ex dra ett relä... problemet där är dock att relän drar ganska mkt ström... så en optokopplare eller en MOSFET eller en transistor borde vara att föredra...

I princip det... om den blir mindre än microservo + strömställare... hmm... alla gånger :) många gånger biligare också...

//Rille
Användarvisningsbild
ptz0n
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 december 2003, 15:10:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av ptz0n »

Något som kan reagera på PWM pulsen och skicka signalen till relä:t genom en transistor: microprocessor?

Jag är inte så inne på vad för relä:n och transistorer som krävs för att mitt reglage ska fungera. Det är ganska stora stömar som det ska klara men det beror väll på vad för transistor jag använder som påvärkar det antar jag.
Så ni får inte klaga på att jag är helt "ute och cyklar" :P

BTW tack för svaret rickeboy!!!
"I princip det... om den blir mindre än microservo + strömställare... hmm... alla gånger många gånger biligare också... " ironi? eller äre så? :D
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jorå det blir antagligen biligare... ett microservo är ju inte så biligt precis... hmm... lite svårt att avgöra om det kommer bli stora strömmar då vi inte har fått veta vad det är för ngt spännande du har gett dig in på :)
En optokopplare hade kanske varit det bästa... då har nämligen den delen som ska reagera på servo PWMn inte ngn elektrisk kontakt med spänningen som du har till motorn... (antar att det är en motor annars räknas detta knappast som ett PÅ/AV "fartreglage" :wink: )

Transistorn kan bli ganska varm har jag en känsla av... åtminstone om det handlar om grova strömmar... men som sagt jag hade nog gett mig in på optokopplare :)

Hmm... ngt som reagerar på PWM... hmm... jo det hade nog lämpligast varit en uC... jag vet nämligen inte ngt annat man kan ställa in att reagera på ngn viss PWM... en liten PIC eller ngt hade kanske varit bra... dem är biliga och små... problemet är väl snarare att man behöver en programmerare då... då tillkommer några kronor... men om man tar en PIC med 8:a pinnar (på va sida om den) så hade det blivit MKT litet och väldigt konfigurerbart... vilket helt klart är ett plus...

Tåls att tänka på...

//Rille

PS. Ett tips: Du behöver inte citera inlägget du vill svara på... allra minst då det är inlägget precis innan... tar mkt större plats då... sen är det typ detta forums enda regel... DS.
Användarvisningsbild
ptz0n
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 december 2003, 15:10:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av ptz0n »

Jusst denna serie reglage som jag hade tänkt att pilla ihop ska användas till en rc-båt (modell mindre) och behovet av steglös fartreglering finns inte.

Motorn som är tänkt att användas är en Grupner SPEED 480 race. och den drar 10,8 A @ 7.2V så det är ganska grova strömmar.

Har jag förstått det hela rätt och är detta förnuftigt?
En PIC 8pin och programeras med en sådan här >http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6017.htm?
Sedan går strömen igenom en optokoplare till motorn för att rille tyckte det =)

PS. Finns det PIC:s som går att konfiguera på samma sätt som till.ex. basicStamp? = Några av pinnarna direkt till serieporten. DS.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Många här på forumet använder PICBasicPro... jag använder också det... samt lite asm... det funkar utmärkt och man programmerar i stort sätt på samma sätt som till en BasicStamp... fast man får snabbare utförande etc då PICBasicPro gör att till .hex kod vilket sedan skickas till PICen... BasicStampen läser ett externt minne som gör att det går slöare... samt att den inte har interupts....

Utvecklingskitet från ELFA såg bra ut... frågan är bara vilket program du ska använda för att programmera med... du får kolla runt så att du är helt säker på att det finns ngt som passar den... vilket det gör med det är ju lite sorgligt att komma fram till att det antagligen kommer kosta flera tusen kronor när du redan har programmeraren...

Har faktiskt beställt några effekttransistorer och ngn optokopplare... frågan är bara när man får dem... hmm... Jag tror det blir bra med en optokoplare... fårse om ngn av dem mer kunniga har ngt att säga.... :)

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> ptz0n

Optokopplaren ska inte driva motorn, den ska isolera FETen från PICens matningsspänning, alltså ska den sitta mellan PIC och FET.

Det går inte att programmera med bara det utvecklingskortet. Med det kan du bara "leka" (utveckla :P )
För att programmera med utvecklingskortet måste du ansluta ISP-PRO-programmeraren, länk

Jag har själv denna programmerare. Programvaran till den finns att ladda ner gratis.
Användarvisningsbild
ptz0n
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 december 2003, 15:10:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av ptz0n »

Rickyboy har du fått hem grejjerna? Den har vart lite väl idle den här tråden nu tycker ja.. :P Men v väntar juh på dej.. ^^
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jo fick komponenterna i fredags förra veckan faktiskt... lyckades få skolan att "sponsra" mig därav den olidliga fördröjningen... förra inlägget skrev jag under jul lovet eller innan det... kan nu bara konstatera att skolan har börjat igen och att man inte har mkt tid till annat...

Hmm... väntar på mig? Hmm... försökte luska fram vad jag hade lyckats lovat genom att läsa mina förra inlägg men blev inte mkt mer upplyst av dem... jag har dock en känsla av vad det är du menar så :)

Hmm... har några projekt på gång... kan inte säga när man får tid att pilla med detta dock... :?

//Rille
Skriv svar