Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
freddenacka
Inlägg: 425
Blev medlem: 16 augusti 2011, 13:31:29

Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av freddenacka »

Hej
Jag är på jakt efter ett videokort för att kunna konvertera vhs till dvd. Jag Har kontrollerat lite efter vad som finns på marknaden och de flesta kort verkar ha ganska dålig audio del trots de höga priset.
Jag vill kunna konvertera ljudet i 24 bitar så funderar då mest på att göra detta med ett separat ljudkort som är anpassat för detta.
Jag har fått för mig att de interna korten är bättre då de jobbar direkt mot moderkortet och ljudkortet men jag har inga erfarenheter så kan ha fel?
Vad det gäller Hauppauge kortet så är det ett bra pris för det vilket inte gör något men det viktiga är att kvalitén blir bra i slutresultatet.
Min video jag har i dag har tyvärr bara kompositutgång men kommer troligen ordna separerad s-video på denna eller en annan video så vill att hitta ett kort som klarar båda.
Någon som har erfarenheter av Hauppauge eller kan tipsa om annan produkt?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315309

MVH
Fredrik
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av ronnylov »

Det funkar nog om du inte kör något nyare än Windows XP
http://www.hauppauge.se/site/products/d ... ctvcb.html
ImpactVCB levereras med en VFW infångningsdrivrutin (Video for Windows) för Windows 95 och Windows NT, och en WDM drivrutin för att användas till WindowsXP, Windows98SE, Windows Me och Windows 2000. Typisk infångningshastighet ligger mellan 15-30 fps beroende på systemkonfiguration.
S-videoutgång ger något bättre kvalitet och för att få detta får man leta efter en annan videobandspelare. Jag har påbörjat en artikel på min hemsida men inte kommit så långt:
http://ronnylov.se/videoteknik/oeverfoe ... ll-datorn/
och
http://ronnylov.se/videoteknik/oeverfoe ... videoband/

Det kanske kan ge något tips i alla fall.

Sedan undrar jag varför du måste ha 24-bitars ljud? Du är medveten om att ljudet på VHS-band har mindre dynamik än 16-bitars ljud även om du har en "Hi-Fi Video"? Det ger alltså inget extra för ljudkvaliteten att sampla med 24-bit. Däremot brukar jag se till att sampla med 48 kHz även om ljudet inte har bandbredd för det så är det smidigt att inte behöva konvertera samplingsfrekvensen om man ska göra DVD-filmer av det hela (DVD använder 48 kHz ljudsampling). Summa summarum 48 kHz 16-bit stereo är enklast att använda.

Dock så brukar jag ansluta ljudet separat till ljudkortet och videon fångar jag med mitt gamla Terratec Cinergy 400 TV med hjälp av programmet VirtualVCR på WindowsXP. Har tänkt undersöka möjligheterna med Linux istället för jag vill inte vara tvungen att köra XP längre, men just för det där ändamålet funkar XP bättre än t.ex. Windows 7, åtminstone med min gamla hårdvara.

Här har de en bra guide:
http://www.doom9.org/index.html?/capture/start.html

och för VirtualVCR:
http://www.doom9.org/index.html?/captur ... alVCR.html

Sedan processar jag det i avisynth och komprimerar ner det till mer hanterligt format såsom DVD-kompatibel MPEG-2 eller Bluray-kompatibel h.264 (ja man kan göra bluray med DVD-upplösning).


Analog video är ju lite på utdöende så det är svårt att hitta vettig ny hårdvara. Det blir nästan bäst med lite äldre PCI-kort så att man kan göra lossless captures. Kör man USB så är bandbredden för dålig så de komprimerar videon innan det överförs till datorn.

Tänk också på att det finns alternativ såsom digitala videokameror med analog ingång. Jag har testat det men det blev inte bättre kvalitet än mitt PCI-kort, snarare sämre för videokameran jag testade hade bara kompositingång och den var sämre på att fånga video med störningar (färgen försvann oftare). Annat alternativ är DVD-inspelare men då blir det ju komprimerat.

