LAN över radiolänk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

LAN över radiolänk

Inlägg av FormerMazda »

Har googlat en del, men blir inte riktigt klok på vad jag söker..

Jag har fiber 100/100MBit in i mitt hus. Detta går till en router och ger mig trådat och trådlöst "internet".

Men idag fick jag en idé om att få till en radiolänk till den översta stolpen i skidliften som finns i byn.
Jag är rätt säker på att jag har fri sikt till den, och enligt eniro är det ~210m mellan den och mitt hus.
Varför?
Dels för att monterna ett par web-kameror på denna. En över byn som en "väderkamera", och en över skidbacken som såndär skidkamera eller vad det kallas.
Sen finns också ett behov av internetaccess i skidbacken. Så eventuellt skulle man skicka ner en signal till skidstationen också.

Tillstånd löser sig. El finns på stolpen.
Men vad behöver man för att till länken. Prisvärt väger mer än militära krav på hållbarhet. :wink:
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: LAN över radiolänk

Inlägg av B1n4ry »

Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

http://www.dustin.se/product/5010517427 ... n-m5-5ghz/

899kr / styck, och som jag fattar det så har man två så har en länk fix o färdig?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Ett hopp med Ericssons microvågslänk av nyare modell (MINI-LINK PT) som klarar IP-trafik.

/// Marcus
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Såg snajsig ut, men var köper man och vad kostar den?
Verkar lite företags-inriktad på nåt vis.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag håller fullständigt med B1n4ry, just denna enhet är det enda du behöver överväga alls.
Jag har ett sådant par mellan några hus och det är perfekt funktion, och dom var lätta att sätt upp och underhålla (inget jobb alls).
Ja du behöver 2st, inget mera om du skall skruva upp på en vägg så finns allt i lådan.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så jag kan i princip sätta en på huset hemma, ansluta till routern i källarn. Sen en på liften och där får jag en ethernetport som är som om den satt i routern hemma?

Skulle man då kunna hugga i en router till den på liften för att kunna ha ett par kameror och kanske en till sån antenn för vidaresändning ner till skidstugan?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Först måste du fundera lite på skillnaden mellan Router och Switch.

Routrar skall man undvika att koppla in flera av. Man har EN router, den du har i källaren hemma.
Sedan sätter du en Nanostation på taket och en i liften och då får du mycket riktigt en ethernetport där.
Vill du sedan ha flera kameror där uppe så sätter du dit en Switch. INTE en router.
Skall du sedan dela ut WLAN där uppe så sätter du även dit en Accesspunkt. INTE en router.

Då slipper du alla problem med dubbel-NAT och portforwarding i flera lager m.m.

Jag antar att förslaget med Mini-Link var ett skämt.
Dom lär väl kosta typ 200.000:- för ett par och du behöver dessutom tillstånd från PTS...

//B1N4RY
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

802.11.x och riktantenn..
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag körde så först men det var massor av problem, med nanostationen så har det varit 100% problemfritt.
Så jag rekommenderar definitivt nanotation framför hemmipplande med vanliga 802.11xx prylar det blir inte tillräkligt bra.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Instämmer med limpan.
Har tidigare kört ett antal länkar med diverse olika "vanliga" WLAN prylar. Massor med strul och inte alls så stabilt som UBNT-prylarna... Nu har jag 3-4 UBNT länkar igång på olika platser med 100% uptime...

Bara en sådan sak som åska... 802.11.x saker dör som flugor medans ubnt tickar på helt oberörda...

Dessutom är det svårt att matcha priset på en nanostation eller nån av de andra varianterna med mer riktade antenner oavsett vad man köper för 802.11 saker... Bara en antenn är dyrare än en helt komplett lösning!

//B1N4RY
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilken version av nanostation används i nämnda länkar? vad kostar den? vilket frekvensband används? (licenskrav?)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Den som FormerMazda länkade till använder jag, inga licenskrav.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

MINI-LINK systemet är förvisso dyrt och kräver tillstånd men behöver man höga hastigheter och hög tillförlitlighet, så kostar det. Och MINI-LINK is made in Borås :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tänkte svara för att avsluta tråden.
Projektet med skidbacken blev aldrig av, men mamma flyttade till byn och vi kände att dela internet var ett bättre alternativ för henne.
Så vi köpte ett par Nanostation M5 och ikväll sattes dom upp. Det krävde lite googling och det kändes inte klockrent hur man skulle göra, men igång gick det till slut.

Så mitt nätverk hemma har fiber in, detta omvandlas till koppar i en enhet som även tv och telefon ansluter sig till.
Till den har jag en router ansluten: Netgear WNR3500L
Till routern ansluter jag mig trådat och trådlöst, allt via DHCP. Men nu ansluter även ena NSM5, med i sig fast IP.

Hos mamma sitter mottagande NSM5 med fast IP i 192.168.1-nätet. Till den sitter en till likadan router som jag har. Denna lyckades med guiden ändra sitt nät till 10.0.0.xxx och hos mamma delar den så snällt ut adresser till anslutande enheter.

Bifogar en bil som kanske förtydligar lite.

Kan bara säga att routern ska ha eloge. Makalöst enkel att sätta upp.
NSM5 kunde ha lite enklare setup. Men den kan nog allt.

Ja, farten då? Samma hos mamma som här, vilket enligt bredbandskollen är runt 95mbit upp och ner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar