Fm-sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Fm-sändare

Inlägg av DragonOrb »

tjennnnaa...
byggde en fm-sändare 3 på www.avlyssning.nu men får den inte att funka, har gjort genligt beskrivningen och kollat på bilder hur andra har gjort.... får det inte att funka, ska fixa lite bilder o om ni kan kolla om ni ser något fel
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag vet inte hur mycket instrument du har tillgång till?

Har man frekvensräknare, så kan man linda en spole kopplad till räknaren som man håller nära sändaren å kan avläsa frekvensen.

Ett annat sätt att kolla om den överhuvudtaget sänder är att hålla sändaren nära ett vridspoleinstrument (Voltmeter t.ex).

Jag är lite tveksam till att mikrofonen ska orka driva sändaren, men det går kanske?
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

janne66 skrev: Jag är lite tveksam till att mikrofonen ska orka driva sändaren, men det går kanske?

okej, men jag läste i forumet på avlyssning.nu och det var flera st som fått igång sina....

skulle någon kunna etsa ett litet kort åt mig för denna sändare??? (för en ´liten slant :=) )
Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 december 2003, 21:17:37

Inlägg av Fredde »

Hittade under följande länk http://www.jetronic.se/ någon som kan etsa ett kort åt dig. Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men det verkar vara lite hobbyhack. Lite dyrt kanske med tanke på den ringa storleken på FM sändaren.

Du kanske ska nöja dig med ett experimentkort från Clas-Ohlson, om du inte vill ha ytmonterat.
Skriv svar