Drifttid med NiMH2

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Drifttid med NiMH2

Inlägg av Wedge »

Har fått ett par idéer till små utomhusprojekt. Då är frågan hur man ska räkna på laddningen i NiMH2-batterierna, vilket är vad jag kommit fram till lämpligt att använda. Låg självurladdning, har jag hittat vid googling.
Att de har bättre egenskaper i kyla än traditionella NiMH lika så.
Designmålet är att mojängen drar mindre än 1 mA kontinuerligt, och stötvis kanske några tiotal mA då och då. Antag 1 mA medelström.
Är det rimligt att förvänta sig 1000 timmars drifttid med batterier på 2000 mAh, oavsett omgivningstemperatur? Det skulle då innebära batteribyte max en gång i månaden, vilket känns acceptabelt. En faktor 2 borde väl räcka för att täcka ökad självurladdning i hög temp, sämre kapacitet i kyla och optimistiska tillverkarspecifikationer?
blueint
Kontakt:

Re: Drifttid med NiMH2

Inlägg av blueint »

De verkar vara skit att ladda.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Åhå? På vilket vis? Vad jag kunnat se hittills ska de kunna hanteras och laddas på precis samma sätt som klassiska NiMH.
EBD

Inlägg av EBD »

NiMH2 är väl Kjell&CO:s (kanske fler, men det är där jag sett det) beteckning på NiMH-batterier med låg självurladdning, typ Sanyo Eneloop och GP ReCyko. Har aldrig tidigare hört någon påstå att de skulle vara "skit att ladda".

Tyvärr har jag inget säkert svar på frågan, har inte testat själv, men med en så låg urladdningsström som 1 mA borde de absolut komma upp i 50% av sin angivna kapacitet om det inte är extrem kyla.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har en laddare från Teknikmagasinet och Kjell NIMH2 batterier som i stort sett inte tar laddning alls. Däremot höll batterierna förvånantsvärt länge innan de behövde omladdning.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Det är nog laddaren som inte är som den ska kanske. Mina Eneloop laddar bra
i båda mina laddare. (Powerex och Konnoc).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jag har kört 6 lysdioder med PWM/uC utomhus några vintrar. Ett år fick jag ut 31 dygns ljus på tre GP2500, vanliga NiMH. Förbrukningen hos kretsen var 2mA. Minns inte hur lång tid det blev med Recyco, men det var längre i alla fall.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

PHermansson: Det lät lovande. Kanske bara är onödigt med NiMH2 (eller vad det nu heter). Jag kan ju göra lite testkopplingar med mina gamla NiMH och se vartåt det lutar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det beror ju på hur lång tid du vill ha ut. Ser ingen skillnad laddningsmässigt mellan GP2500 och Recyko, så jag skulle valt Recyko eller motsvarande. Med dessa driftstider så tror jag att självurladdningen i NiMh påverkar en hel del.
Edit: Ser man tex på kurvorna på http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... arge-study så lär det göra en hel del.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Oj, vilka skillnader! Mycket intressant läsning, tackar!
Ja,hmm... om man har i storleksordningen 50 dagar som mål lär det bli tufft med självurladdningar i den storleksordningen som NiMH har.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Utan att titta på din krets så skulle jag varmt rekommendera Eneloop. Inte varit några problem att ladda dessa i en vanlig laddare och de håller sig fräscha länge. Dock, temperaturen kanske blir det som blir klurigast för dem att klara. Mer nyfiket, vad ska du strömförsörja för något? Och, finns det inte en möjlighet att köra stödladdning med en liten solcell eller nått sånt?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Solcell var ju inget jag tänkt på hittills men skulle kanske kunna gå.
Projektidéerna snurrar kring Arduino/AVR-krets och 433 MHz-kommunikation i nån form av basplattform där jag kan haka på olika sensorer (temp, ljus, mikrobrytare).
Det känns mycket roligare att göra trådlösa små enheter än att gräva/spika kabel i hus och trädgård ;)
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Här är en som teoretiskt skulle kunna köra sin Atmega i 22 år på ett CR2032-batteri :)
http://www.sparkfun.com/tutorials/309
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hittade tillbaka hit från en länk i en annan tråd, så jag kan göra en notering om årets experiment. Har tagit ett sånt där elektroniskt värmeljus och tagit bort standardbatteriet (CR2032, 3 volt). Detta har jag ersatt med en batterihållare med två GP Recyko. För att spara batteri har jag använt en enkel krets med en fototransistor och en mosfet (eller var det två?) så att ljuset endast är tänt när det är mörkt. Sattes ut i en ljuslykta vid infarten på lucia, fungerar fortfarande fint. Återstår att se hur länge det kan hålla ut.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tro det eller ej, men "värmeljuset" lyser fortfarande här på kvällarna. Trodde jag skulle få ta in och ladda batterierna efter en månad eller två, men har inte behövt göra det på över fem månader nu.
Onekligen en bra driftstid!
Skriv svar