Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Janson1 »

Hej alla, ja det är en ganska gammal diskmaskin men då den är inbyggd så vill jag i första hand laga den (försöka). Felet är att dräneringspumpen (utspolningspumpen) går hela tiden. Under tiden den går så börjar den spola in vatten efter en stund. Jag har kollat att det inte står vatten på maskinens innergolv och dess flottörbrytaren verkar fungera både mekaniskt och elektriskt. Det sitter även en tryckströmbrytare som verkar hel. Det verkar som att egentligen stänger elektroniken av dräneringspumpen och börjar fylla på vatten. Jag har försökt hitta en manual men hittar inget... vad göra?
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av ghu »

Ta loss ena anslutningen till brytaren som sitter på flottören.
Om maskinen nu fungerar normalt så vet du att brytaren är problemet.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Janson1 »

Ena, det är tre stycken i kontakten... Men jag tog bort hela kontakten och dränpumpen gick ändå. Och efter en stund stannade maskinen och tillopp/avlopp blinkar plus den röda driftlampan som också blinkar i takt.
Garmen
Inlägg: 428
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Garmen »

Kan det här vara till någon hjälp?
https://www.manualslib.com/manual/10525 ... tml#manual
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Janson1 »

Garmen: Ja det tror jag, tack!
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av ghu »

Om du tittar på figure 4-7 i manualen ser du att det är kabeln till anslutningen märkt 4 på switchen som du ska ta bort för att utesluta att det är fel på switchen.

Edit
Missade att pumpen gick fastän du tagit bort kontakten helt. Switchen verkar alltså OK.

Om du inte får några felmeddelande så har antingen reläkontakten som styr tömningspumpen klibbat fast eller så är det kanske kortslutning i transistor/triac som styr reläspolen
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Janson1 »

Jag har nu kollat och det är relä till denna pump (bla) reläet verkar fungera? Det är en krets MC1413D som driver både triacar och reläer. Jag tror jag byter reläet på vinst och förlust! Jag har efter en del läsning och meck försökt dels läsa ut felkoder (det verkar inte finnas några) och dels suddat ev felkoder, felet kvarstår...
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Janson1 »

Ett annat relä ditmonterat, samma sak... Den här MC1413D är tydligen samma som ULN2003 i ytmonterat utförande. Den finns lätt att få tag på i alla fall...
Att mikroprocessorn skulle göra fel och "glömma av" att stänga av dräneringspumpen vid nyfyllnad ser jag som ganska otroligt. Mer då den här darlington drivkretsen?
Om man stänger luckan utan program så startar inte pumpen utan man måste välja diskprogram innan. Hut troligt är det att det faktiskt är drivkrtetsen MC1413???
Tyvärr verkar alla anslutningar redan vara använda så det går inte att tjuvkoppla på befintlig krets...
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Danny »

Är det så att mjukvaran hängt upp sig så räcker det ibland att gå in i serviceprogrammet och ut igen för att det ska rätta till sig.
...om du har tur :)
Kolla lagrade felkoder via serviceprogrammet. Alla felkoder visas inte i displayen.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Janson1 »

Danny: Jag vet inte hur det gick till men jag tror jag lyckades gå in i nåt serviceprogram och där testa lite olika funktioner och sen gå ut igen. Vet i tusan om det inte hjälpte, ja nu provar jag en disk i alla fall... Tackar Danny! Har du någon aning varför det blir så här?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Janson1 »

Ganska kortvarig lycka... Nu krånglar den igen. Det är precis samma fel, dräneringspumpen stannar inte och nu "vet" jag att det är ett mjukvarufel. Frågan är bara hur man skall fixa det? Jag hittade manualen och rätt maskin, har lyckats komma in i dom olika menyerna. Är det EPROM:et som blir fullt eller vad?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Janson1 »

Att komma in i meny för att köra dom olika delarna manuellt hjälpte. Vet ej varför och hur länge... Är det någon som vet vad felet beror på från början?
Är det något minne som blir fullt? Eller?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med diskmaskin Miele G 658 SCVI Plus

Inlägg av Janson1 »

Litet tag sen sist... Nu krånglar diskmaskinen i princip varje gång. Men vi har lärt oss att på ett lätt sätt gå in i rätt servicemeny och trycka runt lite och det blir tills nästa gång osv... Om man nu ger sig på att leta upp ett nytt EE-prom och byter det, då antar jag att man måste göra en grundprogrammering? Kan man göra det via diskmasinens egna knappar och hög disiplin på tryckandet eller behövs det en av Miele dedikerad programmerare och program? (Tycker det är synd att skrota denna 22-åring som ser ny ut både på in och utsida, den har inga tecken på rutten plast inuti som mina andra diskmaskiner haft inom ett par tre år)
Skriv svar