Reparation av PET 600 (Commodore 8032 SK)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Reparation av PET 600 (Commodore 8032 SK)

Inlägg av matsadona »

Jaha, rotade fram en gammal PET600 som brorsan haft stående i en garderob i flera år. Tyvärr saknar den tangentbordet, men ville iaf se om den fungerade. Och ja, det gjorde den. Dvs kvittrade till och visade lite BASIC information och "Ready".
Ungefär samtidigt spred sig den klassiska doften av bränd elektronik åtföljt av lite rök. Så snabbt fram och bryta strömmen och hoppas inte för mycket har gått sönder.

Det var hur som helst inte speciellt svårt att identifiera var röken kom från... dock är jag osäker på vad för komponent det är.
Så, är det någon som har erfarenhet av dessa samt gärna någon bra länk till ett schema?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 3 februari 2014, 22:08:12, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: PET 600
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: PET 600

Inlägg av Purre »

Det står ingen beteckning på kretskortet
Senast redigerad av Purre 2 februari 2014, 21:07:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: PET 600

Inlägg av Electricguy »

Med tanke på spänningsregulatorn, kringkomponenter, och att det ser ut som en brunnen tantalkonding, så skulle jag tippa på att det är en brunnen tantalkonding. Rätt troligt av samma värde som den som sitter bakom regulatorn.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: PET 600

Inlägg av blueint »

Vad är modellbeteckningen?
Foto på helheten?
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: PET 600

Inlägg av matsadona »

Modellbeteckningen är 8032 - SK

På kortet med den brända kondensatorn står det:
ASSY 8032110 PET 64K MEMORY

Komponenten som är bränd heter C3.


Hittade flera ritningar här, men ingen som verkar vara för just det kortet:
http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/ ... index.html

Hittade en annan som verkade ha samma problem:
http://comp.sys.cbm.narkive.com/GaxlZQh ... f-the-case
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: PET 600

Inlägg av matsadona »

Är ganska säker på att C3 var likadan som C4. Nu gäller det bara att hitta ett schema eller komponentlista för att lista ut exakt vad det är så man kan köpa en ny.
Antar att det är lika bra att byta alla komponenter runt om (regulatorer, dioder och elektrolyter) när man ändå skall greja...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: PET 600

Inlägg av matsadona »

Finns det någon som sitter på tangentbord så är jag intresserad.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: PET 600

Inlägg av orvar-e »

Det verkar vara en tantal kondensator, efter en del klickande hittade jag en halv kass bild där den syns.
Det är säkert samma värde som C4 ja.
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: PET 600

Inlägg av MadModder »

Här är en lite tydligare bild
Bild
Lite märkligt att avkopplingskondingarna är orangea, fast det är samma assynr, 8032110.
Hela kortet är 64k extraminne och är ett tillbehör, vilket inte verkar finnas med på zimmers.net.

På 8032029 (ett helt annat kort) sitter det 10µF parallellt med den större elektrolyten innan 7812. Det är inte så kritiskt vad för konding du stoppar dit. Ta en keramisk eller plastkonding på nån µF så blir det bra. Det funkar utan den också. Sitter där för att motverka eventuella självsvängningar i regulatorn.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PET 600

Inlägg av MiaM »

Jag håller med MadModder, exakt värde är inte så kritiskt.

Om den är ansluten till pinne 1 (den som är närmast kretskortskanten) och 2 (mitten) på regulatorn så sitter den före regulatorn och därmed har regulatorn inte tagit stryk.

Elektrolyten som blivit sotig kanske eller kanske inte tagit stryk av värmen, det kan vara vettigt att byta elektrolyten.

En av de fina grejerna med 7812 och dess släktingar då de kom var att de har inbyggt skydd mot rätt många former av misshandel så även om tantalen skulle sitta efter regulatorn (d.v.s. till pinne 2 = mitten och 3 = längst bort från kretskortskanten) så är risken nog rätt liten att regulatorn pajat. Regulatorn har skydd mot överström och överhettning, det enda som kan paja de där är alldeles för hög spänning på ingången, fel polaritet eller felpolariserad backmatning, och självsvängning p.g.a. ruttna kondingar.

Eftersom det rök om tantalen så kan man väl räkna med att den drog så mycket ström att regulatorn inte haft nåt större utrymme att självsvänga så värst.

Jag skulle tro att en bra idé är att byta tantalerna i största allmänhet i burken, de lär väl ha ungefär samma livslängd och därmed är väl risken stor att de andra också håller på att ta slut. På bilden MadModder visar så verkar det bara vara fem tantaler (tre kring 7812, två kring den stora 7805'an med fläns) så du lär ju inte direkt bli ruinerad av komponentpriset.

Vad gäller tangentbord så ifall det duger med ett "pirat"-tangentbord så är det rätt lätt att tillverka. Om jag inte minns fel så är tangentbordet en helt passiv X-Y-matrisgrej ansluten till DSUB'en (möjligen med separat anslutning till shift lock).

Jag googlade lite:
http://www.6502.org/users/sjgray/projec ... index.html
"The C64 keyboard has the advantage of being very common, plus it is actually plug-compatible to PET motherboards, and is usable with only a little work."

Det verkar dock som att man måste bränna ett nytt EPROM för att kunna använda ett C64/VIC-20-tangentbord fullt ut.

