Köpa Laptop som håller >3år.
Köpa Laptop som håller >3år.
Min senaste laptop En Sony Vaio VPCS12M9E, har total havererat efter bara 2,75år efter inköpsdatum.
Med ett diskhaveri strax innan. Den har haft överhettningsproblem.
Så nu letar jag efter en ny laptop, men som håller. Några tips på Tillverkare/modell som inte har värmeproblem, och kanske håller lika länge som min förra laptop som är en DELL Inspirion 510m (trotjänare). >10år och tuffar på fortfarande.
Med ett diskhaveri strax innan. Den har haft överhettningsproblem.
Så nu letar jag efter en ny laptop, men som håller. Några tips på Tillverkare/modell som inte har värmeproblem, och kanske håller lika länge som min förra laptop som är en DELL Inspirion 510m (trotjänare). >10år och tuffar på fortfarande.
Re: Köpa Laptop som håller >3år.
Nu kommer säkert en del att skrika rakt ut när jag skriver Thinkpad, men jag är så sjukt jäkla nöjd med dessa maskiner.
Har fortfarande i firman en T400 som har gått i arv (inköpt 07) och tuffar på som vanligt, det har dock blivit lite modifikationer
windows7 har installerats exempelvis plus lite mer RAM minne.
Har genom åren testat både Toshiba, Dell, Acer och Asus, samtliga i det lite högre prissegmentet men samtliga har blivit tokvarma i knäet det är bara "Paddorna" som inte blir varma, för tillfället så nöter jag på med en X220i visserligen ingen raket, men är smidig och lätt då jag använder datorn ute på fältet en del.
Har dockningsstation både hemma och på jobbet! Det är najs!
Har fortfarande i firman en T400 som har gått i arv (inköpt 07) och tuffar på som vanligt, det har dock blivit lite modifikationer
windows7 har installerats exempelvis plus lite mer RAM minne.
Har genom åren testat både Toshiba, Dell, Acer och Asus, samtliga i det lite högre prissegmentet men samtliga har blivit tokvarma i knäet det är bara "Paddorna" som inte blir varma, för tillfället så nöter jag på med en X220i visserligen ingen raket, men är smidig och lätt då jag använder datorn ute på fältet en del.
Har dockningsstation både hemma och på jobbet! Det är najs!
Såklart vi skriker när du säger thinkpad! I glädje 
Kör själv thinkpad, någon ur W serien nu... fin fina grejor! Har iof avverkat tre, första köptes begagnad 97 (486-50MHz tror jag)för att ha på http://www.hip97.nl/ funkar fortfarande, det var bara HD som dog när den landande i betonggolvet från en meters höjd när jag mekade skogskran med den
Sen blev det en dell, funkade iof men den liksom böjde sig runt benet på slutet.
2005 tror jag att jag köpte en R och den dog faktiskt typ 2009 (det finns en tråd här om den). Något hände med spänningsmatningen, och sen dess har jag kört min W..
edit: exakta data: (ändra ovan)
R50e levde 2005.05-2009.06.28 ( PM 1.7 512/60 DVDRW WLAN )
W500 2.53GHz(T9400) 4Gb 200Gb (7200), 15.4"

Kör själv thinkpad, någon ur W serien nu... fin fina grejor! Har iof avverkat tre, första köptes begagnad 97 (486-50MHz tror jag)för att ha på http://www.hip97.nl/ funkar fortfarande, det var bara HD som dog när den landande i betonggolvet från en meters höjd när jag mekade skogskran med den

2005 tror jag att jag köpte en R och den dog faktiskt typ 2009 (det finns en tråd här om den). Något hände med spänningsmatningen, och sen dess har jag kört min W..
edit: exakta data: (ändra ovan)
R50e levde 2005.05-2009.06.28 ( PM 1.7 512/60 DVDRW WLAN )
W500 2.53GHz(T9400) 4Gb 200Gb (7200), 15.4"
Senast redigerad av AndLi 26 juni 2013, 17:19:04, redigerad totalt 1 gång.
Köp något som inte är ett prestandamonster så bör det bli mindre värme
Sant, risken är att dom flesta har samma problem med dagens processorer och kylsystem som får plats.
Mac!
Detta skrivs på en PowerBook G4 från stenåldern
Tittar just nu på att skaffa en ny Macbook Pro, för nu börjar det verkligen märkas att min trotjänare är lite gammal. Den funkar fint men har problem med högupplöst film och den är riktigt seg på vissa hemsidor.