En annan grej att tänka på är att man kan ha nytta av en TBC (tidbaskorrigerare). Den fixar till videosynkpulser så att capturekortet inte missar bildrutor eller får fladdriga vertikala linjer. Vissa videobandspelare har inbyggd TBC (såsom min JVC SVHS SR-7700) som kan hjälpa litegrann. Finns visst också vissa hackade drivrutiner för capturekort som kan fixa detta så en idé kan ju vara att köpa ett kort med hackbara drivers:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=162832
Fast det där ämnet verkar vara lite förvirrat så jag vet inte om man ska bry sig om det ens...

Finns massor jag skulle kunna säga mera men det får räcka så länge...

Edit: En kul grej är att jag har bidragit pyttelite till den där doom9-guiden. Tror det är snart 10 år sedan nu.
http://www.doom9.org/index.html?/capture/credits.html
and ronnylov for providing certain clip samples
freddenacka
Inlägg: 425
Blev medlem: 16 augusti 2011, 13:31:29

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av freddenacka »

Hej
Tack för alla dessa tips! Skall läsa de länkar du skickat.
Jag skall kolla runt lite på vad det finns för olika lösningar, blir snurrig av alla alternativ.
Har testat videograbber från Kjell och den fungerar riktigt dåligt med hackande bild.
Jag har en Laptop nu men tänkte köpa en stationär om det är nödvändigt.
Är internt expresskort ok om man vill använda laptop, annars är det bara usb eller firewire som gäller antar jag?
Nu använder jag en Panasonic AG-6500 vilket ger bra bild trots komposit. Funderade på om det var möjligt att dela singnalen innan mixern i videon som gör luma och chroma till en signal i komposit kabeln, har inte undersökt det närmare.

På tal om vhs hifi så det lilla jag har testat så tycker jag det låter väldigt bra. Är det verkligen sämre kvalitet än cd?
Tänkte använda antingen vhs hifi eller rullband senare för live inspelningar då jag vill spela in analogt.
Är det som du säger så borde jag nog sattsa på rullband i så fall?
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av ronnylov »

Hmmm, jag hade nog fel om Hi-Fi VHS. 20-20000 Hz bandbredd och 90 dB dynamisk range läser jag när jag söker fakta. Det är jämförbart med CD, tja då kan det ju ändå vara lönt med 24-bit sampling i teorin för man vill ju ha lite marginal så att man inte klipper ljuden och ändå kan fånga hela dynamiken i signalen så man kan normalisera det till 16-bit sedan.

Jag har väl för dåliga prylar helt enkelt för de lägsta signalnivåerna drunknar ändå i brus när jag spelar in Hi-Fi VHS med 16-bit utan att jag för den delen klipper signaltopparna. Kan ju ha varit brus i originalen som spelades in på videobanden också i och för sig. Jag kanske har för dåligt ljudkort? Jaja, själv är jag inte så kinkig med ljudet så andra kanske har bättre tips angående den biten.


Edit:
Jag har inte testat fånga video med laptop. Har du firewire så kan ju det vara en lösning. Finns omvandlare som gör om analog video till DV och då kan man fånga in det som DV avi. Man får då viss komprimering av videosignalen men det blir bättre än MPEG-2 i alla fall som USB-prylarna brukar använda.

Jag har inte rotat runt inne i VHS-maskiner så jag vet inte hur man kan få ut S-VIDEO signal innan mixern men teoretiskt sett kan det väl vara möjligt.