Om du kan hitta något valfritt gammalt tangentbord med separata switchar lödda på på kretskort så kan du ju tillverka ett PET-kompatibelt tangentbord själv, "bara" skära av banor och löda ledningar kors och tvärs på rätt ställen på tangentbordet du offrar, och givetvis en lämplig dsub-kabel.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Reparation av PET 600 (Commodore 8032 SK)

Inlägg av matsadona »

Mellan tantalen och elektrolyten finns det även en diod, som knappt syns på bilderna.
Nu är det ju ingen stor kostnad eller uppoffring att även byta regulatorerna om man ändå skall röja med lödkolven. Får bli ett senare projekt, då jag redan har för mycket liggande som inte är färdigt.
Dock är jag väldigt intresserad av en komponentlista för att se exakt vad det är för komponenter och dess värden.

Apropå tangentbord så var någon på jobbet som tipsade om att ett från en 128D kanske kan fungera. Fördelen är ju då att man slipper slakta en C64.
Kanske är önsketänkade och därmed orealistiskt att försöka få tag i ett original...


Och som vanligt, stort tack för visat intresse och alla svar, kommentarer och rekomendationer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33809
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparation av PET 600 (Commodore 8032 SK)

Inlägg av Glenn »

Jag har en gång i min ungdom skrotat en PET som var extremt lik den där, jag tror nästan jag har PCB't kvar om man kan hitta det, iofs ahr jag nog knyckt en del vitala reservdelar på det.

Om det är nåt mer exotiskt som pajat så kan jag ju se om jag hittar det.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reparation av PET 600 (Commodore 8032 SK)

Inlägg av MiaM »

matsadona skrev:Apropå tangentbord så var någon på jobbet som tipsade om att ett från en 128D kanske kan fungera. Fördelen är ju då att man slipper slakta en C64
Från länken jag postade:
"A C128 keyboard would also work since the "main" matrix is identical to the C64/VIC, however the full keyboard is an 8x11 matrix and not all keys on the numeric pad would be accessable."

Om man ids ändra både hårdvara och mjukvara så kan man dock använda det fullt ut:
The PET uses a 74145 4-to-10 line decoder at UC11 to support the 10x8 matrix keyboard. If we replace this chip with a 74154 4-to-16 line decoder we could theoretically support a 16x8 matrix keyboard (128 keys!) including most PC keyboards, C128 keyboard, or even the CBM-II keyboard. We would need to increase the keyboard table to 128 bytes and simply adjust the scanning loop to do 16 rows.

Men, oavsett vilket så med extrem tur rakt av eller åtminstone garanterat med en adapter så kan du "använda" ett C128D-tangentbord men med fel layout.

C128 har ju givetvis samma layout som C64 på den del som är gemensam med C64, annars skulle tangentbordet inte bli 100% hårdvarukompatibelt med C64-program.

Men du behöver inte "slakta" en C64, du kan ju behålla C64'an med moderkortet intakt men utan att använda moderkortet, och bara göra en kabel med en stiftlift-hane (kräver en liten bit experimentkort eller liknande) för anslutning till tangentbordet inne i C64'an, och en 25-pol dsub i andra änden för anslutning mot PET'en. Kabeln kan du dra ut genom C64'ans skal t.ex. via tomrum/glipa vid user/kassettportarna.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reparation av PET 600 (Commodore 8032 SK)

Inlägg av MiaM »

Hej!
Jag har just köpt en PET 600 utan tangentbord (eller faktiskt lådan till tangentbord fast tom). Kanske rent av samma som i tråden. Undrar om du hittade kretskortet och i så fall om du har kvar det? :)

Eller var det "moderkort"-kretskortet du sparat? Det är vä iofs också kul att meka med :)
Glenn skrev:Jag har en gång i min ungdom skrotat en PET som var extremt lik den där, jag tror nästan jag har PCB't kvar om man kan hitta det, iofs ahr jag nog knyckt en del vitala reservdelar på det.

Om det är nåt mer exotiskt som pajat så kan jag ju se om jag hittar det.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reparation av PET 600 (Commodore 8032 SK)

Inlägg av MiaM »

Hej trådnekrofili!

Jag köpte just precis en sån maskin som diskuteras i tråden, som just saknar tangentbord. Fiskade upp den i Västeråstrakten ikväll.

Undrar om det kan vara exakt samma maskin? Har inte tittat inuti den så vet inte om tantalen är bytt :)


Så nu är det min tur att fixa tangentbord. Men jag fick med en tomlåda till tangentbord som passar maskinen. Jag är pyttelite sugen på att cadda ett kretskort och fylla på med Cherry MX-switchar eller liknande från nåt märkligt terminaltangentbord eller liknande ur nån bra-att-ha-låda. (Jag brukade spara mekaniska tangentbord oavsett hur konstigt interface och konstig layout de än hade, och det var långt innan mekaniska tangentbord blivit en "grej" som idag) :)

Eller så kanske jag skulle bygga nån emulator. Undrar om en Arduino är snabb nog att lyssna på datorns utgångar och dra i rätt utgångar för att emulera X-Y-matrisen? Vet inte hur många cykler koden på PET är, men med I/O garanterat ovanför zeropage så går det ju åt absolut minst tre cykler för att hämta nästa instruktion inklusive sextonbitars adress som operand för att göra läsning av inport efter att ha skrivit matrisutgången, så bortsett från fördröjning i kablage/flanktid så har en Arduino minst tre mikrosekunder på sig att reagera, antagligen lite mer tid. En fräck lösning vore annars att ha ett litet dubbelportat minne och låta matrisscanningen läsa ur minnet och fylla på det från annat håll. Lite för knäpp idé skulle jag nog säga. (Annars kan man ju patcha rom:et så att den default tar indata från annan enhet, men det är ju fusk...)
Skriv svar