IR-dioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

IR-dioder

Inlägg av baltazar »

Hur svårt skulle det vara att bygga en sån här:
http://www.trailmaster.com/tm1550.htm
Vad klarar vanliga IR-dioder för avstånd utan linser?
Funkar dom som "vanlig" diod och ljuskänslig mottagare, alltså att mottagarens resistans sjunker när den belyses med IR-dioden?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Det är mkt simpelt att bygga en sådan... åtminstone själva mottagar och sändare delen... fjärrkontrollen kan bli lite klurigare... men i övrigt är det mkt lätt... förutsatt att du har förståelse för elektronik, mikrokontrollers samt programmering... eller är vilig att lära dig :)

Problemet jag ser "direkt" är att om djuret eller vad det nu är du hade tänkt använda det till kan tänkas rulla runt eller gnugga sig eller liknade vilket gör det i princip omöjligt för IR "strålen" att träffa rätt vilket medför att man inte mottar ngt...

IR-diod utan lins klarar runt 0,5m (åtminstone dem jag har skojat med...)... IR-mottagaren (dem jag har använt) har 3 pinnar... VDD, VSS och output... outputen går HÖG när den mottagaren blir "träffad" av IR...

//Rille
Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 december 2003, 21:17:37

Inlägg av Fredde »

Jag är inte helt övertygad om att det ska vara så lätt. Jag antar att du skrivit fel när du säger att den IR-diod utan lins som du skojat med bara klarar 0,5m? Har själv labbat lite med IR-dioder/mottagare som fungerade riktigt bra upp till 10 meter för lite lägre bithastigheter. Nu (antar jag) skickar väl inte "TrailMaster" någon dataström utan detekterar bara IR-ljusets vara eller icke-vara. Antar att det är därför dom får den att fungera upp till 45 meter (Bör nog tas med en stor nypa salt).

Svårigheten ligger i att filtrera bort oönskat störningsljus som tex soljus, lysrör etc. Enklast är nog att köpa en färdig mottagare avstämd för någon viss moduleringsfrekvens med inbyggt filter + dagsljusfilter.

Men en riktad laser kanske kunde vara något?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Mottagaren jag har använt är en avstämd IR mottagare på 38Khz...

Så här menade jag -->>
Bild

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> rickeboy

Jag kan bekräfta dina siffror på 0,5m. Inomhusbruk och en hand som reflekterande yta :D
Som ljuskälla har jag en "vanlig" IR-LED matad med 20mA.


Men om man snackar dataöverföring utan reflektioner så är siffran antaglign en helt annan.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Som jag förstår det så sitter inte mottagaren och sändaren på samma ställe som rickeboy har ritat.
Alltså ingen reflekterande yta.
"Trailmaster" fungerar ju så att sändaren ställs ut och mottagren ställs typ 10 meter bort och riktas så att dom känner av varandra.

Det fungerar ju precis som en fjärrkontroll till stereon(fast lite annorlunda)
och den har jag för mig att man kan använda på mer än 0,5 meter :wink:
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Vilket vi konstaterade genom våra inlägg... :roll:

//Rille
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Inlägg av baltazar »

>>Fredde
Modulerar man sändarstrålen för att mottagaren inte ska ta fel på IR-strålen och vanligt dagsljus?
Alltså en konstant IR-stråle ska inte påverka mottagaren?
Annars vore väl enklast att skicka en kort puls så där var tiondels sekund och låta mottagaren reagera på utebliven puls efter två tiondelar.
Konstant ljus från IR-dioden blir ju batterislösande.

Ang. laser, finns det såna färdiga grejor att köpa?
Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 december 2003, 21:17:37

Inlägg av Fredde »

Modulerar man sändarstrålen för att mottagaren inte ska ta fel på IR-strålen och vanligt dagsljus? Alltså en konstant IR-stråle ska inte påverka mottagaren?
Det kan man säga. Anledningen är att om du har ett modulerat ljus från sändaren så tar du emot det i mottagaren med en resonanskrets och kan på så sätt filtrera bort en del av tex dagsljus (som inte är modulerat). En annan anledning är att IR-dioden kan klara en högre ström under en kortare period. Därigenom kan du öka effektiviteten (räckvidden) genom att ta ut en högre ström modulerat än en lägre ström konstant.
Annars vore väl enklast att skicka en kort puls så där var tiondels sekund och låta mottagaren reagera på utebliven puls efter två tiondelar.
Visst, det skulle väl fungera. Men om du kör en "konstant" signal modulerad med 40kHz (38-42kHz vanligast inom IR) ökar du tidsupplösningen.
Ang. laser, finns det såna färdiga grejor att köpa?
Det finns massor med olika laserprylar att köpa. Nackdelen är priset. Svindyrt! Tänkte mest på TrailMaster som diskuterades. Med en laser skule inte avståndet bli något problem. Men å andra sidan: hur ofta behöver man mäta antalet djur (eller annat) som passerar en snittyta på över 10meter? Finns för många faktorer som kan påverka för att mätningen ska bli osäker.
Skriv svar