isolertrafo/1:1/störskyddstrafo jord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sebastiannielsen
Kontakt:

isolertrafo/1:1/störskyddstrafo jord

Inlägg av sebastiannielsen »

För att inte smutsa ner säljdiskussionen så startar jag en ny tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=60579

"Jo, och det är det som är meningen. "Jordflärpen" i uttagen på transformator är alltså inte anslutna till skyddsjord i inkommande matning. Detta betyder att den apparat du ansluter till isolationstransformatorn kommer vara helt skild från elnätet. Istället för en "het" (fas) och en "kall" (nolla) ledare har du nu istället två heta, var och en 110V från "jord".

Så istället för 220V mellan fas och chassi har du nu "bara" 110V vilket gör det lite säkrare. Det är dock dubbelt så stor risk att du får tag i fasen eftersom det inte längre finns någon direkt nolla."

vad innebär detta egentligen?
Detta betyder att om jag står på ett jordat golv (låt oss säga skyddsjordat betonggolv enligt nya byggstandarder), och sedan tar i chassiet i en apparat ansluten till isolertrafon, så kommer jag altså få mig en redig jänkare då det är 110v poteltialskillnad mellan mittuttaget (isolertrafo-"jorden") och äkta jord?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: isolertrafo/1:1/störskyddstrafo jord

Inlägg av MiaM »

Nej, äkta jord och uttagets anslutningar är inte ihopkopplade alls.

Det finns flera varianter på jord v.s. isolertransformatorer.

Jag har en HP-tillverkad trafo (för 220-230V 50Hz trots att den har USA-120V-kontakter... :shock: ) som har en omkopplare on-off för att koppla ihop ingångens och utgångens skyddsjord.

Mittuttag på sekundärlindningen används i de byggarbetsplatstransformatorer som används i UK, 240V in och 2*55V ut. Där tror jag att sekundärens mittjord och primärens skyddsjord är ihopkopplade. (Noll dödsfall i UK p.g.a. elstöt sen kravet på 2*55 (eller 3*62V för trefas) infördes på 70-talet).

En annan märklig konstruktion är en isolertrafo som visserligen också omvandlar 220 till 110V, som jag köpte för massiva 2:- på loppis. Den har jordade schuko-kontakter (vanliga "vägguttag") för både stickpropp in och uttag ut, men jorden är inte ansluten på någon av kontakterna... (År 2020 ska jag orka byta nätkabeln till en treledare, jorda chassiet på burken och ev. sätta en on-off för jordanslutning på sekundären). (Den trafon är för övrigt rätt gammal, den har vit+svart istället för blå+brun/svart ledare i nätsladden och den har en 6A-propp som säkring :)
sebastiannielsen
Kontakt:

MiaM: Det är jag medveten om.

Men om man kollar på denna bild:
bild.png

Jord och nolla är ju ihopkopplade i elcentralen.
Det betyder att jord=0v nolla=0v och fas=230v.
I isolertrafon, om jag ritat rätt koppling, så är ju isolertrafons utgångsjord "upplyft" 110v relativt äkta (ingångs) jord/nolla.
Altså måste det innebära, att om jag står på ett golv i förbindelse med äkta jord och tar i en apparats chassie ansluten till en isolertrafo så får man sig en 110v kyss?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gkar

Inlägg av gkar »

I isolertrafon, om jag ritat rätt koppling, så är ju isolertrafons utgångsjord "upplyft" 110v relativt äkta (ingångs) jord/nolla.
Nej, är rätt svar!

Spänningen mellan dessa två punkter du ritat är ej definerad, det är ju ingen kontakt.
Hur får du ström i dig då, hur går returströmmen?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För att göra det tydligare - rita med helt andra färger på sekundärsidan.

Tänk också på transformatorn i en väggvårta, du har ju inte t.ex. 12V AC relativt skyddsjord om du mäter på ena ledaren ut från en väggvårta.
sebastiannielsen
Kontakt:

MiaM: Provade det nu, mycket riktigt har jag 0v från en 12v AC-vårta relativt skyddsjord oavsett vilken ledare jag mäter på ut från vårtan.

då lärde jag mig något nytt. Lite tråkigt att man aldrig fick någon "riktig" ellära varken i grundskolan eller gymnasiet, det enda som ens kunde vara i närheten i ellära var ett par lektioner i fysiken, men det var extremt grundläggande, i stort sett bara ohms lag, vi lärde oss att räkna på ledarareor, resistans och värme vid olika strömmar (A) och lite om elektroner och sådant.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kul att ha lyckats lära ut nåt lite pedagogiskt :)

Vad gick du för linje/program?

Jag minns faktiskt inte vad jag fick lära mig i skolan, att en transformator isolerar hade jag nog lärt mig hemma före "batteri - två trådar - lampa" visades i skolan... :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

sebastiannielsen

>110v potentialskillnad mellan mittuttaget (isolertrafo-"jorden")
>och äkta jord?

Helt obestämbart värde........

Ut från isolerttransformator bildare ett "eget elnät" utan direkt kontakt med "äkta jord"

Enda bestämda värden är mellan uttag på isolerttransformator.

Och inkommande 220[V] och omsättningen 1:1 är änduttag-änduttag 220[V].
Och mittuttaget på 1\2 spänning från båda änduttag.

Den bästa beskrivnig på el som jag har läst ???

http://en.wikipedia.org/wiki/Electricity
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Transformatorns utgångar har bara elspänning relativt andra lindningar. Inget annat.

Möjligtvis finns det kapacitiv eller resistiv krypström.
Skriv svar