Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av Bigstone »

Har ett litet logger projekt som är tänkt att fungera på distans och som därför kräver att insamlad data ska kunna överföras en eller flera gånger per dygn. Problemet har varit hur jag skulle lösa just själva överföringen.
Lösningen för inte vara för dyr pga. begränsad budget så att köpa en 6~700kr's GSM modul är inte att tänka på så återvinning av gamla prylar har dessvärre haft prioritet men också en spännande utmaning.;)

Så.. skicka SMS går ju men varje SMS får ju bara vara 160byte stor så då blir det en en hel del SMS varje gång för att få över mina 18Kb (Kilobyte) ev. lite större.
MMS är en variant men verkar lite mer komplicerat + att oavsett så måste jag kommunicera med mobilen genom AT kommandon och då gäller det att hitta en nalle som har inbyggt modem så jag kan köra RS232 då de flesta "nyare" av begagnat marknaden kör usb.

Ja, för att kringgå dessa dilemman tänkte jag att att använda mig av något mer universellt så som att sända data via ljud.
Inte nytt å inte snabbt men enklare (intalar jag mig själv iaf.).
AFSK, FSK, KCS, DTMF, MT63, hittat en del versioner, 1200baud med FSK kan man komma upp i med lite tur. Finns det något mer?
Tänkte kolla om någon ev. ruvade på någon mer lösning inom audio området som ev. ger lite högre baudrate?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av blueint »

Vad är det för medium eller länk ljudet skall överföras över?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av nifelheim »

Inget svar på frågan om audio, utan bara svar på frågan om bästa sättet :-)
Utan att veta alla förutsättningar.


Comviq kontant surf starpaket med modem 99:-
Sätt i ett vanligt Comviq kontant kort tankat med Comviq kompis för 50:- (då är kortet gratis i tele2 butiken)
Om du skickar lite data kostar det inget dom första 30 dagarna, därefter dras det 1 krona per MB.


Borde bli ungefär 18kB , 7 gånger per dygn i ett år innan du behöver fylla på kontantkortet igen :-)
Risken är väl att dom avrundar på något sätt som gör att du får fylla på lite oftare.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av xxargs »

hur överför du ljudet ???

är det på partråd så bör ett par klassiska telefonmodem fungera då dataöverföringen sker med just ljud även om man får knöla lite med AT-kommandon för att få bort dess önskan att ringa på linjen

när du pratar MMS och SMS så pratar du om mobilabonemang, att försöka köra datamodulerad ljud via en GSM-lurs tal och hörgränssnitt är bara glömma då dessa är helt byggda och kompressionsalgoritmerna anpassade för att transportera mänsklig röst. det som går in i micken och det som kommer ut i hörluren på andra sidan har väldigt lite med varandra att gör avseende kurvform mm. även om det i örona låter ganska 'rätt' när det gäller tal och röst - sist det gick att köra med analog modemsignal 1200 Baud över mobiltelefon var NMT900 och NMT450 när det fanns på 80 och en bit in på 90-talet.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av svanted »

måste det vara audio...?...
logger->gammal dator->gsm telefon->internet
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av Meduza »

Det beror ju på vad man menar med datamodulering, går utmärkt att köra telegrafi över mobiltelefon ;)
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av ajje »

DTMF :)
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av Bigstone »

Ah, inser att jag gjort den klassiska missen, sorry.
Audiell dataöverföring via mobil så frekvensspannet är väl ca. 400Hz till 3,5kHz kanske 4kHz.
Har bara tillgång till 12v bilbatteri som laddas med solcell. (Ev. 220v framöver.) Så inte för tungdrivna saker är väl målet.
DTMF funkar men ger begränsad överföringshastighet men ligger som alternativ.
Tänkt använda Telenor och koppla ett kontatkort till "familjen" så är sms och voice gratis.(Frånsett uppkopplingsavgiften dock.)
Comviq kontant?!..Hmmm ska kollas!:)
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av Bigstone »

Jo kompression och div. finns att ta hänsyn till, sant. Har dock hittat ett par tester på nätet där man kör med fsk med Arduino och över mobiler så det funkar, men som sagt hastigheten begränsas en del.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av xxargs »

akustisk datamodulering via mobiletefonens audio-gränssnitt plaskas sönder väldigt fort av talkodningen så fort datatakten är över en viss fart, hade det varit 4 siffror som skulle föras över så kanske det hade gått med ganska långsam telegrafi eller tuta DTMF men inte för 18 kByte meddelande...

Man får bestämma sig om det skall gå över tråd eller via luftvia som köps som tjänst (mobil) eller via färdigköpta radiomoduler på 434 eller 868 MHz och egna mer eller mindre stora antennanläggningar (riktantenner) och finna ut bra placering med fri sikt mellan punkterna

kolla om datat du tänker sända är komprimeringsbar (jpeg är tex. inte komprimeringsbar) och se till och komprimera i så fall innan sändning och skall man göra egna lösningar på tråd (tex RS485 går att köra upp till 2 km) eller via färdiga radiomoduler på de upplåtna på 434 och 868MHz-banden samt riktantenner så blir det att plocka in en del redudans och felhantering - särskilt om det bara kommunicerar i en riktning och utan kvitto på att mottagning lyckats eller inte.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av blueint »

GSM-DATA @ 9600 bit/s kanske är en bättre idé?
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av Bigstone »

Loggern kommer att vara 7 mil ifrån mig så radio versionen blir lite svår tyvärr. (Får fullfölja planerna på att ta sept först i så fall.. en tanke. ;) )
GSM data @ 9600 är klart intressant men... våra sluga mobil operatörer har ju insett att ta betalt för datatrafik och om jag fattar rätt så ingår väl GSM data i det med (tjänsten M2M)? Så köpa kontantkort för 49kr i månaden känns mnjaaa, sådär.
Finns det verkligen inte något sätt att bara betala för enbart använd datatrafik istället för att köpa ett antal Gb som ska förbrukas på en månad? Blev inte riktigt klok på nifelheim's Comviq lösning där, ska kolla upp det igen.

Får nog reda ut MMS trots allt verkar det som. :humm:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av blueint »

70 km?, sätt upp yagi antenner?
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av Bigstone »

Tja, är väl en lösning men frågan hur stora de skulle bli? Vill helst att det blir diskret.
Nåja, kollade precis upp nifelheim's Comviq lösning som jag nu blev klokare på och som står på prispallens första plats. :)
Köper man ett Kontant Kompiskort och laddat på det så har man 30 dagar vartefter det förvandlas till BAS och då kostar surf 99öre/Mb.
Det jag inte blev helt klar på var nästa sak: " surf 99 öre/MB, de första 100 MB/dag kostar endast 6 kr" så om jag använder 2Mb så kostar det 1,98kr eller 6kr? :wacko:
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av Bigstone »

Ja.. som sagt det kunde man ju ge sig på.. Här är svaret från Comviq:
"De första 100 MB du surfa för kostar 6 kr. Därefter så kostar varje MB 99 öre. Detta återställs varje dag så om du surfar endast 2 MB en dag så är det 6 kr som gäller. "
Så tillbaka på ruta 1 mao. . :doubt:

Läste på lite om de fria frekvenserna och vare sig med eller utan riktantenn så lär jag inte komma så långt på max tillåtna 15mW. :wink:
Skriv svar