Problem med symaskinspedal..
Problem med symaskinspedal..
Mor har problem med pedalen till hennes symaskin..
Misstänker kondensatorn som verkar ha läckt. Klibbig som bara den och även runt om. Den är märkt med 0,05uF 250V men på andra sidan står det även fo2,2MHz samt 350.000.000
Då undrar jag vad jag skall söka på för något för att hitta en lämplig ersättningskondis..
Några idéer? Är det någon specialare?
Misstänker kondensatorn som verkar ha läckt. Klibbig som bara den och även runt om. Den är märkt med 0,05uF 250V men på andra sidan står det även fo2,2MHz samt 350.000.000
Då undrar jag vad jag skall söka på för något för att hitta en lämplig ersättningskondis..
Några idéer? Är det någon specialare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med symaskinspedal..
Den kondensator är bara en avkopplingskondensator och kan knappast påverka driften speciellt mycket.
Själva regleringen är i form av en rheostat, det medför mekanisk kontakt och därmed nötning så om det är "döda hål" i hastighetsregleringen är det ganska säkert ett sådant problem.
Själva regleringen är i form av en rheostat, det medför mekanisk kontakt och därmed nötning så om det är "döda hål" i hastighetsregleringen är det ganska säkert ett sådant problem.
-
Den består av en massa brickor av något kolmaterial som pressas ihop olika mycket med fotplattan och då ger olika mycket ström till motorn i symaskinen.
men blir det kortis i kondingen så blir det så att säga full rulle i symaskinen.
Ersätt den med valfri X-klassad konding med ungefär samma värde så blir du av med radiostörningarna.
Edit: mer text
men blir det kortis i kondingen så blir det så att säga full rulle i symaskinen.

Ersätt den med valfri X-klassad konding med ungefär samma värde så blir du av med radiostörningarna.
Edit: mer text
Det konstiga är att rheostaten (antar jag, dvs den keramiska plutten) fungerar fint.. Fin och jämn gång i hela registret så att säga.. Det låter dock som att det kokar i den när man kör maskinen på låga varv. Den är isärplockad och rengjord och bestod av massa kolbrickor. Far plockade isär den och sade att det var lite sotigt i den men inget tecken på något speciellt slitage..
Om man nu dimper hela pedalen i bingen.. hur kan man enklast styra hastigheten då? Det är en gammal men fin maskin så det kanske går att styra på lite modernare sätt, typ dimmer tänker jag mig..
Mor behöver sy..
Hann skriva allt innan Bittämjaren svarade.. Precis som du säger så är det massvis med brickor.. Men är det normalt att det låter "konstigt" och blir väldigt varmt? (inte bara fisjummen..)
Om man nu dimper hela pedalen i bingen.. hur kan man enklast styra hastigheten då? Det är en gammal men fin maskin så det kanske går att styra på lite modernare sätt, typ dimmer tänker jag mig..
Mor behöver sy..

Hann skriva allt innan Bittämjaren svarade.. Precis som du säger så är det massvis med brickor.. Men är det normalt att det låter "konstigt" och blir väldigt varmt? (inte bara fisjummen..)
-
Ja det stämmer jag har gjort samma iakttagelse att det surrar lite den vid hög resistans/låg ström.
Det är porslinshölje, klarar hög temperatur behöver jag säga mer
Det är porslinshölje, klarar hög temperatur behöver jag säga mer

Haha.. Kanske skulle tillagt att det är värmeutvecklingen som är problemet..
Det är på senare tid som pedalen har blivit så varm att hon inte har vågat köra med den.. Har inte blivit så varm innan säger hon.
Men då kanske problemet är löst i och med putsningen invändigt?
Ska be henne testköra ett tag.
Det är på senare tid som pedalen har blivit så varm att hon inte har vågat köra med den.. Har inte blivit så varm innan säger hon.
Men då kanske problemet är löst i och med putsningen invändigt?
Ska be henne testköra ett tag.
kanske maskinen behöver smörjas? Symaskiner ska smörjas ibland så de inte går trögt, man ska plocka ut skit som samlar sig, annars går den trögt.
Går den trögt behöver den mer ström och detta värmer upp pedalen mer. Så jag skulle satsa på rengöring och symaskinolja.
Går den trögt behöver den mer ström och detta värmer upp pedalen mer. Så jag skulle satsa på rengöring och symaskinolja.
Mm.. bra tanke... Mor är dock näst intill pedant och har skött maskinen väl, men det är ju bättre att smörja en gång för mycket en en gång för lite..
Ska påminna henne om det..
Tack alla för hjälp och kunskap! Älskar detta forum.. varje gång jag är inne här så lär jag mig många nya saker

Tack alla för hjälp och kunskap! Älskar detta forum.. varje gång jag är inne här så lär jag mig många nya saker

