Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jens75
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 oktober 2011, 23:49:36
Ort: Skåne

Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av jens75 »

Köpte häromdagen en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏. Batterierna är helt döda så jag har tänkt införskaffa nya på Biltema. UPSen skall enligt säljaren vara ok förutom batterierna då.

Har genom googling kommit fram till att UPSen inte skall starta upp med döda batterier, vilket den inte heller verka göra. Någon som vet ett sätt att få UPSen att starta utan batterier? Kan man använda en spänningskub istället för batterier exempelvis? Det vore ju trevlig med ett livstecken innan nya batterier införskaffas :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av Glenn »

Jag har två stycken sådana, eller ja tror en är 1000 och en är 700, och dom startar inte alls utan batterier precios som du konstaterat, jag testade att sätta i två batterier från en annan UPS av helt fel kapacitet (men rätt spänning) i den och då startade den men blinkade med "överkryssat batteri"
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av Mathias@Åland »

Spänningskub funkar också, se bara till att inte mata in för hög spänning. 20-27V borde fungera bra (gissar att UPS:en har två seriekopplade batterier?)

Om batteriladdningen fungerar så borde UPS:en klara sig utan extra spänningsmatning när den väl har startat. Det kan vara värt att kolla laddspänningen, APC kör med simpel underhållsladdning av batterierna så det är lätt att mäta även utan batterier.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av MiaM »

"Spänningskub" kan ju bara testa att köra från batteri till eluttaget, men inte testa batteriladdningen. Dessutom förutsätter det att man kan slå på UPS'en utan ström in, går det på denna modell?


Har du inte två personbilar du kan blanda in? Bara att se till att bilarna inte krockat med varandra, seriekoppla dem och provköra. (Nu antog jag att det är två seriekopplade 12V-batterier i UPS'en).
jens75
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 oktober 2011, 23:49:36
Ort: Skåne

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av jens75 »

Blev två nya batterier från Biltema. Så nu lyser den upp och laddar som den skall :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av Tekko »

Dock kommer feltemas batteriet att vara stendöda om nån vecka. Feltema är ju ökända och ursprungligen fått sitt "feltema" nick ifrån just värdelösa skitbatterier.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av nsbvzy »

Har testat med feltema i ett par upser. det går bra så länge man inte belastar nämnvärt vid batteridrift, vid större belastning blir batterierna varma och så går de aldrig att ladda i gen..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av MadModder »

Kör biltemas i UPS:en till servern och jag har aldrig bytt sen jag sparkade igång den 2010. Haft flera strömavbrott, och batteristapeln visar fortfarande fullt när jag kör test.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av blueint »

Kan det vara de där kalcium/kalcium typen av batterier som är känsliga?
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av nsbvzy »

Dessa var de jag köpte: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... rer-80402/

De som är 18Ah

två st varav ett pajade vid första strömavbrottet. Nån cell riktigt varm samt någon konstig doft från något av batterierna..

köpte nya och de klarade en "Test" från min sida sen ett halvår senare började batteri-lampan lysa...


tröttnade och köpte CSB? tror jag det var från Ebay, de fungerar bra än efter ca ett år+ och ett par "incidenter" Löst jordfel ett par gånger och ett större strömavbrott.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av Micke_s »

Kan det vara så att strömuttaget är utanför spec. för biltemabatteriet?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av xxargs »

När jag tittade på detta för några år sedan och biltema hade riktiga datablad för sina batterier och även provmätte för att räkna ut peikert-konstanten, så avvek de inte speciellt mycket vare sig från databladet eller andra batterier av andra varumärken av samma typ, då det är troligen gjorda hos samma fabrik i kina.

(finns inte så många tillverkare i världen av den typen av batterier då det är ett typisk 'smutsig' hantverk både för de som jobbar med dessa och och för miljön och som sk. I-länderna idag inte vill ha i sin närhet men ändå vill ha batterierna, samt att man måste ha väldigt stor flöde av bly och andra råvaror för att kunna göra produktionslinjer med olika kvalitetsnivåer för olika 'brands' - ett batteris långtidshållbarhet är väldigt beroende på tex. blyets renhet från främmande metaller och även legeringar från återvunna batterier och det är den delen som det tullas på när det gäller noname-batterier i den lite lägre kvalitetsnivåerna...)

det fanns specielle UPS-batterier med typisk 20% bättre prestanda men dessa var typ 3 ggr så dyra och var förmodligen ingen volymprodukt.

och kör man 6 minuter till 30 minuters urladdning så blir dom flesta blybatterier varma och dessutom får värme från resten av UPS:n som också blir het i sådana här små-UPS.

förr sa man att typ 37 grader och högre dödar blybatterier vid kraftig urladdning/uppladdning och är batterierna i typisk kontorsmiljö @ 25 grader så är det bara 12 grader höjning för att hamna inom regionen.

det som kan skilja sig mellan 'märkesbatterier' och noname som 'lead' och 'biltema' är hur dessa håller över tiden. och då är sannolikheten att en Varta, Yuasa eller sonnenschein-batterie håller bättre/längre än noname-batterier även om de numera också tillverkas i kina.
jens75
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 oktober 2011, 23:49:36
Ort: Skåne

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av jens75 »

Jag hittade en annan sida som beskrev hur han hade bytt: http://www.sweclockers.com/galleri/6797 ... -smart-ups

Jag kommer inte heller nämnvärt att belasta UPSen speciellt mycket vid strömavbrott. En NAS som jag kommer att konfa så att den stänger ned omedelbart. Sedan har jag kameraövervakning, switchar samt ett ADSL modem. Max 100W kommer belastningen att ligga på, så batterierna borde klara sig 2h - 3h.
jens75
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 oktober 2011, 23:49:36
Ort: Skåne

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av jens75 »

Kan meddela att Biltemabatterierna (artnr 80412) höll i 3 1/2 år innan UPSen meddelade att det var dags att byta igen...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Köpt en APC Smart-UPS 1000/1500VA‏

Inlägg av xxargs »

Det är extremt beroende på värmen där batteriet förvaras och hur underhållsladdningen sköts (dvs. dess genomsnittliga spänning över tiden och om den varierar/pulserar eller har AC-brum över sig) - det behövs inte många hundradels Volt fel där förrän man halverat batterilivslängden.

Har för mig att på en annan tråd så var det LEAD-batteri bakom etiketten på en APC orginal-batteri - har för mig att denna batteri-'märke' såldes på Elfa under ett antal år.

mao. inte ens APC har några 'egna' batterier utan tar vad som finns på marknaden för tillfället och slabbar på sin egna etikett över, inte bottenskrapet men inte heller top notch.

köper man tillräckligt stor batch så kan du få vilket märke du vill på batteriet av den kinesiska tillverkaren...

Alla batterier är dömda att dö efter ett antal år - oavsett hur bra man vårdar dom, att byta var 3' år brukar vara ganska standard.
Skriv svar