Gammal operationsförstärkare - Någon som vet något?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Gammal operationsförstärkare - Någon som vet något?

Inlägg av nlinus »

Har fått några lådor med diverse komponenter som jag sitter och sorterar igenom medan jag sneglar på Sverige-Ryssland och avnjuter en skvätt Slayer-vin.

Jag kommer antagligen att lägga upp lite skänkes-/bytesannonser i Köp-/Säljdelen för jag kommer aldrig att få användning för allt detta.

Hittade en intressant pryl. Eller fem faktiskt.
Bild
Verkar vara en gammal oerationsförstärkare. Man hittar inte mycket om den. På vissa ställen har jag sett ordet "hybrid". Här ifrån kommer bilden.
Är det något som vet något mer om den?

(Jag kanske fyller på tråden om jag hittar fler saker/komponenter jag undrar över)
rikkitikkitavi

Re: Gammal operationsförstärkare - Någon som vet något?

Inlägg av rikkitikkitavi »

http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_integrated_circuit

det är från den tiden man inte kunde göra små integrerade kretsar, dvs trycka in en miljard transistorer på 15*15 mm.

Prestandan är nog inte så där jättebra, men den kan ha nostaliga värden. Jag har några liknande D/A omvandlare, 16 bitars från sent 70-tal. I guld kapsel. De kostade då nog tusentals kronor.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Aha, där ser man. 8)
Lite konstigt ändå att man inte ska lyckas hitta ett enda datablad, men å andra sidan: en OP-förstärkare vet man ju hur man kopplar upp och denna bör väl funka ungefär lika
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Klart det finns...Google skills :D
Teledyne Philbrick Product Guide 1972 (pdf 33.9MB)

Se pdf-sidan 8 för data för SQ-10a (General Purpose Amplifier)
Här är några andra utseenden på den förstärkaren

Bild

Bild
Senast redigerad av Ronny 11 maj 2012, 22:36:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Hmm, underkänt i Googlekunskap för mig ;)
Tackar
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kul fynd! liknande hittar man ibland i gammal fin audioutrustning som t.ex mixerbord, det fick kosta i broadcastgrejer.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Satt faktiskt och funderade över om dessa kunde vara något för audio, men antagligen blir de utklassade av moderna prylar!?

Om någon skulle se något nostalgiskt värde i dem eller så, så kan jag nog tänka mig att avyttra dem. Åtminstone ett par... :)

På tal om audio; vissa hifibyggare verkar gilla polystyrenkondingar. Är de något att ha?
Har i alla fall en driva med Rifa PFE 216Z. De ser ju i alla fall bra ut 8)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har några liknande klossar, mätförstärkare. Får gräva fram dessa om det finns intresse.

'
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag röstar för att du ska såga itu kapseln och fotografera. Är själv nyfiken på hur det kan se ut inåt i.

Vad för teknologi kan det tänkas vara bakom uppbyggnaden, har för mig jag sätt något liknande med tjockfilm men är väldigt osäker, vad tror ni andra?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Såvida det inte skulle visa sig att de besitter något större värde så "öppnar" jag gärna en om det skulle vara av intresse. :)
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Jag är mycket intresserad av hur den ser ut inuti.

Se "Section H: Op Amp History" i den här boken
Op Amp Applications Handbook

Där finns bilder på några steg i utvecklingen av tekniker/byggsätt/kapslingar för operationsförstärkare

sidan H.21 visar "Vacuum Tube Op Amp GAP/R K2-W"
sidan H.32 visar "GAP/R model P45 solid state op amp"
sidan H.33 visar "Solid state op amp module GAP/R model PP65"
sidan H.40 visar "TO-8 package"

Undrar om din SQ-10a är uppbyggd som "GAP/R model P45 solid state op amp", dvs ett vanligt kretskort med hålmonterade komponenter monterat
i kapseln och så anslutningsstiften fastlödda i kretskortet?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Om någon annan känner för att dissikera en och rapportera här på forumet så skickar jag gärna en, för jag vet inte riktigt om jag har tid till det :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur ser sånahär ut inuti?

Om den är fylld med "klegg" så är det väl inget spännande att såga, man får bara ett tvärsnitt...

Däremot kan en del andra hybrider gå att plocka av locket på, t.ex. STK-slutstegsmoduler man man i vissa fall plocka av locket på genom att bryta sönder plasten med skruvstäd, och faktiskt se en bricka med allt utom sluttrissorna och några sluttrissor separat med tunna trådar bondade mellan trissorna och brickan (och STK-anslutningsbenen).
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom där är förmodligen gjutna och inte helt lätta att öppna för att få fram oskadad vy av innehållet.

Är det epoxy så biter torr vattenfri ättiksyra på gjutningen och ofta sväller den eller dess fyllningsmedel rent groteskt och man får skrapa och pilla bort de som mjuknat dag efter dag under ett par månader eller så (gjorde det på en tändmodul på en MC en gång - kom till botten så småningom, men svällningen spräckte ferriten på dess trafo så det gick inte att repa - men felet som gjorde att de sluta fungera efter x antal tusen mil framgick dock ganska klart - 'kallödningar' på anslutningsbenen till resovoarkondingarna som sedan skulle stöta strömmen genom tändtransformatorerna... en nästan indesignat fel skulle jag säga...)

var försiktig med konc. vattenfri ättiksyra, spill på huden märks inte med en gång men ger svåra frätskador på huden efter ett tag när den har hunnit trängt in en bit i huden och spätt ut sig så med kroppsvätskorna att den börja bli en syra.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

håll hårt i din ättiksyra om den är > 90%. det får du inte köpa som privateros utan permicion från länsstyrelsen...

om du inte har ett roligt jobb att gå till, där man bara tar lite ur en provtagningsventil i tanken.
Skriv svar