Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av adent »

Kan nån tipsa om en ebay-försäljare eller någon annan Internetaffär som säljer OK piratbatterier till laptops?
Original kostar mer än datorn är värd och de billigaste på ebay vette tusan om man vågar köpa. Nån slags
gyllene medelväg. Själv kan jag nog tänka mig uppåt 400kr för ett ok batteri.

Själv behöver jag till en Dell D620 tror jag det är.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av frownlayer »

jag har testat många piratbatterier till min telefon. de flesta håller bra i ca 1 år. sen är de uppsvällda och tar inte laddning. FAST det senaste jag köpte har varit det absolut bästa. det är ett år gammalt och håller fortfarande en vecka/laddning.
detta är tillverkat av scud. vet inte om de gör laptopsbatterier.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av TomasL »

Tja, Batterikungen, Batterilagret, Kjell, mfl, har du sökt egentligen??
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har testat både Batterikungen och Batterilagret. Men du får vad du betalar för!
Men om ett piratbatteri kostar 400:- och original över 1200:- kan man kanske med att de inte fungerar lika länge ;-)

( i mitt fall MacBookPro 15).
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av Mattias Hellore »

Köpte mitt piratbatteri på ebay till en latitude e6500, funkar än. Ca 300 kr, köp inte den billigaste du hittar utan ta någon medelväg. Ebay = skit , faktiskt inte.
willmans
Inlägg: 254
Blev medlem: 11 april 2006, 13:56:20
Ort: Solna

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av willmans »

Jag köpte ett kina-batteri till en Thinkpad på ebay, det var trasigt när det kom. Säljaren ville att jag skulle skicka tillbaka det men frakten kostade lika mycket som halva batteriet, så tillslut gick säljaren med på att skicka ett nytt. Efter tre veckor hade inget nytt batteri kommit och jag gjorde en claim genom ebay och fick pengarna tillbaka.

Lyckades reparera batteriet genom att ladda upp två celler som låg på ~2.8V till 4V med labbagg. Skyddskretsen i batteriet löser ut om någon cell hamnar under 3V. Kapaciteten var lägre än utlovat såklart men det hade jag räknat med.
Användarvisningsbild
jerjo2
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 februari 2006, 20:28:16
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av jerjo2 »

Jag handlade från "screenaid" på eBay och batteriet funkar bra till loppisdatorn.
Här är länken till mitt köp.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av adent »

Aha, visste inte att Kjell sålde laptopbatterier. De ville ha ca 700kr. Batterilagret hade för 800.
De batterierna lär också komma från Kina och de lär ha köpt dem billigt, frågan är hur mycket kvalitetskoll
de har, en del iaf.

Jag inbillar mig att ett batteri från Kina för t.ex. 400 kr skulle kunna vara bättre än de svenska butikernas, men
det förutsätter ju att kina-batteriet är prissatt efter kvalitet och inte godtycke.

Mattias Hellore: Vad var det för säljare? Hur länge har du kört med det?

MVH: Mikael

Edit: Tillägger att jag köpt ett riktigt el-cheapo-batteri till en Mac-book pro för nått år sen. Det fastnade i datorn. Fick nästan förstöra batteriet för att få ut det, en utstickande kant tog i. Kapaciteten vette fan. Sen köpte jag ett något dyrare på ebay som såldes som "orginal" det passade och fungerade och initialt hade det bra kapacitet, men sålde datorn ganska snart därefter, så vet inte riktigt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av danei »

Att bedöma efter pris är vanskligt. Det säljs skit dyrt också. Visst är det billigaste inte högkvalité, men risken är att du får samma kvalité för ett högre pris om du bara tittar på priset. Ska man gå upp i pris så ska det vara för att det är en tillverkare man tror mer på, inte för att det är bättre på grund av priset.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av Mindmapper »

Ska man gå upp i pris så ska det vara för att det är en tillverkare man tror mer på, inte för att det är bättre på grund av priset.
Eller en leverantör som erbjuder mervärde på något sätt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av danei »

Absolut, men ofta får man intrycket att folk tror att man får en bättre produkt bara för att den kostar mer. Det är långt ifrån säkert.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av adent »

danei: Visst är det så. Det är 98% av anledningen till denna tråd, om nån annan vet nått ställe som är bättre :)
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av ronnylov »

Jag köpte från ebay av denna säljare:
http://stores.ebay.com/esegment/

Batteriet till min Thinkpad X60 har funkat bra sedan köpet i Oktober 2013 men vet inte hur länge det kommer att hålla. Blev i alla fall rejält mycket bättre än det trötta batteriet som jag hade innan. Batteritiden gick från 30 minuter med gamla batteriet till 3 timmar med det nya. Billigt var det i alla fall så jag tyckte det kunde vara värt att chansa. Nöjd än så länge.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av adent »

Ser att jag inte uppdaterat tråden. Ledsnade tillslut och tog billigaste skiten.

http://www.aliexpress.com/item/Specials ... 70856.html

Funkar bra, strax under 2 timmars batteritid, har haft några månader och funkar fint so far. Klart bättre än 0 sekunders batteritid som med det gamla batteriet :)

MVH: Mikael
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bra försäljare av piratbatterier till laptops?

Inlägg av MiaM »

willmans skrev:Lyckades reparera batteriet genom att ladda upp två celler som låg på ~2.8V till 4V med labbagg. Skyddskretsen i batteriet löser ut om någon cell hamnar under 3V.
Om jag förstått rätt så bör man vara riktigt försiktig om man kör in 4V.

3,7V sägs vara gränsen för vad man "törs" skicka på obevakat, upp till den spänningen får batteriet att självreglerande ta en del laddning. Det blir långt från fulladdat, men torde räcka för att det ska fungera i riktig laddare.

Grattis att du har en batterityp som inte heldog av underspänning. Apples batterier minns med en mikrokontroller att spänningen blivit för låg, och vägrar fungera ö.h.t. när det inträffat. Det kan gå att hacka mikrokontrollerns innehåll, jag har forskat lite på det men inte fullständigt.
Skriv svar