Men har du så många band att digitalisera att det är värt att köpa massa prylar då? Finns firmor som kan göra jobbet åt dig, fast vem vet, de kanske bara kopplar in en DVD-inspelare...
freddenacka
Inlägg: 425
Blev medlem: 16 augusti 2011, 13:31:29

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av freddenacka »

Hej
Jag är extrem kinkig vad det gäller ljudet och speciellt om det nu skall vara digitalt ;) Så vitt jag har förstår det så är bit hur mycket digitala bitar som i lego som man spelar in ljudet med. lite bitar, sämre digital återgivning. Vilket i så fall skulle 24 bit vara av positiv betydelse även om man skulle spela av kassettband med extremt låg dynamik. Har jag fel?
Jag har bara spelat in vhs hifi direkt från riaa steget för kopiering av vinylskivor.
För att återgå till videoöverföring så funderade jag på om jag skulle skaffa detta i stället för att kunna använda min laptop.
http://www.hauppauge.se/site/products/data_hvr1400.html
Vad skulle skillnaderna vara mot en dyrare konverter från till exempel GRASS VALLEY?
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av ronnylov »

Jag har inte provat alla prylar som finns. Rent allmänt kan jag tänka mig att prylar riktade till proffs kan man ta mer betalt för. De uppskattar också att det ska gå fort att göra saker, inte nödvändigtvis att man ska få maximal kvalitet och att prylarna ska vara pålitliga och inte gå sönder. En pryl som omvandlar direkt till DV innebär att proffset direkt kan importera sin digitala video i redigeringsprogrammet för att snabbt producera t.ex. ett nyhetsinslag i TV. Medan "vi glada amatörer" kan tänka oss lägga tid på att fånga lossless till en enorm hårddisk och sedan lägga flera dygn på att filtrera bilden i avisynth och sedan många timmar på att komprimera med maximal kvalitet...

Slutresultatet kan bli bättre med den billiga prylen efter man lagt mycket mer arbetstid på det hela. Jag tror att viktigaste prylen i kedjan är videobandspelaren. Capturekort kommer längre ner i skalan.

Åter till ljudet. Många bitar innebär att man får högre upplösning på skillnader i nivåerna. Ett kassettband har bakgrundsbrus som överröstar dessa små skillnader och då hjälper det inte ett smack med många bitar i samplingen. Tänk dig att du spelar in digitalt med 16-bitars sampling, du har då ett signalbrusförhållande på sisådär 90 dB (om allt hänger på den digitala signalen). Ja först då går det att höra de riktigt pyttesmå nivåerna om man vrider upp ljudvolymen rejält när man lyssnar. På kassettbandet däremot hade du bara hört jättehögt brus om du vred upp volymen lika mycket. Visserligen kan man vrida upp förstärkaren innan man spelar in signalen så att kassettbandet ändå kan återge de där svaga ljuden. Men så kommer det starka ljud och då slår kassettbandet i botten och distar enormt om man inte först sänker förstärkningen vid inspelningen. Men på den där digitala inspelningen behöver man inte justera förstärkningen vid inspelningen lika mycket eftersom både svaga och höga nivåer kan återges. Kassettbandet kan alltså inte återge lika stor dynamik. Ja det där vet du nog. Men det kan ju vara svårt att finjustera förstärkningen i förhand så att den digitala inspelningen maxar på samma nivå som signalen (alltså att den inte klipper) så i praktiken behöver man lite marginaler. Därför kan man inte så enkelt få fullt 16 bitars dynamik genom att spela in i 16 bitar. Med 24-bit inspelning kan man ha lite klippmarginal och sedan normalisera det vid omvandling till 16-bit.

Så om du då spelar in kassettbandet med 24-bitars sampling ja det blir ju inte sämre än med 16-bitar men heller inte bättre. En brusmatta låter liksom inte bättre bara för att den har högre upplösning i nivåerna. Jag minns inte exakta värden men kan tänka mig brusmattan kanske ligger 50 dB under maxnivåerna och om man med 16-bit har en dynamik på 90 dB då har man dynamik så det blir över om man säger så även om man har marginaler mot klippning av höga nivåer.

