Skulle fixa en kompis glappande x-box. Den är chippad. Startmenyn med alla tusentals spel fungerade ungefär var 20:e gång, och det gick inte att stänga av apparaten utan att dra ur strömförsörjningen, tappade datum och tid mm.
Det första såg jag direkt anledningen till. Någon jäkla gröngöling som chippat. Kallödningar, klämd kabel mm.
Men så när jag började ta bort allt damm, märkte jag att det var klibbigt i ena hörnet.
Ojdå. En konding som lyft på hatten. Hmm... 5V 1F ???
Sökte på märkningen på silkscreenen och hittade ganska många som haft samma problem.
Just den kondingen brukar sväll och läcka. Och gör man inget åt det genast utan vänjer sig vid att ställa klockan varenda omstart, trycka som en galning på eject-knappen mm så har man fina fräthål efter ett tag...
Här har jag plockat bort kondingen och ett par komponenter som lossnat och hängde i kletet, och gjort rent.
Den satt i hålen för C7G3.
Lite synd på hålet under kondingen, annars mätte jag upp kontakt på alla paddar.
4-lagerskort, och genompläteringen har tappar kontakten...
Möjligen går det att få kontakt mha hålen ovanför C7G2-märkningen. De sitter ihop.
Undrar bara om det går att få fast två nya ytmonterade motstånd. Det är redigt korroderat på paddarna för R7G2 och R7G3.
Lyckligtvis gick det att mäta värdena på dem med lite vilja. Märkningen var borta.
Boven:
Det är en aerogel-konding.
Enligt efterforskningar ska det tydligen vara 2,5V och inte 5V. Inte omöjligt att "2," är utanför.
Undrar om någon som det gått såhär långt för lyckats få igång den igen?
Vanligt fel på x-box v1: läckande konding. Kompis drabbad
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Vanligt fel på x-box v1: läckande konding. Kompis drabbad
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Vanligt fel på x-box v1: läckande konding. Kompis drabba
Köpte en begagnad xbox utan kablar från gameshop.se för en hundring. Funktionstestad.
När jag öppnade den såg jag detta: Kladdigt i en radie runt 1F-kondingen. Varenda original-xbox har nog den sjukdomen.
Är visst en annan revision på moderkortet. Det är vissa skillnader. Men det mesta är likadant.
Efter avlödning av komponenter runtom och rengöring och förtenning av rena kopparytor ser det ut såhär: Lite koppar har frätts bort på en padd nedtill, men inget direkt vid läckan. Hmm...
Och den förväntade gärningsmannen: Så nu vet man det.
Om konsollen tappar tiden inom nån timme så gäller det att skynda sig att fixa innan allt dör.
När jag öppnade den såg jag detta: Kladdigt i en radie runt 1F-kondingen. Varenda original-xbox har nog den sjukdomen.
Är visst en annan revision på moderkortet. Det är vissa skillnader. Men det mesta är likadant.
Efter avlödning av komponenter runtom och rengöring och förtenning av rena kopparytor ser det ut såhär: Lite koppar har frätts bort på en padd nedtill, men inget direkt vid läckan. Hmm...
Och den förväntade gärningsmannen: Så nu vet man det.
Om konsollen tappar tiden inom nån timme så gäller det att skynda sig att fixa innan allt dör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Retroperra
- Kontakt:
Tack, XBOXen med xbmc är fortf. den mest robusta mediespelaren trots att det är lågupplöst video ut.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hämtar en 67-588-25 på Elfa imorgon. En ny konding.
De har visserligen aerogel-kondingar, men de är lite dyrare. Tål dessutom bara +70°. Den jag tar tål hela 80°... haha
Men aerogel-modellen har 0,4 Ω ESR mot 1 Ω i den jag ska ha.
Kan aldrig tänka mig att det skulle spela någon roll i en simpel klockbackup.
Ersättare för de andra två jag plockade bort har jag i min samling.
Byter dem också för säkerhets skull.
De har visserligen aerogel-kondingar, men de är lite dyrare. Tål dessutom bara +70°. Den jag tar tål hela 80°... haha
Men aerogel-modellen har 0,4 Ω ESR mot 1 Ω i den jag ska ha.
Kan aldrig tänka mig att det skulle spela någon roll i en simpel klockbackup.
Ersättare för de andra två jag plockade bort har jag i min samling.
Byter dem också för säkerhets skull.