Timer, 60s räknare? Samt förstärkare till högtalaren.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
raa310

Timer, 60s räknare? Samt förstärkare till högtalaren.

Inlägg av raa310 »

Jag håller på med en timer i skolan som ska räkna nedåt. Jag hade tänkt mig att den skulle räkna i minuter och sekunder istället för att bara räkna sekunder. Jag hade en plan som gick ut på att sätta en &-gate för att känna av bitarna för 60 och sedan skicka en signal till reset på en 4510. Men det sket sig eftersom den ska räkna nedåt...

Har ni något tips på någon IC krets som räknar i minuter istället för 10-tal och hundratal som 4510:an gör? (Jag jobbar med CMOS)

Aja, nästa fråga. Har ni något tips på en förstärkare till högtalaren som piper när timern har nått 0? Jag försökte mig på att använda ett par transitorkopplingar. Där jag har en 557 vars bas sitter till 556:an som fixar frekvens och oscillation. Kollektorn går till matningsspänningen och emittern till en 547 vars collector går till matningsspänning, och emittern till högtalaren och sedan jord. Problemet jag får är att ljudet blir väldigt lågt och att 547:an smälter... Jag prövade några effekttransistorer och de vart också väldigt varma. Matningspänningen är 10V.

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Lite virrig förklaring, skyller på trötthet!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Timer, 60s räknare? Samt förstärkare till högtalaren.

Inlägg av Icecap »

Standard är ju att man använder en presetable räknare som "fylls på" med rätt värde om den ska räkna ner från ett värde som inte är "naturligt" för räknaren.

Ett alternativ är att ha en vanlig upp-räknare och sedan subtrahera värdet från en konstant mha. en ALU.

Sedan din transistorkoppling...

Vad har du av basmotstånd osv? Kläm in ett schema på hur det verkligen är kopplat.
Senast redigerad av Icecap 29 april 2014, 10:00:49, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varför gör du en transistorkoppling som total skiljer sig från hur man normalt bygger förstärkare?

Prova att googla på "transistor amplifier"...
opampen

Inlägg av opampen »

Problemet med din förstärkare kan vara att högtalaren belastar transistorn för mycket. Det måste vara ett utgångssteg som klara effekten och passar till den lågohmiga högtalaren. BC547 är ju en lågnivå transistor som inte tål så mycket effekt. Välj i så fall en BD140/BD139 om du ska göra en transistorkoppling. Dessa ska också kylas.

Eller använd en krets som drivsteg för högtalaren ,kan du ju använda en LM380N. Du kopplar oscilatorn till ingången på kretsen. "N" varianten har inbyggd kylfläns, därav att det är en 14-pinnars kapsel. Du har lite kopplingsexempel i databladet här:

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... M380_e.pdf
Skriv svar