ABC-80 frågor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av bit96 »

Ja, jag är intresserad. Möjligen av flera om det funkar bra. :tumupp:
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Intressant! :) Vad är det för hårdvara?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5445
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Ett kort med en PIC-32 på, UWB32 som i sin tur sätts på ett annat kretskort som man sätter bak på ABC80 ungeför som en smartaid för er som kommer ihåg denna.

Jag håller på med ett förlängningskort så att man kan använda detta kittet till ABC80X också. Detta kommer också snart vara tillgängligt för ett par hundra lappar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6974
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av lgrfbs »

Är intresserad till min ABC802.
//MemoryError: Till den personen som fick en del ABC maskiner från mig, har du fått kameran att fungera?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av bit96 »

lgrfbs:
Det måste vara jag du menar, då jag fick en ABC-kamera via hjälp av en annan forummedlem, som fick behålla ABC80-sakerna m.m.
Den står så fint här på hyllan och jag kommer vilket år som helst nu att ta tag i det. :)

Är fortfarande i tagen med att tömma lillstugan på gården, skorstenen skall rivas, golvet skall bytas, väggar skall spikas upp, golvvärme skall in, fibernätet skall in, ... :madmodder:
Men sen har jag en två-rummare med köksvrå, hall och dass där jag får plats med bl.a. ABC-grejerna och mycket annat. :tumupp:
petwal02
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 februari 2016, 19:25:39
Ort: Täby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av petwal02 »

Jag är intresserad av att köra ABC80/800 mot ett microSD-kort främst ABC800.

/Peter
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av bit96 »

AndJ / Anders_bzn

Funkar kortet helt transparent mot datorn som en komplett ersättare för ev ROM-kort, drivekort och diskdrive?
Kommer gamla program att kunna hantera filer "som vanligt" och tro att det sitter ett par diskdrivar på sina platser med normala enhetsnamn?

Eller är det helt nya rutiner som gör att man "bara" kan ladda/spara program från/till ett nytt enhetsnamn?
AndJ
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 januari 2015, 13:46:17

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av AndJ »

Det är transparent mot en disk image. ABC80 får extra RAM och ROM medan ABC800 kör på sitt eget ROM. Det är öppen källkod med elschema och layout.
https://www.abc.se/home/m8894/ABCbus/AB ... manual.pdf
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Gizmo »

AndJ skrev:Hej!

Jag tänkte höra hur många som är intresserade av att köra ABC80/800 mot ett microSD-kort. Vi har en fungerande lösning och ska nu beställa fler kort.
Anders
Definitivt intresserad.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Man skulle inte kunna tänka sej en genomgång för ABC-bussen på kortet? Ett riktigt kontaktstycke lite offset hade kanske inte varit så dumt?

I manualen under disk-emulation så pratas det bara om hårddiskar, men det går bra att även emulera diskdrivar eller?

Finns det någon nivåanpassning(5V<>3.3V) mellan ABC80 och PIC32 eller det funkar bra ändå?
AndJ
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 januari 2015, 13:46:17

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av AndJ »

Man kan montera ett kontaktdon med långa stift om man vill koppla vidare. Det är nog väldigt ovanligt antar jag. Vad tänkte du koppla in? PIC32 har 5V-toleranta pinnar (3.3V drivning ut). Jag har testat med 90 cm buskabel utan andra kort inkopplade. Just nu har vi ingen floppy-image. Det får vi jobba vidare på.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Jag tänkte väl att man kunde ha expansionsboxen inkopplad samtidigt, men det kan man ju trixa med själv!
Är kretskortslayouten spikad eller? Ser den ut som på bilden i manualen? Vore det inte bättre att vända på UBW32 180grader och placera Wifi-kortet på andra kanten istället för över serieporten på ABC-80:n, då slipper man ju även göra urklipp i kretskorten och ett helt rektangulärt kretskort kan användas!
Dom 12 lediga I/O pinnarna på UBW32 är dom framdragna på kortet?
AndJ
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 januari 2015, 13:46:17

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av AndJ »

Ett helt rektangulärt kort med utstick åt andra hållet skulle kommit väldigt nära tangentbordskabeln på ABC800. Men urtag är inget problem i sig, det är mest montering och UBW32-kortet som kostar. Den som har ett eget UBW32-kort får kraftig rabatt, typ 50%. Lediga pinnar finns tyvärr inte dragna till nåt kontaktdon.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5445
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Om man nu ville köra diskemuleringskortet med ABC800/ABC802/ABC806 så behöver man ett förlängningskort. Så ett sådan har jag tagit fram:
ABC800-ABC80-bus.jpg
Bilden är under all kritik, men jag orkade inte ta en bättre.

Bussen som man får ut är motsvarande den man har bakpå en ABC80, det är en han-kontakt i varje ända av kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5445
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Platis skrev:Anders, du råkar inte möjligtvis ha "styr och mät med ABC-80" inscannad?
Jag fick boken för "ett tag" sedan. Nu har jag scannat den: http://www.pdp-9.net/archive/luxor/ABC8 ... -ABC80.pdf
Skriv svar