Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV [LAGAT]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV [LAGAT]

Inlägg av anders_bzn »

Jag har lagat ett par TV-apparater men är ingen expert på detta. Denna monitor tog fram av Luxor för att få en färgmonitor till ABC800 i början på 1980-talet. Det är en ombyggd TV. I första generationen hette den ABC810 och då hade den TV-mottagaren kvar och var då försedd med en knapp på baksidan för att växla mellan TV och monitor läge. Denna knappen kallades populärt för Stenmarksknappen efter vår alpina superstjärna. Televerket krävde att man rapporterade försäljningen eftersom det handlade om en TV i deras ögon och ville ha licenspengar. Luxor började då istället sälja modellen ABC811, exakt identisk men utan kanalväljaren...

I samlingen finns bara detta exemplar och det skulle vara kul att få igång den. Första gången den brann var när vi testade den för 15år sedan. Då var den en X-konding som släppte ut sitt innehåll. TV:n fungerade ändå. Kondingen blev bytt men kortet blev aldrig återmonterat. För ca 2 år sedan så skruvades kortet tillbaks och TV:n startades ingen och brann upp...

I helgen plockade jag med den hem, för nu skulle den lagas. Jag hittade två nya kondingar som var brunna och bytte dessa. Sen startade TV:n. I 5-10 sekunder gick den, jag kände den statiska elektriciteten på framsidan av bildröret. Det lät dock konstig borta ifrån HS-kretsen. Sen försvann den statiska elektriciteten och kom aldrig åter. Det knäppte i högtalaren vi tillslag så något fungerade.
schema.png
Vi har ju schema på de flesta Luxor-burkarna så jag rotade fram ett. LH03 verkar vara en transformator som sedan driver det som heter AY01 på schemat som jag misstänker är en spänningstripplare? Ut ska det komma 22,5kV i punkten (2).

Jag har mätt i punkten 3, och det ser exakt ut som på schemat. Så pulsgenereringen fungerar. Jag har också mätt lite längre ner där det står +815V. Det är ~870V eller så.

Jag har lött av kabeln vid (1) och ohm mätt runt AY01, oändlig resistans vilket inte är förvånande eftersom den består av en hög dioder och kondingar. Mäter jag resistensen genom LH03 så får jag ett värde. Så lindningen där verkar vara frisk.
DSC_1930_pcb.JPG
Jag misstänker att den gröna burken, spänningstripplaren är kass. Hur mäter jag den? Kopplar loss den och kör den på bänken?
DSC_1925_bak.JPG
Detta är modellbetäckningen på monitorn, eftersom det är en ombyggd TV så kanske det borde gå att få tag på reservdelar. Om någon nu sparat sådana till en 30 år gammal tjockis. Tjockisarna är snart helt borta.

Luxors artikelnummer på tripplaren är 63 60003-01

Man borde kunna hacka sig igenom ingjutningsmassan och laga den, kan man laga ett kärnminne så kan man väl laga en spänningstripplare.

Frågan är, tänker jag rätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 5 augusti 2013, 20:10:01, redigerad totalt 1 gång.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av Kjelle »

Löd loss kabeln mellan HS trafo och tripplaren(kaskad).
Starta monitorn och håll en bra isolerad mejsel(stor) nära transformatorns utgång, du skall få en liten ljusbåge
där om transformatorn är OK.

Kjelle
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av blueint »

Klipper in bild på apparaten ;)
Bild

Kan ju lätt förväxlas med ABC812..
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av Tekko »

Det är mer troligt att HS-trafon har packat ihop, efter så många år så har corona med stor sannorlighet ätit igenom isoleringen vilket skulle förklara de konstiga ljuden du hörde.

Har du riktigt enorm tur så kan du hitta en ersättningstrafo på ebay som passar, fast frågan är ju on LOP(Line OutPut)-trissan ännu är hel, deenna precis som namnet antyder driver inte bara HS-trafon utan även spolen för horisontalavlänkningen, men detta visste du ju säkert redan iomed att du har schema på chassit.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av anders_bzn »

Kjelle skrev:Löd loss kabeln mellan HS trafo och tripplaren(kaskad).
Starta monitorn och håll en bra isolerad mejsel(stor) nära transformatorns utgång, du skall få en liten ljusbåge
där om transformatorn är OK.

Kjelle
Jag testade detta och s-tan vilken ljusbåge det blev! Jag förstår nu varför folk som fått sig en kyss av HS-delen i en TV pratar om detta länge.

HS-trafon funkar med andra ord! Tripplen är kass. Frågan är om det går att hitta en ny eller om det är möjligt att laga den gamla?

blueint: Tack, jag tänkte inte på att ta en bild på min innan jag öpnade den. Nu så är den svår att vända och vrida på. Bilden har du hittat hos Göran ser jag. Jag tror jag ska ringa och kolla med honom om han har något liggandes.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av psynoise »

Finns det någon typbenämning och tillverkare angiven på AY01?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av anders_bzn »

Det jag vet är Luxors reservdelsnummer: 63 60003-01

Det står på schemat. Om det står något på tripplaren vet jag inte. Ska ta loss den i kväll.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av Kjelle »

Kanske till hjälp

http://www.hrdiemen.com

Kjelle
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av hcb »

http://www.leifline.com brukar rekommenderas när det gäller reservdelar till TV och video. Jag har ingen egen erfarenhet.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av jesse »

Så här såg min ut en gång i tiden :) :
(EDIT: det är alltså jag och min ABC80 - fotografi från ~1982 )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jesse 4 juli 2013, 14:23:46, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av blueint »

Såg användaren ut så också? ;)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av anders_bzn »

Skön bild!

Jag mailade Leifline, får se vad svaret blir.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av bit96 »

Kanske detta är till hjälp:
Det finns Luxor-TV-chassin på http://www.ecotec-online.se/
Tryck till vänster näst längst ner på "TV chassier"
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av YD1150 »

Ecotec har lösa tripplare / kaskader, t.ex. denna : Art.nr BG1897-642
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!

Inlägg av Tekko »

Den bilden väcker minnen från när jag va liten å skrotade en ABC80.
Skriv svar