Förlänga nätverk
Förlänga nätverk
Jag har fått i uppdrag att öka ut ett nätverk som idag bara består av en trådlös router med 4 uttag på. Ett uttag är kopplat till en kryptodosa, ett uttag är till en dator och två är således över.
Det jag vill göra är att fortsätta med nätverket genom att koppla in mig i ett av första routerns överblivna jack till ytterligare en trådlös router 100 meter bort samt kunna koppla in en fast enhet i den routern. Är detta möjligt och har jag tänkt rätt? Tilläggas kan att den ursprungliga routern står ovan jord och den utökade en bra bit ner i berg.
Det jag vill göra är att fortsätta med nätverket genom att koppla in mig i ett av första routerns överblivna jack till ytterligare en trådlös router 100 meter bort samt kunna koppla in en fast enhet i den routern. Är detta möjligt och har jag tänkt rätt? Tilläggas kan att den ursprungliga routern står ovan jord och den utökade en bra bit ner i berg.
Re: Förlänga nätverk.
Den ytterligare trådlösa routern bör konfigureras som ren accesspunkt+switch. Annars är det bara att köra.
Tack Nerre, det förenklar hela installationen avsevärt.
Om nu någon undrar vad det är för berg den ska sitta i så är det nere i Femörefortet som idag är ett rent museum och nätverket ska kopplas till våran stora kopiator nere i berget och enkelt kunna utökas med trådlösa enheter allt eftersom. Har ni vägarna åt Oxelösundshållet så gör gärna ett besök av ett av Sveriges fd. topphemliga kustartilleribatteri.
Om nu någon undrar vad det är för berg den ska sitta i så är det nere i Femörefortet som idag är ett rent museum och nätverket ska kopplas till våran stora kopiator nere i berget och enkelt kunna utökas med trådlösa enheter allt eftersom. Har ni vägarna åt Oxelösundshållet så gör gärna ett besök av ett av Sveriges fd. topphemliga kustartilleribatteri.
Nifelheim, dessa kommer inte att funka då elen dels är ett enda virrvarr och kan svaja när vi startar dieslarna.
Om jag missförstått något så får du förklara bättre.
Du har alltså en Router med 4 uttag som får internet från någonstans. (ADSL, 4G, DOCSIS, Fiber, vad?)
Routern är på plats/Site A.
Alt 1: Du vill ha WiFi täckning på Site B, dit ditt nuvarande nätverk inte når.
Alt 2: Du vill ha Ethernet (nätverkskabelanslutning) på Site B.
Alt 1+2: Du vill ha WiFi men även Ethernet på Site B.
För att svara på frågan måste vi ha lite mer information över hur din miljö ser ut.
Ex:
Är det utomhus och långt? -> PtP länkar om det inom LoS (Line of Sight)
Är det inomhus och Cat5/Cat6 kan dras? -> Cat6 till en extra AP (AccessPoint)
Är det inomhus men inte kabel kan dras, vilka kablar finns dragna? Koppar, koax, 230v etc.
Vad är din totala budget?
Lite mer info så kan jag länka vilka produkter du ska skaffa och hur det ska konfigureras.
Du har alltså en Router med 4 uttag som får internet från någonstans. (ADSL, 4G, DOCSIS, Fiber, vad?)
Routern är på plats/Site A.
Alt 1: Du vill ha WiFi täckning på Site B, dit ditt nuvarande nätverk inte når.
Alt 2: Du vill ha Ethernet (nätverkskabelanslutning) på Site B.
Alt 1+2: Du vill ha WiFi men även Ethernet på Site B.
För att svara på frågan måste vi ha lite mer information över hur din miljö ser ut.
Ex:
Är det utomhus och långt? -> PtP länkar om det inom LoS (Line of Sight)
Är det inomhus och Cat5/Cat6 kan dras? -> Cat6 till en extra AP (AccessPoint)
Är det inomhus men inte kabel kan dras, vilka kablar finns dragna? Koppar, koax, 230v etc.
