S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av MadModder »

För den som vill ha hanar så finns just nu en handfull 23-poliga på ebay:
http://www.ebay.com/itm/23-pin-Male-D-s ... 43c5088590

Jag trodde Farnell skulle ha honor, men tji fick jag...
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av pbgp »

Jag är intresserad av en eller två dylika mojänger.

Jag är inte helt hemma på Amiga och jag har inte hängt med i tråden helt. Ställer den något krav på VGA skärmen (t.ex. 30Hz sync eller nått) eller kommer det fungera med de flesta moderna skärmar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av Glenn »

Nej, du måste ha en skärm som klarar 15Khz, vilket 99.9% av alla skärmar inte klarar av.

Har du en tillräckligt modern Amiga kan du iofs köra 31Khz-lägen (i.e VGA osv) ,men det kommer inte att funka med icke systemvänliga spel och demos.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av adent »

Ja, VGA-utgången på kortet är en ren pass-through, så amigan måste generera något som VGA-skärmen gillar. DBLPAL och kanske en del andra monitor-drivers funkar.

I övrigt ger mitt kort mest möjlighet att köra s-video som är bättre än composite, men sämre än RGB.
(Composite finns oxo på kortet eftersom kretsen genererar det, mest bra på en A500:a eller liknande
som bara har S/V Composite ut).

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av pbgp »

aha, mnja.. då är jag nog inte intresserad längre. Är det "flicker fixer" jag söker?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av MadModder »

Ja, flicker fixer, eller scan doubler. Samma sak. (eller nej, vänta. flicker fixer samplar interlaceningens udda och jämna linjer och kör ut en hel bild per scanning, medan scan doubler dubblerar 15kHz till 30. Helst vill man ha en som gör både och). Minns inte exakt vad det var jag köpte till min A1200, men man klämde på ett kort med sockel upp-och-ned på grafikchippet, sen går en kabel därifrån till en VGA-kontakt. Funkar klockrent med alla grafiklägen. Det var väldigt längesen jag körde den så jag minns bara att det flimrade lite lätt på en CRT-monitor eftersom bildfrekvensen fortfarande är 50-60Hz. Ska väl koppla in en TFT en vacker dag. :lol:

Här är en för ECS-chipset http://amigakit.leamancomputing.com/cat ... cts_id=918
Här är en för AGA-chipset http://amigakit.leamancomputing.com/cat ... cts_id=821
MiaM
Inlägg: 9975
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av MiaM »

Tumregeln är att en scandoubler funkar bäst för spel medan en flickerfixer är mest användbar för "nyttoprogram".

Om du ska spela spel så duger väl å andra sidan den sämre bilden man får från en "visa TV på vga-skärmen"-burk ifall man kommer över en sådan. De har ytterst sällan RGB-ingång. I bästa fall har de s-video och då kan den här trådens kort vara användbart.

En annan variant ifall du ändå också har en vanlig PC-burk där du tänker köra amigan är att köra videosignalen från amigan genom nån slags analogt tv/video-in-kort i PC'n. Inte riktigt "rätt" men kan fungera...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av Glenn »

finns ju hyfsat billoiga RGB till VGA-lådor på ebay nu, ger dock ganska kass bild.. finsn trådar om hur man fixar dessa (byter lite komponenter tror jag) så dom funkar bättre på Amigan, men fortfarande med ganska luddig bild.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av blueint »

Det som jag sett fungera bra är platt-TV med SCART, S-Video eller CVBS ingång.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av matsadona »

Bäst är väl att köra RGB på en 15kHz skärm, så hela tråden är ju en pseudo diskussion enligt mig ;)
I övrigt värms mitt hjärta av att se människor som faktisk utvecklar nya lösningar till gamla klenoder som Amigan.
MiaM
Inlägg: 9975
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev:finns ju hyfsat billoiga RGB till VGA-lådor på ebay nu, ger dock ganska kass bild.. finsn trådar om hur man fixar dessa (byter lite komponenter tror jag) så dom funkar bättre på Amigan, men fortfarande med ganska luddig bild.
Intressant! Är det nyproducerade eller gamla lådor som moddbeskrivningarna gäller? Jag har t.ex. en "Video Scaler VS 2.0" (eller nåt liknande) liggande som ger såpass kass bild (med komposit och kanske s-video) att t.ex. en modern TV ger bättre bild med 15kHz-signalen direkt in.

Det ska antingen vara en ruskigt billig konverterare eller så ska man ha ett riktigt starkt behov av att köra en ren datorskärm för att det ska vara lönsamt jämfört med en billig modern platt-TV (eller för den delen en tjock-TV...).

Tråkigt nog så verkar de som annonserar ut begagnade tjock-TV vara i princip helt värdelösa på att beskriva vad de säljer. Ofta står det "Philips, grå" i beskrivningen och så visas en bild som just säger att det är en grå Philips, men det står inte vilken modell det är. Hade det stått vilken modell det är så hade man väl i princip kunnat köpa nån "100Hz"-tjock-TV och använt elektroniken som en scandoubler/flickerfixer...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av blueint »

Ett tips är att avkräva märke+modell och använda det för att nätsöka och läsa tekniska data direkt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av adent »

Så kom då kretskorten och så här blev resultatet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av toffie »

Men det ser ju helt underbart ut! Nu väntar vi bara på, eller jag, om du har några fler att sälja :vissla: :D
Riktigt snyggt kort och bilden blev ju över förväntan! :)
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?

Inlägg av Fortran »

Jag är också intresserad av en isåfall :)
Skriv svar