Trasig Tivoli audio radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perblo
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 oktober 2011, 12:44:06

Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av perblo »

Jag har en Tivoli audio model one där radiomotagningen gradvis har blivit sämre och sämre och nu så går det inte att få en en enda kanal utan att det brusar. Jag har hört fler som har samma problem men jag har inte lyckats hitta någon som har lagat felet och beskrivit det på internet. Radion antar jag är ganska analog så det lär inte vara omöjligt att laga felet. Undra bara var man ska börja felsöka, finns det någon här som kan ge ett tips på var man ska börja leta?
Eller finns det kanske rent av någon som vet vad det är för fel på radion eftersom det kanske kan vara något sorts konstruktionsfel/materialfel då jag känner till minst tre stycken med samma fel.


-Per
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av Jonaz »

För att öka chansen att hitta felet så är bilder och modellnummer nästan ett krav.
nhl21
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 januari 2011, 11:04:43
Ort: Göteborg

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av nhl21 »

Har en lika dan med samma fel. Kommer att kasta ut den snart, mycket irriterande fel.

Hur gammal är den? det är 2 års garanti på den, jag påpekade felet 4 månader för sent. :cry:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av 4kTRB »

Låter som om känsligheten har avtagit.
Kan jag ha fel?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av blueint »

Fast varför? låter som någon komponent förlorat sin förmåga långsamt..
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av SM7CZR »

Intressant fel i så fall...
Har du möjligen kopplingsschema?
Senast redigerad av SM7CZR 4 juni 2013, 00:33:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av 4kTRB »

Hur ser förselektionen ut på antenningången?
Är den diskret uppbyggd?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av SM7CZR »

Philips hade en FM-transistorradio (modell) på 60-talet där HF-transistorn inte tålde att man rörde vid antennsprötet.
Bytte ut många sådana trissor till en annan typ som var mera tålig mot statiskt uppladdade människor...
TivoliOne
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 november 2013, 22:06:15

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av TivoliOne »

Sent svar..

Jagade lösning på samma problem, galet irriterande. Dök på en lösning som fungerande på min apparat.

Slå på radion och vrid ned volymen till min.
Vrid tunern-ratten "aggressivt" fram/tillbaka mellan ändlägen i ca 5 min(eller som i mitt fall - tills man får kramp i tummen).

Efter detta så fungerar min radio för första gången på ett antal år tillfredställande!


Enligt utsago citerat från supportperson hos leverantören:
"Issues like that can typically be caused by the lubricant in the tuner settling overtime due to gravity. Please turn on the radio, turn the volume down completely, and aggressively rotate the tuning dial for 3-5 minutes. This will redistribute the lubricant which should take care of the issue."
friman
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 januari 2018, 12:11:50

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av friman »

Min Tivoli one har samma problem. Man måste vrida på stationsratten fram och tillbaka
energiskt ett tag för att ljud och stationer ska komma tillbaka. Jag trodde det var
oxid i en potentiometer av låg kvalitet. Men efter ovanstående besked från Tivoli support
verkar det vara något mer komplicerat ("smörjning"?). Det verkar vara ett designproblem.

Efter att ha öppnat radion, såg jag att stationsinställningen låg bakom en omsorgsfullt
fastlödd (och ganska stor) skärmplåt. Det gick inte att se om det var en potentiometer
eller in vridkondensator eller kanske en inställbar induktans. Det lutar klart åt elektronikskroten.

På landet har vi en annan, senare modell av tivoli, med digital frekvensinställning (sök, resp knappval)
Den fungerar fortfarande.

Synd att slänga en annars bra radio. Hela idén var ju att få bra radioljud i köket.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av Findecanor »

Några år sent, men det skrivs "Trasig Tivoli Audio-radio".
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En kommentar som skulle ha varit bra för ca 5 år sedan. Vissa tar tid på sig! ;-)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av prototypen »

Är det en radio med vridkondensator där släpskon till den vridbara delen oxiderat?

fixas ju för en stund med en massa framochtillbakande.

Protte
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Trasig Tivoli audio radio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Vår kära gamla sprayburk kan göra underverk.
Här fixas en Tivoli 1:
http://la3za.blogspot.se/2013/12/scratc ... l-one.html

Senast idag fick burken göra nytta på en gammal Absaar batteriladdare,där automatsäkringarna var hopplöst dåliga.Nu är de fit for fight igen.
Skriv svar