Vad är din totala budget?
Lite mer info så kan jag länka vilka produkter du ska skaffa och hur det ska konfigureras.
Re: Förlänga nätverk
Nu har han ju redan skrivit att det rör sig om bergrum och frågan handlade om ifall det funkade att dra en kabel.
Enda kruxet är väl att kabellängden kan bli ett problem, ethernet har maxlängd baserat på timing. Men det går att utöka genom att helt enkelt sätta en liten switch på vägen.
Enda kruxet är väl att kabellängden kan bli ett problem, ethernet har maxlängd baserat på timing. Men det går att utöka genom att helt enkelt sätta en liten switch på vägen.
Längden på ethernet är ju max 100 meter enligt Kjelles "värt att veta" så där är jag ju hemma. Det är i verkligheten längre så därför sätter jag ju en trådlös accesspunkt med inbyggd switch på vägen så kan man koppla på vad skit som helst i detta undernät.
För att svara på dina frågor Josasp:
Jag vill ha wifi och ethernet på site B.
Det är inomhus och kabeln blir Cat5 skärmad.
Jag följer befintlig kabelstam för belysning-larm mm.
Eftersom det är en ideell förening med skyhöga elkostnader för avfuktning så gäller SbSm-regeln, dvs. Så billigt som möjligt.
För att svara på dina frågor Josasp:
Jag vill ha wifi och ethernet på site B.
Det är inomhus och kabeln blir Cat5 skärmad.
Jag följer befintlig kabelstam för belysning-larm mm.
Eftersom det är en ideell förening med skyhöga elkostnader för avfuktning så gäller SbSm-regeln, dvs. Så billigt som möjligt.
Om du använder en extra router nere i berget så får du stänga av DHCP på den och konfigurera den att använda en "konstig" IP-adress för sina interna funktioner. Avstå sedan från att använda "internet"-porten, utan anslut kabeln från "uppe i markplan"-routern i ett av de "vanliga" nätverksuttagen. Här ska det givetvis egentligen vara korsad nätverkskabel men prylar avsedda för "konsumentbruk" brukar väl vara automatiskt växlande.
(Det går visserligen att "seriekoppla" routrar, men då får du nackdelar typ att det blir krångligt att i markplan skicka utskrifter till skrivaren nere i berget o.s.v.).
(Det går visserligen att "seriekoppla" routrar, men då får du nackdelar typ att det blir krångligt att i markplan skicka utskrifter till skrivaren nere i berget o.s.v.).
Jag har ju redan skrivit att den extra routern behöver "konfigureras som ren accesspunkt+switch" :)
De flesta moderna grejer har just den inställningen: Router eller accesspunkt.
Då slipper man krångla med att manuellt stänga av DHCP-server och sånt. Dessutom brukar oftast WAN-porten fungera som en LAN-port i det läger (men det får man dubbelkolla i manualen).
Anledningen till att köpa en router och konfigurera om är att de grejer som säljs som router idag är mest prisvärda (tack vare stora volymer).
Rena accesspunkter har oftast bara ett ethernetuttag (här krävs minst två) och är nästan lika dyra som en router.
De flesta moderna grejer har just den inställningen: Router eller accesspunkt.
Då slipper man krångla med att manuellt stänga av DHCP-server och sånt. Dessutom brukar oftast WAN-porten fungera som en LAN-port i det läger (men det får man dubbelkolla i manualen).
Anledningen till att köpa en router och konfigurera om är att de grejer som säljs som router idag är mest prisvärda (tack vare stora volymer).
Rena accesspunkter har oftast bara ett ethernetuttag (här krävs minst två) och är nästan lika dyra som en router.
Nerre: Ja, förstås.
(Jag slängde nog mest in det där för att förtydliga hur man lobotomerar bort routerfunktionen från en router, för att köra den just som AP+Switch. De gamla burkar jag kört har inte haft "ej router"-läge, men det skyller jag på att jag mest micklat med gammalt skrot
).
