Vad slags kondensator är detta?
Vad slags kondensator är detta?
Jag undrar vilken sorts kondensator den gula är på bilden nedan är?
Bilden föreställer ett styrkort till en centraldammsugare som huvudsakligen består av en trafo, likriktare, 24V-relä för att starta/stoppa motorn och en eftergångsautomatik som gör att reläet förblir slutet i kanske 5-10 sek efter att manöverslingan brutits.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad slags kondensator är detta?
Inte kondensator, tranzorb!
A.k.a. VDR, överspänningsbegränsare.
A.k.a. VDR, överspänningsbegränsare.
Aha!
Den tycks sitta över reläutgången och skulle då endast ha någon inverkan när reläet är öppet - dvs när motorn inte går så jag förstår inte vilken nytta den tillför - är det kanske för absorbera EMK från motorn när den stoppar eller något ditåt?
EDIT: På kretskortet står mkt riktigt "VDR1" såg jag sedan jag nu demonterat och rengjort det.
Den tycks sitta över reläutgången och skulle då endast ha någon inverkan när reläet är öppet - dvs när motorn inte går så jag förstår inte vilken nytta den tillför - är det kanske för absorbera EMK från motorn när den stoppar eller något ditåt?
EDIT: På kretskortet står mkt riktigt "VDR1" såg jag sedan jag nu demonterat och rengjort det.
Jag börjar misstänka att den, i denna tillämpning (mtp hur den är kopplad), används för eftergångsautomatik.
Alltså att den fortsätter leda en stund sedan reläet brutit.
Kan det stämma?
Alltså att den fortsätter leda en stund sedan reläet brutit.
Kan det stämma?
Negativ! VDR = Voltage Dependant Resistor.
I vardaglig term: gnistsläckare.
I vardaglig term: gnistsläckare.
Aha, för att undvika uppbyggnad av bryggor på reläets kontaktytor, dvs förhindra att de smälter samman pga ljusbåge när avståndet momentant är mycket litet precis vid till- och frånslag - ett slags "soft close/open"?
Inte för att smälta samman! Den ska släcka ljusbåge vid induktiv last och frånslag.
Att ett relä hänger sig ihopkopplat är oftast för att kontaktytorna är brända av frånslagen som sker utan gnistsläckare. Detta gör att det skapas oxider och skit och när det sedan försöker slå på blir det delvis kontakt = ihopsmältning.
Att ett relä hänger sig ihopkopplat är oftast för att kontaktytorna är brända av frånslagen som sker utan gnistsläckare. Detta gör att det skapas oxider och skit och när det sedan försöker slå på blir det delvis kontakt = ihopsmältning.
Ok, då fattar jag och brytning av induktiv last sker ju synnerligen.
I princip skulle jag väl kunna köra utan ett tag, några dagar eller ett par veckor i väntan på ersättningskomponent - ja?
Undrar vad i kretsen som utgör eftergången - finns ett par elyter men båda tycks mig för små att hålla ett 24V relä i sekunder.
I princip skulle jag väl kunna köra utan ett tag, några dagar eller ett par veckor i väntan på ersättningskomponent - ja?
Undrar vad i kretsen som utgör eftergången - finns ett par elyter men båda tycks mig för små att hålla ett 24V relä i sekunder.
En av elyterna är på 250uF 25V så det tycks ändå vara den som sköter eftergången genom att hålla reläet i några extra sekunder efter att manöverspänningen upphört. Den andra lär utgöra glättning efter likriktaren.
Provkörde utan motor och allt funkar i övrigt som det skall.
Varistorn är bränd och därför svårtydd: Kan detta vara en värdig ersättare tro?
http://www.electrokit.com/varistor-s14k ... 0-6w.47278
Provkörde utan motor och allt funkar i övrigt som det skall.
Varistorn är bränd och därför svårtydd: Kan detta vara en värdig ersättare tro?
http://www.electrokit.com/varistor-s14k ... 0-6w.47278
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Vad är det för diameter på den gamla?
Ersättaren du hittat är 14 mm. Sätt inte dit en mindre. Hittar du en 20 mm så ta den istället.
275 volt är nog bra men det fungerar med en 250 också.
Protte
Ersättaren du hittat är 14 mm. Sätt inte dit en mindre. Hittar du en 20 mm så ta den istället.
275 volt är nog bra men det fungerar med en 250 också.
Protte
Det känns nära nog, gamla är knappt 16mm i diameter. Får bli en sån.
Tack för hjälpen så här långt, särskilt Icecap har jag lärt mig mycket av här på forumet, denna tråd ej undantagen
Tack för hjälpen så här långt, särskilt Icecap har jag lärt mig mycket av här på forumet, denna tråd ej undantagen