Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stuma
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 december 2013, 23:59:11

Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av stuma »

Hej!

Projekt 2 på temat pelletspanna och laddning av ackumulatortank.
Har alltså en pelletsladdpanna som laddar en acumulatortank via laddomat (se mina övr. trådar)
Pumpen startar när brännaren tänder upp och stänger av när brännaren eldar ner. Då är panntempen fortfarande >75°. Skulle önska bygga någon form av tidsrelä för fördröjning av avstängning av laddpump 10-15min efter att "stoppsignalen" går från brännaren. Tror att det kan kallas tidrelä?
Tips på temat?
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av svanted »

det sitter en typ biltermostat i laddomaten och kallare än dess öppningstemperatur kan man inte få pannan även om den går ett tag efteråt.
ofta används en rökgastermostat som stänger av allt när röken är kallare är typ 50°.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av tecno »

Finns det någon som helst ekonomi i detta att ladda acctankar med pellets?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av Icecap »

tecno: om man nu har en riktig laddpanna med "extremt" låg vattenvolym är det ett måste med tank. Men i en "vanlig" olja/pelletspanna är svaret nej!

Faktisk är slutresultatet som bäst jämt ut men som värst en viss (låg) förlust pga. värmeläkage från tanken.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av mrfrenzy »

Fördelen är att man slipper pannförluster genom skorsten och till pannrumet den tid brännaren står still.
Har man en väl tilltagen tank behöver brännaren inte starta så ofta under den milda delen av året.

Kan man sedan komplettera med någon "gratis" värmekälla till tanken, tex sol eller ved så sparar man ännu mera pellets.

Det har gjorts en del forskning och simulering på detta. Från en "dum" installation till en helt optimerad drift kan man nästan halvera driftskostnaden.

Effektiviseringspotential för värmesystem med sol och pellets
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av Icecap »

Jag har testat detta med genomströmningsförlusten och den är minimal, iaf. i min gamla skitpanna! Jag har en CTC 265B från 1972 och just under en sommar testade jag att logga (gör jag jämt!) hur lång tid den tog sig mellan stopp och start med hhv. utan rökröret igentäppt. Skillnaden blev försumbar varför det knappast är att räkna efter.

Och "förlusten" till pannrummet i form av strålningsvärme finns - men i min källare är det en fördel! Det håller allt torrt o fint, har känd hur det har känts efter att ha stängt ner allt under en dryg månad och det var inget trevligt alls.

Alltså två förluster som i grunden inte är förlust alls.

Men solvärme kräver ju tank och all annan värme man kan lägga in behöver ju magasineras någonstans.

Att installera ett helt nytt pelletssystem (enbart) betyder att man ska skippa tanken om inte man har extrema varmvattenbehov.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26420
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av danei »

stuma: Vad har du för laddomat och vilken termostat sitter i den? Normalt sett så håller den pannan på konstant temperatur.
stuma
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 december 2013, 23:59:11

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av stuma »

Hej!

svanted: laddomaten styrs av brännaren och stoppar så fort den börjar elda ner. Pannan är då ofta >75° varm och jag tycker den kunde få fortsätta föra över värme tills den sjunker under blandningsventiltempen. Blandventilens öppningstemp är 63°.

tecno: Det handlar om en laddpanna med liten vattenvolym, om än inte extrem (50L). Valet att installera laddpanna var utifrån önskemål om kompletterande solvärme och tanken är därför en soltank med slingor för detta syfte. Panelerna är tyvärr inte på plats ännu. Huruvida det finns ekonomi i solvärme kan man ju också fråga sig och öppna ett eget debattforum på temat. Iaf. finns det ingen risk för prisstegring för energislaget :)

mrfrenzy: tack för länken! Har läst rapporten med stort intresse och hoppas stegvis kunna ta hänsyn till bla. deras idéer.

danei: Laddomaten är en 11-30 LM4A (lågenergipump), 63° standardventil
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av Tommy_Naseem »

http://www.eltako.com/fileadmin/downloa ... net_sw.pdf

Här har du en enkel lösning.
Kör den i inställning RV så har du frånslagsfördröjning.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av MiaM »

Istället för en tidsfördröjning så kunde du kanske fixa något med termostat + relä + hållkrets som känner av vattentemperaturen på pannan (t.ex. vattnet från pannan).

Koppla så att när den befintliga styrningen vill köra laddomaten så ska laddomaten alltid köra. Om termostaten tycker att det är tillräckligt varmt så fortsätter laddomaten att köra till det blivit kallare. Hållkretskopplingen kan vara bra så att termostaten inte kan råka slå på laddomaten igen när pannan egentligen kallnat, t.ex. för att termostatens givare kanske råkar mäta på värme som läcker tillbaka från acktanken eller liknande.


Jag såg din andra tråd om dubbla givare på acktanken. Det är rätt intressant att sånahär VVS/värme-grejer kan ha så otroligt dåliga styrsystem. Bygger man själv med mekaniska termostater och reläer är det ju frågan om hundralappar, och om tillverkaren som ändå gör ett kretskort skulle lägga till funktionerna så skulle det bli ännu billigare...
stuma
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 december 2013, 23:59:11

Re: Tidsrelä för fördröjd avstängning av laddpump

Inlägg av stuma »

Tommy: Tack för tipset! Med en dylik skall saken vara biff!

MiaM: Tanken är god, men laddomatstyrning via panntemperatur kan ställa till problem när solvärmen kommer igång. Pannan laddar övre delen, solen nedre. Pannan går pga. varmvattenuttag och solen tittar fram, värmer underifrån, returen stiger, och passerar "laddomat öppningstemp". Brännaren stoppar när toppen är varm, men då returen är varm fortsätter då laddomaten att gå konstant och pannkretsen fungerar nu som kylkrets istället.

Håller helt med om att det är fascinerande hur dåliga styrsystemen kan göras! Min panna styrs av någon form av PLC, där programmering för bättre funktionalitet vore en kakbit för tillverkaren! Det som gör att 1givar styrningen i systemet fungerar ovanligt dålig är att hysteresen endast kan ställas till 10grader. Man kan fråga sig varför det skall vara begränsat alls och ffa. till en så låg siffra. Borde ändrats långt innan pannan släpptes, då det inte är en nyhet för någon att man vill ha minst 20graders hysteres vid laddning av tank. Att lägga in en eftergångstid på laddomatpumpen skulle heller inte vara något svårt, osv.

Det verkligt ironiska är att det faktiskt är förberett för att styra med 2 givare (finns särskild meny som kan aktiveras), Canbus för ytterligare givare kan anslutas, men med denna meny aktiverad går laddomaten över i konstant cirkulationsmode, för att systemet endast då jobbar som vid slavtankkoppling med 2 givare.....!! :) Går inte att ha laddomatfunktion (cirkpump på/av utifrån brännare på/av och 2 givare....)

osv...
Skriv svar