Mycket intressant att läsa era diskussioner!
Såhär ser jag på saken (om jag får lov):
Det slösas med minne hela tiden.
Bilderna ska vara tagna med multimegapixel-kameror, rå audio ska nödvändigtvis ha 16-bitars upplösning, programmerare skiter i (om dom ens kan) kodeffektiv programmering.
Jag har en Nikon Coolpix nåt. När jag först fick den genererade den filer över 5MB. Jag använder nästan uteslutande kameran till att ladda upp bilder till olika trevliga forum som detta. Jag spelar även in videos av mina projekt ibland som ni kanske sett men dom genereras "naturligtvis" i HD-format per default.
Efter stor irritation över att det tog sån lång tid att ladda upp videorna till youtuben blev jag förbannad och lyckades ställa den i VGA-mod istället. Detta tror jag samtidigt resulterade i att de vanliga stillbilderna blev runt 130kB istället.
Och hur mycket har jag drabbats av denna extrema "råkomprimering", tror ni?
Jag ser bara nästan absurda tillämpningar då man verkligen har nytta av all denna hysteriska upplösning. Bifogar en svart-vit bild som inte är större än 33kB och dessutom hänger förstorad på min vägg (det är ok att censurera bort den).
Sen när det gäller audio kan jag meddela att när jag gjorde en laboration i skolan där man kunde ställa antalet bitars upplösning hos en audio-signal samt lyssna på den så räckte det faktiskt med ynka fem bitar för att det skulle låta okej. Detta betyder således att 8 bitar räcker mer än väl och då har vi reducerat audio-datan med hälften!
Slutligen (och nu ger jag mig in på hal is) så tror jag inte att folk kan programmera kodeffektivt längre. Detta av den enkla anledningen att dom helt enkelt inte behöver. Jag har t.ex en kollega på jobbet som öppet säger att han inte behöver bry sig för "det finns ju så mycket minne ändå"

Herregud, summera upp det där när flera led av klåfingriga programmerare håller på och lägg till en mängd väl tilltagna väntesnurror för att hårdvaran ska hinna reagera samt kanske även kompilatorer som helt enkelt inte är optimerade ur hastighetssynvinkel utan finns där mest för att lösa uppgiften.
Sen har jag också fått för mig att programmerare hämtar kod från internet. Ur min synvnkel är denna moduluppbyggda(?) kod aldrig optimerad för uppgiften utan det tillkommer en massa skräpkod/overhead. En fundering jag har är att dessa moduler innehåller en massa parametrar helt enkelt för att vara universiella men att samtliga dessa parametrar sällan används och att koden därför blir större än den behöver vara.
Allt detta måste alltså tuggas av våra stackars, men redan idag, fantastiska processorer!
Hur fel har jag?
MVH/Roger
PS
En skojig ide' jag har angående nödvändigheten av processorer med multipla kärnor (strömförbrukningen, har jag fått lära mig, är inte linjär utan kvadratisk map frekvensen) i mobila sammanhang är att bilderna kunde strömmas i svart-vit per default varvid man skulle kunna begära omskick om man vill ha den i färg. Snacka om att man är en bakåtsträvare

En annan sak, min nya dators CPU har hela fyra kärnor. Undrar hur länge vi måste vänta innan det finns hundra kärnor

Nej, det här är inveckling, inte utveckling!