Det är synd att det oftast inte går att konfigurera precis hur man vill. Om man väljer en router som kan köra nån WRT-klon eller hittar någon med flexibel konfigurering så kan man ju faktiskt ha DHCP-servern påslagen men inställd att ge "rätt" data (d.v.s. peka på "uppe på marken"-routern som default gateway o.s.v.). Normalt skulle det inte vara nån direkt fördel att göra så, men ifall länken mellan bergrummet och marknivå lägger av så får man fortfarande IP-adresser och kan köra lokalt nere i berget, t.ex. skriva ut från sin dator eller liknande.
(Jag slängde nog mest in det där för att förtydliga hur man lobotomerar bort routerfunktionen från en router, för att köra den just som AP+Switch. De gamla burkar jag kört har inte haft "ej router"-läge, men det skyller jag på att jag mest micklat med gammalt skrot
Det är synd att det oftast inte går att konfigurera precis hur man vill. Om man väljer en router som kan köra nån WRT-klon eller hittar någon med flexibel konfigurering så kan man ju faktiskt ha DHCP-servern påslagen men inställd att ge "rätt" data (d.v.s. peka på "uppe på marken"-routern som default gateway o.s.v.). Normalt skulle det inte vara nån direkt fördel att göra så, men ifall länken mellan bergrummet och marknivå lägger av så får man fortfarande IP-adresser och kan köra lokalt nere i berget, t.ex. skriva ut från sin dator eller liknande.
Nu är länken igång, det blev en gammal Linksysburk som fungerar alldeles förträffligt och 90 meter nätverkskabel gick åt. Både trådat och trådlöst fungerar ypperligt och kopiatorn "tryckerimaskinen" har en egen dator kopplad till sig så pajar nätet kör vi med minnespinne uti-fall-att, det är så det körts dom sista 5 åren.
Den här lösningen blev kort sagt skitbra!
Tack för alla bra tips.
Den här lösningen blev kort sagt skitbra!
Tack för alla bra tips.
Problemet är att du då kommer att ha två DHCP-servrar, att de pekar ut samma gateway spelar inte så stor roll så länge de inte har koll på vilka adresser den andra delat ut.MiaM skrev: så kan man ju faktiskt ha DHCP-servern påslagen men inställd att ge "rätt" data (d.v.s. peka på "uppe på marken"-routern som default gateway o.s.v.). Normalt skulle det inte vara nån direkt fördel att göra så, men ifall länken mellan bergrummet och marknivå lägger av så får man fortfarande IP-adresser och kan köra lokalt nere i berget, t.ex. skriva ut från sin dator eller liknande.
Då måste man i såna fall konfigurera den ena att dela ut 192.168.1.32-192.168.1.63 och den andra 192.168.1.64-192.168.1.95 eller nåt sånt (annars är risken att de delar ut samma IP-adress till två olika klienter).
Det är alltså det som är problemet med dubbla DHCP-servrar. Sen kan du heller inte veta vilken av dem som svarar först när en klient frågar, en klient nere i berget kan lika gärna få sin IP-adress av servern uppe som den där nere i berget (det beror på hur snabbt servrarna hinner svara, d.v.s. hur hög last de har).
Ja, givetvis måste de ha varsin serie (om de inte på något magiskt sätt synkar datan om vem som allokerat vad).
Det kvittar vilken server som svarat en burk och gett den en IP, alla IP är ju inom samma giltiga subnät och de kan nå varandra inom det segment de finns ifall nätet blir segmenterat. När det är dags att förnya en IP så försöker klienten först få samma IP igen, men om "förra DHCP-servern" inte är nåbar så får datorn bara en ny IP från "den andra DHCP-servern".
Det kvittar vilken server som svarat en burk och gett den en IP, alla IP är ju inom samma giltiga subnät och de kan nå varandra inom det segment de finns ifall nätet blir segmenterat. När det är dags att förnya en IP så försöker klienten först få samma IP igen, men om "förra DHCP-servern" inte är nåbar så får datorn bara en ny IP från "den andra DHCP-servern".