-
Kolla även att det inte är någon sytråd som snott upp sig på någon axel inklämt vid ett lager eller liknande, det ger väldigt bra bromsverkan också.
Min mamma är petig också men jag får likaväl regelbundet plocka isär maskinen lite o rensa bort ludd o trådbitar innan jag smörjer den.
Senast redigerad av Icecap 11 januari 2014, 19:55:19, redigerad totalt 1 gång.
Kolla att veva runt för hand om den har handtrissa och känna om den verka rotera onaturligt tungt och trögt - då är det dags att titta på vad som går tungt, rensa och smörja upp. - även motorns lager bör kollas då den normalt inte finns med i ett underhållsschema för husmor...
Även om din mor är noggrann med underhållet och smörjningen av maskinen så kanske något har missats - det är ju ganska mycket finmekanik i en sådan maskin och är den 30-40 år gammal och kanske mer så finns det chans att oljor också har stelnat - speciellt om det är fel olja (typ matolja) som använts någon gång i nödfall i brist på symaskinsolja då sådana oxideras och blir segare med tiden.
---
100 Hz durret som hörs vid lågfart är av precis samma karaktär som borrmaskin vid lågfart med variabel pådrag och är från 50 Hz elnätet och är inget man kan göra något åt.
Kan också tänka mig att pådraget inte är helt tyst om det är kolplattor som pressas samman och det blir lokal uppvärmning vid dess kontaktytor och det kan ticka och spraka av den anledningen (därav avstörningskondingen) - dock är det en närmast idiotsäker konstruktion (så länge elmotorn är i serie) och är inte helt säker att en annan lösning med fasvinkelstyrning skulle vara bättre och stor risk att motorn blir mer högljudd och varmare pga. den vassa vågformen då metoden med kolplattorna faktiskt ger sinusvåg in i motorn...
...Så, nej, jag skulle inte slänga pedalen då att hitta en annan lösning kan vara väl så omständigt och dessutom är den befintliga pedalen en beprövad lösning som bevisligen har hållit bra rent mekaniskt - sådan är sällsynt att hitta i modern utrustning då de är mer eller mindre designade för att haverera efter några år medans grejor tillverkade till och med 60-70-talet var tillverkade för att i stort sett hålla livet ut för köparen....
Även om din mor är noggrann med underhållet och smörjningen av maskinen så kanske något har missats - det är ju ganska mycket finmekanik i en sådan maskin och är den 30-40 år gammal och kanske mer så finns det chans att oljor också har stelnat - speciellt om det är fel olja (typ matolja) som använts någon gång i nödfall i brist på symaskinsolja då sådana oxideras och blir segare med tiden.
---
100 Hz durret som hörs vid lågfart är av precis samma karaktär som borrmaskin vid lågfart med variabel pådrag och är från 50 Hz elnätet och är inget man kan göra något åt.
Kan också tänka mig att pådraget inte är helt tyst om det är kolplattor som pressas samman och det blir lokal uppvärmning vid dess kontaktytor och det kan ticka och spraka av den anledningen (därav avstörningskondingen) - dock är det en närmast idiotsäker konstruktion (så länge elmotorn är i serie) och är inte helt säker att en annan lösning med fasvinkelstyrning skulle vara bättre och stor risk att motorn blir mer högljudd och varmare pga. den vassa vågformen då metoden med kolplattorna faktiskt ger sinusvåg in i motorn...
...Så, nej, jag skulle inte slänga pedalen då att hitta en annan lösning kan vara väl så omständigt och dessutom är den befintliga pedalen en beprövad lösning som bevisligen har hållit bra rent mekaniskt - sådan är sällsynt att hitta i modern utrustning då de är mer eller mindre designade för att haverera efter några år medans grejor tillverkade till och med 60-70-talet var tillverkade för att i stort sett hålla livet ut för köparen....
En kanske lite långsökt felsökningsmetod kan vara att skaffa en acceptabel effektmätare och se hur mycket maskinen drar på maxfart och jämföra med vad märkningen säger. (Glöm inte att räkna med/bort lampan beroende på vad märkningen säger).
Kunde inte låta bli att öppna upp den.
Jag drog runt den för hand och kände väl inget direkt överdrivet motstånd i den. Man kan sätta maskinen i "friläge", som används när man spolar tråd till de små rullarna, för att förhindra att hela maskineriet går runt i onödan. I detta läge går det att snurra runt både "nålmekaniken" och motorn oberoende av varandra. "Nålmekaniken" snurrade runt väldigt lätt. Motorn var lite trögare men är ju utväxlad så lite motstånd beror ju på det. Plockade ändå loss motorn och öppnade för att smörja bussningarna. Såg att kolen var på sista versen så det blev byte av dem oxå. Far hade ett par från en liknande motor som han filade till rätt storlek. Smorde allt och skruvade ihop. Efter denna ompyssling av maskinen går den nu som en klocka 
Kan tillägga att det är en Bernina record 830.. otroligt välbyggd maskin.
Tack för allt intresse och idéer!

Kan tillägga att det är en Bernina record 830.. otroligt välbyggd maskin.
Tack för allt intresse och idéer!