AKUT problem - Xbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
psyko_m
Inlägg: 100
Blev medlem: 6 november 2003, 09:42:09
Ort: Borlänge

AKUT problem - Xbox

Inlägg av psyko_m »

har köpt ett X-ecuter 2.3 bios chip (Akira) och satt i det i min xbox (v 1.4) nu när jag ska starta den så startar den om 3 gånger sen står den och blinkar rött och grönt... nån som vet vad detta kan bero på?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Är inte säker, men har för mig att det betyder at den inte hittar någon BIOS. Är det ett sånnt där lödfritt chip? Isåfall kan det bero på dålig kontakt mellan chipet och ytorna som det ska ligga mot.
psyko_m
Inlägg: 100
Blev medlem: 6 november 2003, 09:42:09
Ort: Borlänge

ok

Inlägg av psyko_m »

det är inte ett lödfritt chip.. man ska löpa fast det på lpc´n sen en bygelkabel på själva moderkortet...
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Okej.. Antar att du redan kollat igenom dina lödningar på LPCn, skadar ju inte att göra en gång till. Prova ta bort kabeln som kortsluter orginal-BIOSen och se om xboxen funkar som den ska. Om xboxen då fungerar så är det troligtvis något som är fellött på LPC-bussen eller chippet felinställt(om det finns olika inställningar) eller trasigt.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Har du fått igång boxen än?
Akira är ju ett chip och Xecuter2 ett helt annat. Så dne kombinationen fattar jag inte :)

Om du har en 1.4 box så måste bioset vara Evox M7 eller Xecuter2 4979 för att det skall fungera.
Dom gamla biosarna 1.0->1.3 fungerar inte med 1.4->1.5 pga. att dom har ett annat videochip.
psyko_m
Inlägg: 100
Blev medlem: 6 november 2003, 09:42:09
Ort: Borlänge

nu så

Inlägg av psyko_m »

har jag fått igång chippet..
det heter X-ecuter 2.3 BIOS chip (Akira) enligt sidan jag beställde på..
sen vette fan vad det är för chip, tror det ligger Evox m7 på det.. är inte säker...
det var 2 dåliga lödningar på stiften..
men nu funkar det hur bra som helst :D
Skriv svar