Vi börjar med en bild:
statorn har 4 separata lindningar, De mörka lindningarna utgör en enhet och står för laddningen av motorns batteri, bilbatteri: Denna lindning har ärgat av på allt för många ställen och måste bytas,
Då jag inte kan mycket om elektronik så vill jag veta vad som är kritiskt och viktigt att tänka på då jag gör detta, vad har det för betydelse om tvärsnittsarean på den nya tråden skiljer sig något samt vad har antalet varv jag virar för betydelse, bör jag vara noga med att vira exakt samma antal varv som fanns tidigare?
De 3 övriga enheterna har 2 lindningar vardera och försörjer var sin egen del av tändsystemet då motorn har 3 tändspolar och cdi-tändning.
1 av enheterna fungerar medan 2 gör det inte pga att lindningarna ärgat av någonstans. Då dessa lindningar är lindade med en extremt tunn tråd väldigt många varv så är jag inte jätte sugen på att linda om dem och därför är min tanke att försiktigt karva bort höljet som skyddar lindningen, hoppas att jag kan upptäcka var tråden ärgat av och helt enkelt löda en klump tenn rakt över och på så sätt koppla ihop kretsen igen. Eftersom det är omöjligt att löda på en individuell tråd så kommer jag få en del collateral damage då jag löder ihop flera intill liggande trådar.
1 Kan detta funka eller är det kört redan från början?
2 Vad har kabelarea och antalet varv tråden är lindad för betydelse rent tekniskt på en generator?
3 Var kan jag köpa den typen av lackad tråd som jag behöver här?
Och till sist, den enda fungerande kretsen har en resistans på 270 ohm, är det endast trådens längd och tunnhet som gör att värdet blir å högt eller vad beror det på?