Boktips på elektronikböcker för nybörjare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Boktips på elektronikböcker för nybörjare?

Inlägg av NSR_Martin »

Tjena!

Jag vill (som många kanske märkt) väldigt gärna lära mig mer om elektronik! Tycker det är ritkigt kul och intressant, men jag tycker det är svårt att lära sig, inte på grund av att jag är trög elelr så, utan att det är svårt att hitta bra fakta... Läste andra tråden om sidor på nätet, men det verkar inte finnas nån vidare bra sida för nybörjare där heller.

Så, imon ska jag ner till bibblan o låna några böcker. Så jag tänkte att ni kunde tipsa mig om böcker, hoppas ni vil det!

Vad jag är ute efter är en grundläggande bok, som förklarar på ett bra och lättförståligt sätt hur komponenter funkar o vad man har ddom till osv, gärna andra intresanta böcker oxå, men helst grndläggande saker plus ltie över det kanske, ni får komma med tips!

Har för mig jag läste att det fanns en bok/bokserie vid namn "Elektronik för alla", är det en bra bok? O finns det flera?



Hoppas ni vill hjälpa mig
//Martin
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Kul att du vill lära dig :).

Själv lärde jag mig genom experiment och att bygga byggsatser och grubbla ändlösa timmar. Och om jag inte lyckades komma fram till något efter att ha grubblat några veckor frågade jag oftast någon :). Elektronik för alla är bra böcker. Inget tvivel om det. Köp några byggsatser och börja på. Försök sedan hitta på en annan variant av dem eller modifiera den befintliga :).

Lycka till!
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej, tack-tack, ska sticka ner o hyra dom imon då...

Jo jag vet, har önskat mig en massa elektónikbröte i julklapp, önskade mig kjell & companys "påsar" med olika komponenter, plus en såndär lödfri kopplingsplatta... Hoppas jag får det... Har önskat mig en MC-larm-byggsatts med, har en tråd om det i projekt-delen... Har bygt ihop två olika simpla byggsattser, en LED-blinker som jag modiferat ltie nu... Så det går frammåt...

EDIT: Whoops, såg nu att det finns en "mjukvara/litteratur"-avdelning här, är lessen att jag la tråden hit, nån som kan får gärna flytta tråden dit, ber så mkt om ursäkt...
Skriv svar