Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.05 2018-04-25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 115 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
InläggPostat: 11.07 2018-03-19 

Blev medlem: 21.56 2018-03-07
Inlägg: 5
Hej igen!
Har varit på resande fot, men nu hemma igen någon dag!

Har skrapat ner skyddet på ledningsbanorna där överslaget var och fick då fram att det inte är mycket kvar av ledningsbanorna!

Kan det bli överslag genom att banorna skulle vara "klena" från början, eller legat för nära varandra vid konstruktion av kretskortet?

Är det någon som har kunskap och kan förklara lite ingående vilken funktion de olika kondensatorerna, tyristorerna etc. har på just detta kretskort och inte deras "grundegenskaper i allmänhet" för de kan man läsa sig til rätt enkelt!

Då skulle man kunna förstå sig på att felet på just den komponenten kan härledas till de felegenskaper som uppkommer på var och ens fläktstyrning!

Vore jättetacksam om någon kan uttala sig om kretskortet komponenter som brukar krångla, sluta fungera efter en tid(Man kanske kan några av dem)?!
Kondingar:
C1:
C2:
C3:
C4:
Tyristorer?!:
SC1 - SC5:

Kanske några andra viktiga komponenter som jag inte tänkte på..............?!

Lägger till ett kort på det avputsade överslagsstället!
Bilaga:
IMG_1401.JPG


Tack för hjälpen!


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.21 2018-03-21 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7071
Jag tycker det där ser ut som avbränd bana snarare än överslag mellan banorna, men jag kan se fel.

Det är kanske kortslutning i motorn eller rent av i nån av lamporna (inklusive dess hållare) på din fläkt?

Om jag vore dig så skulle jag försöka provköra motor respektive lampor. Ha gärna något lämpligt som seriemotstånd (i serie med fasen - mät vilket som är fas respektive nolla i vägguttaget), till exempel ett element på 1-2kW, så slipper du bränna proppar och allmänt uppleva otrevligheter om det skulle vara kortis. Om du inte redan har jordfelsbrytare så provkör gärna genom en portabel jordfelsbrytare så märker du lättare om det är kortis till jord.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.51 2018-03-21 

Blev medlem: 21.56 2018-03-07
Inlägg: 5
Hej där!

Innan jag skrapade rent det överslagna/brända området med ett fint slippapper, så testkörde jag kortet hängande i luften för att kolla om överslaget berodde på att det legat emot någon det av plåten i fläktkåpan och på det sättet orsakat överslaget!
Men alla funktioner fungerade, såsom lampor och flykthastigheten, men det började pyra till och osa ordentligt igen just vid det brända området! Märkte inte av någon temperaturökning eller annat på kortet eller vid komponenter, förutom just vid det brända området!

Så motorn spinner på som tidigare tyst och fint och lamporna lyser, men något orsakar att det kokar/fräser till vid det skadade området!

Som jag skrev tidigare, så märkte jag av felet genom att det osade bränd el, samt att det blinkade till i lamporna, när jag bytte flykthastigheten!

Kan det uppstå denna temperaturökningen som gör att det blir bränt, genom att ledningsbanorna kan ha varit klent konstruerade/etsade vid konstruktionen av kretskortet!

Eller finns det någon klok själ som kan peka ut att det beror på en viss konding eller tyristor, vad de olika komponenterna nu har för funktion som jag skrev tidigare i tråden?!

Tack så länge och ser fram emot fler bra förslag och idéer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.22 2018-03-21 

Blev medlem: 16.00 2014-10-08
Inlägg: 1366
Ort: Sörmland
Vet inte hyr pass rent du gjorde. Om du har testkört utan att laga laminatet (kopparbanorna )
med tråd då kan man faktiskt få ett srömflöde genom det som har kålnat. Om det har gått
djupt ner i kortet så måste det skrapas rent ganska djupt tills du kommer till frisk material.
Gör klart skadan o provkör på samma sätt,men ha både örona och ögon spända.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.59 2018-03-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.25 2006-08-06
Inlägg: 9764
Ort: umeå
Kapa kopparbanorna en bit utanför det skadade området och löd dit kopplingstråd i stället.

Protte


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.33 2018-03-30 

Blev medlem: 21.56 2018-03-07
Inlägg: 5
Hej igen!

Drog bort de två kopparslingorna ur laminatet till oskadat område och skrapade rent ledningsytorna!
Lödde sedan dit trådar istället med lite mellanrum för lödningarna!
Testkörde utan problem och allt fungerade utan tillstymmelse till värmeökning/lukt eller konstiga effekter som ljusblink eller ostabil hastighet på fläkten!

Visst är det gott när man kan laga saker, även om det tar lite tid ibland att hitta luckor för att greja!

Verkar vara lite si och så med kvalitén på dessa kretskort, när man läser de olika felen som uppkommit på dem?!

Med vad säger att ett nytt kretskort inte skulle börja krångla det också?

Goa pengar att tjäna och inte minst tillfredsställelse att lyckas laga :D !

Tack för tipsen!

Lägger till ett kort på det åtgärdade kretskortet!
Bilaga:
20180330_215141.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.32 2018-03-30 

Blev medlem: 16.00 2014-10-08
Inlägg: 1366
Ort: Sörmland
Allt fri o fröjd till nästa gång :D för nästa gång den kommer :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.18 2018-03-30 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 4348
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Ser ut att blivit en snygg reparation :tumupp:
Om man får ge något tips så försök fixera kablarna på något sätt, typ med smältlim eller annat. Om någon lödning slulle släppa och en kabel "sprätter iväg" så kan det bli otäckt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.54 2018-04-04 

Blev medlem: 17.51 2018-03-18
Inlägg: 1
Samma fläkt, 15 år nu. Ökande intermittenta fel, där man fick trycka allt fler gånger på ljus och fläktknapparna för att få en reaktion.
Inga visuella fel på kortet. Misstänkte läckspänningar.
Gjorde rent kortet med avfettning - det sitter rätt utsatt. Diskade och torkade.
Fungerade sedan normalt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.06 2018-04-04 

Blev medlem: 17.57 2006-04-15
Inlägg: 6393
Ort: Typ Nyköping
Jag gillar den högra lagningen bättre än den vänstra. Dvs överlappande intakt gröntryck. Du bör lacka den högra men framför allt den vänstra. En smidig form är klart nagellack. Annat nagellack fungerar också om det inte innehåller glitter eller andra metallpartiklar. Om du inte lackar så kommer du att få överslag igen vid kondenserade fukt.... lacka minst två gånger.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 115 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Hadokk, Majestic-12 [Bot] och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010