Felsökning och reparation av statorlindningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
aTobin

Felsökning och reparation av statorlindningar

Inlägg av aTobin »

Jag ska försöka reparera statorlindningarna till generatorn på en gammal båtmotor behöver några saker förklarade samt tips på hur jag kan reparera skiten.

Vi börjar med en bild:
Bild

statorn har 4 separata lindningar, De mörka lindningarna utgör en enhet och står för laddningen av motorns batteri, bilbatteri: Denna lindning har ärgat av på allt för många ställen och måste bytas,
Då jag inte kan mycket om elektronik så vill jag veta vad som är kritiskt och viktigt att tänka på då jag gör detta, vad har det för betydelse om tvärsnittsarean på den nya tråden skiljer sig något samt vad har antalet varv jag virar för betydelse, bör jag vara noga med att vira exakt samma antal varv som fanns tidigare?

De 3 övriga enheterna har 2 lindningar vardera och försörjer var sin egen del av tändsystemet då motorn har 3 tändspolar och cdi-tändning.

1 av enheterna fungerar medan 2 gör det inte pga att lindningarna ärgat av någonstans. Då dessa lindningar är lindade med en extremt tunn tråd väldigt många varv så är jag inte jätte sugen på att linda om dem och därför är min tanke att försiktigt karva bort höljet som skyddar lindningen, hoppas att jag kan upptäcka var tråden ärgat av och helt enkelt löda en klump tenn rakt över och på så sätt koppla ihop kretsen igen. Eftersom det är omöjligt att löda på en individuell tråd så kommer jag få en del collateral damage då jag löder ihop flera intill liggande trådar.

1 Kan detta funka eller är det kört redan från början?

2 Vad har kabelarea och antalet varv tråden är lindad för betydelse rent tekniskt på en generator?

3 Var kan jag köpa den typen av lackad tråd som jag behöver här?

Och till sist, den enda fungerande kretsen har en resistans på 270 ohm, är det endast trådens längd och tunnhet som gör att värdet blir å högt eller vad beror det på?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Felsökning och reparation av statorlindningar

Inlägg av SeniorLemuren »

Klart att det inte är kört. Men det är lite jobb. Det går inte att löda ihop flera lindningsvarv i en klump, inte ens 2 varv får vara ihop. Dessa kommer att bilda en kortsluten krets i spolen och genast brännas av igen.

Det enda raka är att linda på ny tråd. På spolarna med den grova tråden är det noga med både varv och area på tråden. På spolarna med den tunna tråden skall area vara rätt och varvet i alla fall i närheten av samma.

Antalet varv bestämmer spänningen och arean avgör hur mycket ström som kan passera genom spolen.

Gå till en lindareverkstad, där kan du köpa tråd och nödvändigt isoleringsmaterial. När allt är klart skall lindningarna dränkas i lack. Det finns en lufttorkande lack, men när du är på lindareverkstaden kan du lika gärna fråga om de kan härdlacka den åt dig när den är omlindad. Härdlackning ger ett bättre skydd.

Jag blir inte riktigt klok på vad du menar här:
De 3 övriga enheterna har 2 lindningar vardera och försörjer var sin egen del av tändsystemet då motorn har 3 tändspolar och cdi-tändning.
Har den tre tändspolar förutom dom tre tunna lindningarna eller är det de lindningarna som går till tändkablarna? Om det är så att de tunnna trådarna är till tändkablarna så borde du nog kolla upp om det går att få tag i nya spolar innan du försöker linda om dessa.

Lycka till.
aTobin

Inlägg av aTobin »

Tack för svaret!

Motorn har 3 cylindrar varav varje cylinder har en egen tändspole med tillhörande cdi. De 6 lindningarna på statorn som är vita är ihoppkopplade i par, varje par försörjer respektive cylinders tändsystem med ström. Hänger du med? :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad menas med tunn tråd?
Tycker det ser ut som 15 varv per lager.
Men bilden är ju inte helt tydlig.

Protte
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

aTobin skrev:Tack för svaret!

Motorn har 3 cylindrar varav varje cylinder har en egen tändspole med tillhörande cdi. De 6 lindningarna på statorn som är vita är ihoppkopplade i par, varje par försörjer respektive cylinders tändsystem med ström. Hänger du med? :)
Ok. Då rör det sig förmodligen om ca 400-600 V från dom tunna lindningarna till kondensatorerna. Det blir några 1000 varv att linda men det är görbart. Bränn av lackisoleringen på trådarna och mät tråd-diametrarna med en mikrometer.

Om du vet att en spole är Ok så kan du ju mäta resistansen i den spolen noga. Sedan använda en Dremel och fräsa av trådarna från kärnan på dom felaktiga spolarna. med in liten fräs.

Sedan, när du tror att du fått på tillräcklig med tråd kan du kontrollmäta resistansen på den nya lindningen. Glöm inte att måla över lite lack där du skrapade för att mäta, om du måste linda på mer tråd.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Min erfarenhet med att linda om spolen till tãndningen kommer från Honda XR 600.
Dãr mãtte jag tråden och lindade på så mycket jag fick på av liknade tjocklek.
Dock rõrde det sig inte om 400-600v , snarare 80-100 vill jag minnas .
Mitt problem var att finna en tråd som hade en isolering som tålde lite hõge temperatur.
aTobin

Inlägg av aTobin »

prototypen skrev:Vad menas med tunn tråd?
Tycker det ser ut som 15 varv per lager.
Men bilden är ju inte helt tydlig.

Protte
Tråden som döljs av den vita inkapslingen är betydligt tunnare.

I den enda kretsen som fungerar så har jag 270 ohm, när jag lindar om en icke fungerande krets måste jag då kunna vira en spole tills jag får 135 ohm och sedan fortsätta på nästa tills jag får totalt 135 + 135 ohm i kretsen?
Skriv svar