Omvandla stegmotors rpm till km/h

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mikael Pettersson

Omvandla stegmotors rpm till km/h

Inlägg av Mikael Pettersson »

Hej på er .

Jag ska styra en stegmotor som roterar x varv / min hur omvanlar jag detta till km/h.

Stegmotorn ska styras från Basic Stamp 2 ?

Mikael Petttersson
Senast redigerad av ElectricMan 19 januari 2013, 14:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flytt och rubrikfix. :)
X-IL
EF Sponsor

Re: Stegmotor Varv / min till Km/h

Inlägg av X-IL »

Du måste ju referera till en omkrets...
(Varv/minut)*omkrets i km*60
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Stegmotor Varv / min till Km/h

Inlägg av Icecap »

Om du styr den har du ju redan värdet (i annan form) så du behöver bara räkna lite.

Nu vet jag ju inte hur du bestämmer vilka tider det är på stegningen i BS2'an men du har ju de tider men jag tror att de beror på ett givet värde på hastighet. Den hastighet ska sedan multipliceras med en faktor och resultatet blir hastigheten.

Har du enbart tiderna mellan stegen är det ung. samma sätt, dock ska en faktor delas med tiden per steg och saken är klar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Omvandla stegmotors rpm till km/h

Inlägg av Glenn »

Basicen i BS2 har ju inga färdiga funktioner för att styra en stegmotor heller, så hur har du gjort ? har du en stegmotorkrets eller har du "handhackat" själva drivningen (bitbangat typ) ?

Använder du en drivkrets borde det vara enklare, då skickar du väl antagligen bara step och dir och sen får du räkna ut hur långt du kommer på varje puls (beroende på omkretsen på hjulet då) och sen räkna det mot tiden.
Skriv svar