Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av tokfan »

Hej!
Hade kylskåpet öppet länge utan att slå av det igår. (flyttade också runt det lite om det kan ha nåt med skadan att göra).
Nu står det och klickar och slår till och från konstant med någon sekunds mellanrum.
Någon som har någon aning om vad det kan vara? Termostaten?
Hur kan jag felsöka?

Electrolux ERE3500 om det är till någon nytta.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av limpan4all »

Titta på de övriga trådarna om denna serie vitvaror från Elektrolux.
I korthet så är en X2 kondensator som i original på 1uF inte längre på mer än 680nF då får du exakt det beteendet som du beskriver.
Byt kondensatorn så är allt löst.
Ersättare som har rätt pindelning finns inte på ELFA men på Farnell.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av tokfan »

Tackar. Då ska jag börja lusläsa.
Men hur kan denna kondensator påverka så att ett Relä slår av och på eller vad det nu är som klickar?
Har du något teoretiskt tips om vad det kan vara som försegår? vad är denna kondings funktion?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av tokfan »

Sorry. Hittade det i nästa tråd jag läste. Sitter i nätdelen. (glättning antar jag).
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av kimmen »

Den är en del i strömförsörjningen till reläet och styrkretsen. Se schemat i det här inlägget för ungefär hur det fungerar:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 96#p411594

Tappar kondensatorn i värde räcker inte strömmen till för styrkretsen och matningsspänningen faller när den försöker dra reläet (eller slå på triacen om det är en sån).
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av tokfan »

Jag dribblade bort mig lite med kondingen igen. Menar du att den var på 1uF förut och det fungerade bättre, eller att de nu har löst problemet med 680nF?

Vilket är det bra värdet med andra ord? ;)
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av limpan4all »

Den skall vara på 1uF, när den blir äldre så sjunker kapacitansen. När kapacitansen kommer ner till ungefär 680nF så räcker det för att TRIAC´en skall dra men den låter inte tillräckligt med energi komma igenom så att reläspolen kan dra relät, så när väl TRIAC´en släpper (och relät skulle ha dragit vilket det då inte har) så stannar kompressorn. Sedan så startar hela processen igen efter ett tag.

Enda lösningen är att byta ut kondensatorn till en ny på 1Uf och minst 275V och den skall vara av typen X2 av säkerhetsskäl.

Kondensatorn sitter i serie med lasten (kylskåpets drivelektronik) och skapar en kapacitiv spänningsdelning, den sitter INTE där såsom filterkondensator efter likriktning utan direkt mot elnätet.

Bakgrund: En djäkligt smart konstruktion som gör att man använder sig av två rejält underdimensionerade komponenter som vardera hade varit dyra att dimensionera "rätt". Först drar TRIAC´en (den kan då dimensioneras för att tåla hela lasten under 3-5 sekunder, då behöver man inte bry sig om värmeutvecklingen vid drift). Sedan drar relät (då kan man ha ett relä som tål driftströmmen men kan strunta i tillslagsströmstöten och frånslagsgnistbildningen). Vid avslag så dras TRIAC´en sedan slås relät ifrån sen slås relät av.

Vinster:
Gentemot enbart TRIAC. Man spar in ca 1W kontinuerligt under drift, slipper kylfläns på TRIAC´en kan välja en mindre kapsel som kan ytmonteras. Total kostnadsbesparing i tillverkning ca 30:- och 1:- per år i driftkostnad.
Gentemot enbart relä. Besparing på ca 30:- för ett billigare relä.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av GFEF »

>Nu står det och klickar och slår till och från konstant med någon sekunds mellanrum.

Om kompressorn "slår till och från konstant med någon sekunds mellanrum".

Tar det INTE lång tid innan de är helt förstörd...........
Stäng av strömmen och laga styrningen anas är det helt nytt kylskåp som gäller........
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av xxargs »

Det finns termoskydd i kompressorn som brukar benämnas klixon (ett varumärke som blivit ett begrepp för en funktion i den här världen) Danfoss har den inbyggd i kompressorn vilket jag tycker är den rätta stället, men många, speciellt asiatiska kompressorer har den inbyggd i startapparaten och är en potentiell tändkälla. - har personligen sett en sådan tända på dammet som hade samlats under åren och flammorna slickade gardin som hängde ned just där i en sommarstuga - hade jag inte gått förbi precis just då och stannade till för att det lät konstigt och sprakande, så hade det troligen blivit en eldsvåda...

det här var den gamla modellen där klixon satt bredvid kompressorn och samlade på sig dammråttor - inte som idag inbyggd i startapparaten om det inte är inbyggd i själva kompressorn.

oavsett - att att styrningen slår av och på kompressorn med några sekunders intervall är verkligen inget bra för kompressorn - är det mottryck för att den lyckas starta första gången så startar den inte andra gången - PTC-hålls varm vilket gör att startlindningen inte får ström (såvida kompressorn inte har en driftkonding - då kan kompressorn mycket väl starta även med viss mottryck) och strömrusningen är bara halverad i jämförelse när båda lindningarna är aktiva vilket innebär att det tar mycket längre tid för klixon att lösa ut och efter ett tag så är nog driftlindningen i kompressorn väldigt varm och kokar olja samt en massa annat jox börja dunsta av ur lindningens isolering som annars håller sig på plats. Den heta oljan och joxet som dunstar av påverka kompressorns totala drifttid negativt.

sedan slits klixonbrytaren när den slår till och ifrån och har det stått så i flera dagar och kanske veckor så är det inte så mycket kvar vare sig av klixon eller kompressorn...

kort sagt så är det nästan den värsta driftsituationen en kompressor kan vistas i övh. och bygger man elektronik med den typen av strömförörjning som till sin konstruktion är känslig så bör man ha spärrlogik som åtminstone väntar 5 minuter innan reläet/tyristorn kan slå till igen
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av tokfan »

Fixade ett fint gammalt grönt 70-tals kylskåp så länge. Nu har jag mekat isär det trasiga skåpet och hittat X2 kondingen.
Har letat på Farnell och kommit fram till denna? Har ganska dålig koll på vad jag ska kolla efter. Jämför bara lite beteckningar på den som sitter på kortet och den på farnell. Kan denna var rimlig eller är jag ute och cyklar på något vis?

http://se.farnell.com/vishay-bc-compone ... dp/1166526
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av tokfan »

på min står det dock MKP R.46. Vad står detta för?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av tokfan »

bild.

Vilka beteckningar är viktiga? Fattar bara 1uF, 275AC och fattar som att X2 har med säkerheten att göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av Kjelle »

Finns på Elfa, art.nr. 65-601-22

Det viktigaste är nog att du får MKP, X2, SH(self healed) och givetvis spänningen på minst 275 VAC.

Kjelle
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av tokfan »

Det är bara det att jag behöver en med 27,5mm mellan pinnarna.
Skriv svar