Vad är detta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Vad är detta?

Inlägg av hanzibal »

Hejsan!

Jag vet så mycket att prylen på bilden är till en pool-anläggning. Kanske någon sorts givare men vet inte till vad eller hur den fungerar. Yttermåtten bxhxd är ca 50 x 30 x 13 mm.

Den vita plastlådan är förseglad men inte bättre än att jag kan glänta på det till hälften och se att man i övrigt fyllt "asken" med epoxi eller liknande massa. Bakstycket tycks vara kretskortslaminat och dess insida är kopparklätt, verkar alltså vara ett kretskort eller åtminstone har man använt ett sådant som bakstycke. Jag kan också se att det på koppytan sitter en kabel (röd) fastlödd, kabeln kommer från något inuti epoxi-blocket. Enheten tycks alltså inte vara dränkbar.

De tre ledarna som är utdragna med en ca 1-meter lång svart kabel från lådan är brun, blå och svart. Gissningsvis matning, jord och signal och i den ordningen men vet inte vad som är brukligt i dylika sammanhang. Jag är ganska säker på att det är klenspänning, troligen 5V eller 20V.

På lådfronten sitter en 3mm röd LED och innanför ett litet hål tittar en potentiometeraxel av grån plast fram omgiven av blå plast. Man kan med lätthet vrida den grå axeln 0 - ca 270 grader och jag känner mig säker på att det är en potentiometer.

1. Någon som vet på rak arm vad det är?
2. I annat fall: Vågar man lägga 5V över brun och blå och mäta med oscilloscopet på den svarta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Vad är detta?

Inlägg av Icecap »

En snabb gissning: vatten-på-golvet sensor.

Simpla kretslopp är ofta ingjutna på ett sätt som försvårar att man ser hur enkelt det är - men det kan även vara fuktskydd.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tack, det verkar troligt, särskilt med mtp att det är till en poolanläggning.

I så fall är nog ingjutningen ett led i fuktskyddet för själva elektroniken (som säkert är simpel) emedan den exponerade delen (kopparblecket) lär fungera som sensor tillsammans med något i resten av dosan som jag inte ser.

Några idéer om trådarnas färg och deras betydelse?
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Skulle ju kunna va så att kablarna följer vanlig givarstandard
Brun +
Svart signal
Blå -
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Testade lite under det antagandet men det hände såklart inget. Vad är troligast, 5, 12 eller 20V?

Hoppades att någon kanske kände igen dosan och visste precis var det var. Den här tråden är iofs fortfarande bara några timmar gammal så det spåret är ju inte utttömt.

Bakstycket sitter limmat men genom att köra ner en kniv längs ena kortsidan och bända lätt kunde jag se den röda tråden kopplad till kopparn på lockets insida. Jag kunde som sagt också se att resten var fylld med epoxi.

En tanke är att det endast är en indikator för inkommande signal på svarta tråden, men varför har man då bemödat sig med att klä bakstyckets insida med koppar och löda dit en kabel?

Man kanske kan utesluta fukt eftersom den exponerade poten inte verkar särskilt vatten/fukttålig samt att lådan i övrigt är tätslutande. Ljus går också bort eftersom lådan inte är genomsläpplig. Eftersom det inte är NASA som gjort prylen så har man väl i princip bara ljud, temp och magnetfält kvar. Kopparplåten sitter alldeles för hårt för att kunna svänga så ljud går också bort.

Då har vi bara temp och magnetfält kvar men eftersom baksidan är plast/glasfiber med ganska dålig värmeöverföring så kanske även temp går bort. Då finns bara magnetfält kvar men varför vill man mäta magnetfält på en poolanläggning - för att kolla om pumpen går?
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Jag tycker den påminner om tiltsensorn till ett billarm, fast vad nu det skulle ha o göra med en poolanläggning låter jag vara osagt.... och då skulle den haft fästöron också...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Har du frågat pooltillverkaren?

Swech
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

BallInPlay skrev:Jag tycker den påminner om tiltsensorn till ett billarm, fast vad nu det skulle ha o göra med en poolanläggning låter jag vara osagt.... och då skulle den haft fästöron också...
Ja, eller en sån där fejklarmdosa man lägger på instrumentbrädan och som blinkar till lite då och då.
Swech skrev:Har du frågat pooltillverkaren?
Nej, får nog ta och försöka den vägen i veckan. Tänkte att det kanske var en ganska vanlig manick och att någon här på forumet visste på rak arm så här en söndag.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Hmm efter några timmar funderas.
Kan inte den pålödda kabeln ha något och göra med att kopparen som sitter bak känner induktansförändring.
Att den sitter monterad EMOT en pol för att känna av vattnet.
Alltså någon slags nivåmätare för vattenhöjd i pol?
Och potentiometern agerar någon slags inställning för kännslighet?
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

inga skruvhål eller fästöron och knappast tänkt ligga löst på golvet då den har en lysdiod?

Den har kanske en hållare någonstans där den snäpps fast?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Nej, inga som helst fästen. Jag tror att den är tänkt att limmas fast.
madata

Inlägg av madata »

Kan du inte eller vill du inte öppna den helt? Isåfall kan du ju lägga upp en bild på insidan? Ser ju "spännande" ut!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur spännande är det om den är fylld med epoxi?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Lådan skulle nog varit fyllt till bredden, att jag kan glänta på locket beror troligen på att tillverkaren råkade fylla för lite epoxy i en kortsidan emedan locket sitter ordentligt fast i övrigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rent teoretisk kan det vara en kapacitiv nivåsensor. Detta med tanke på mönsterkort-baksidan.
Skriv svar