Detta skrivs på en PowerBook G4 från stenåldern

Tittar just nu på att skaffa en ny Macbook Pro, för nu börjar det verkligen märkas att min trotjänare är lite gammal. Den funkar fint men har problem med högupplöst film och den är riktigt seg på vissa hemsidor.
- ElectricMan
- Kontakt:
Ge oss lite krav så är det enklare att komma med förslag!
Jag har en Thinkpad X220 som jag köpte för drygt ett år sedan.
Finns fan inget att anmärka på alls. Helt underbar dator!
Jag har en Thinkpad X220 som jag köpte för drygt ett år sedan.
Finns fan inget att anmärka på alls. Helt underbar dator!
Thinkpad _är_ bra laptop och medans dessa ännu hade serieport inbyggda i sig så användes dessa överallt bland teknikerna var man än åkte i europa, det var nästan så att om man inte hade en thinkpad så sneglade de lite misstänkt på en om man verkligen var en tekniker och inte någon pappersmäniska...
Det var stor sorg när IBM/Lenovo slutade med dessa och man fick dras med hp, siemens/fujitsu och dell som fortfarande hade sådan laptop med serieport via UART kvar i sitt sortiment och den tåligaste var nog siemens/fujitsu lifebook (jag behöver förhoppningsvis inte förklara varför man behöver en riktig RS232-port med riktig UART och inte en dito USB eller går via datorns interna USB-backbone när man håller på med gammal RS232-utrustning)
idag kör jag också med thinkpad T520 med extra stort batteri och förutom avsaknaden av native RS232 och att den är lite stor, så finns det inget att klaga på - och alltså - den inbyggda belysningen i skärmen som lyser ned mot tangentbordet med riktiga skålade tangenter är en killer-finess när man är i en mörk tunnel någonstans och obefintligt med ljus medans laptop med platta och underifrån upplysta tangentbord är totalt värdelösa i samma situation då dessa bländar och de platta tangenterna gör det svårt att hitta rätt med fingrarna IMHO.
lyckas hitta en express-card med RS232 som faktiskt har fungerat hyffsat hittills, men har en gammal siemens/fujutsi i beredskap om det inte skulle fungera.
Det var stor sorg när IBM/Lenovo slutade med dessa och man fick dras med hp, siemens/fujitsu och dell som fortfarande hade sådan laptop med serieport via UART kvar i sitt sortiment och den tåligaste var nog siemens/fujitsu lifebook (jag behöver förhoppningsvis inte förklara varför man behöver en riktig RS232-port med riktig UART och inte en dito USB eller går via datorns interna USB-backbone när man håller på med gammal RS232-utrustning)
idag kör jag också med thinkpad T520 med extra stort batteri och förutom avsaknaden av native RS232 och att den är lite stor, så finns det inget att klaga på - och alltså - den inbyggda belysningen i skärmen som lyser ned mot tangentbordet med riktiga skålade tangenter är en killer-finess när man är i en mörk tunnel någonstans och obefintligt med ljus medans laptop med platta och underifrån upplysta tangentbord är totalt värdelösa i samma situation då dessa bländar och de platta tangenterna gör det svårt att hitta rätt med fingrarna IMHO.
lyckas hitta en express-card med RS232 som faktiskt har fungerat hyffsat hittills, men har en gammal siemens/fujutsi i beredskap om det inte skulle fungera.
Mina 2 senaste har varit Acer, har aldrig haft några problem med dom. Inte nån lång batteritid men bra prestanda.
Dom lämnar 3 års garanti på skärmar, vet inte om dom gör samma på bärbara.
Dom lämnar 3 års garanti på skärmar, vet inte om dom gör samma på bärbara.
En thinkpad agerat server här till och från i tja, 10 år?
Köptes när jag gick i skolan.
Enda jag gjort är att tagit ut ett minne då det inte behövdes samt dammsugit ur den 2 gånger typ.
(Står ganska gömt för damm men ändå luftigt)
Alla knappar fungerar och så, trots att den köptes begagnad.
Nätadapterns sladdar är väl ganska gosiga vid ingången till nätadaptern pga böjningar men funkar gör det.
Varit på sen jag köpte den i stort sett varje dag.
Köptes när jag gick i skolan.
Enda jag gjort är att tagit ut ett minne då det inte behövdes samt dammsugit ur den 2 gånger typ.
(Står ganska gömt för damm men ändå luftigt)
Alla knappar fungerar och så, trots att den köptes begagnad.
Nätadapterns sladdar är väl ganska gosiga vid ingången till nätadaptern pga böjningar men funkar gör det.
Varit på sen jag köpte den i stort sett varje dag.
Hade en gång lite för mycket pengar över och köpte då en HP av modell värre med grymt ljud.
Jag tänkte fasiken vad smart med blueray och ett sjukt ljud i samma.
Dock blev grafikkortet för varmt vid BD film tittande.
Och som jag tänkte spela på den, gick inte heller.
Då blev RAM minnet för varmt och datorn blinkade till blått för att sedan inte starta upp på 30 min ( ner den blivit kallare ).
Detta var en helt ny, den böts i tron att det var fel i den.
Men nix, sålde den senare på blocket.
Jag tänkte fasiken vad smart med blueray och ett sjukt ljud i samma.
Dock blev grafikkortet för varmt vid BD film tittande.
Och som jag tänkte spela på den, gick inte heller.
Då blev RAM minnet för varmt och datorn blinkade till blått för att sedan inte starta upp på 30 min ( ner den blivit kallare ).
Detta var en helt ny, den böts i tron att det var fel i den.
Men nix, sålde den senare på blocket.
Stämmer in i Thinkpad-hyllningskören. Jag har dock en gammal Dell XPS som funkar fint också, men det är inte samma kvalitet som Thinkpaden ..
Dessutom är de ganska lättmekade (åtminstone T-serien som jag har haft i olika varianter som jobbdator)