Det där har ännu större betydelse när man digitaliserar video. Nu har vi plötsligt bara 8 bitars upplösning och till råga på allt lägger man svartnivån på 16 och vitnivån på 235. Nu snackar vi dålig dynamisk range. Men detta är alltså vad standarder såsom DVD och Bluray har att arbeta med. Därför är det jätteviktigt att man har nivåerna i videosignalen rätt kalibrerade så att de inte klipper över 255 (ja videokortet kan ofta fånga över 235 och under 16) eller klipps vid 0. Vissa videokort klipper automatiskt allting under 16 och över 235 och då får man ännu mindre dynamisk range. Så ofta får man göra justeringar för att fånga signalen med rätt digitala nivåer. Antingen kör man analoga burkar som justerar detta före capturekortet eller så kan man i capturekortets drivutiner ställa om förstärkningarna med reglage för ljus, kontrast och färgmättnad. Det är så jag brukar göra och detta är också anledningen att jag kör Windows XP för drivrutinerna i Windows 7 för mitt kort saknar dessa justeringsmöjligheter. Jag brukar justera så att "brusmattan för svart" lägger sig på ungefär 16 och "brusmattan för vitt" lägger sig på ungefär 235 så har jag vissa marginaler för efterjustering.

Kan tänka mig det finns proffsgrejor som samplar högre än 8 bitar (mitt TV-kort påstås ha 9 bitars A-D omvandlare men det spottar ändå inte ut mer än 8 bit så jag vet inte riktigt vitsen, kanske mindre arundningsfel på sista biten kan jag tänka mig). Finns i alla fall proffsvideoformat med mer än 8 bit. Å andra sidan är det nog svårt att se skillnaden från VHS-kopior med samma resonemang som det där med kassettbanden. Små nivåskillnader i videosignalen dränks av brusmattan allting ligger inbäddat i.
freddenacka
Inlägg: 425
Blev medlem: 16 augusti 2011, 13:31:29

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av freddenacka »

På det viset borde jag ju vara en bit på vägen då Ag-6500 är en riktig proffs maskin dock gammal sådan. Det coolaste med den är trackmöjligheten med vu mätare även för videosingnalen.
Tror jag köper det senaste kortet jag länkade till då det passar till min nuvarande dator.
Tror du det är möjligt att ordna egen s-videoutgång eller kommer styrkorna i singnalerna ställa till det?
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av ronnylov »

Jag vet inte så mycket om att bygga egen S-VIDEO utgång. Har du scheman och sådant så kan det kanske gå att klura ut och signalnivåer kan man väl anpassa med förstärkare och sådant. Det får elektronikgurusarna här på forumet hjälpa dig med. Annars är det vettigt att även ha kompositingång på capturekortet.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av MiaM »

Vanlig VHS har klart sämre bandbredd än skillnaden mellan komposit och S-video. Med en acceptabel uppdeling från komposit till beståndsdelarna i mottagarsidan så duger komposit lika bra, även om VHS i sig faktiskt lagrar luminans och krominans på olika sätt på bandet och det därmed i princip skulle gå att ordna en S-videoutgång även på en VHS-spelare som inte klarar S-VHS.


Jag känner inte till något om just det specifika kortet men mitt stalltips är att googla för att se vilka drivrutiner som används i t.ex. linux eller för den delen om den här tredjepartsdrivrutinen för Windows fungerar. Om den länkade drivrutinen fungerar eller om du på annat sätt klurar ut att det är BT848/878 så kan det vara läge att fundera på ett annat kort.

Min lilla erfarenhet av capturekort är att det blir överlägset bättre blidkvalitet med de kort som har "europeiska" kretsar, typ t.ex. från Philips eller liknande, jämfört med de där amerikanska kretsarna i BT848-familjen.

En bildgoogling verkar avslöja att kortet har conexant fusion 878b, verkar vara en bt878-klon.


Seriöst så tror jag att du får bäst bildkvalitet till halvlågt pris om du skaffar en begagnad "dvd-inspelare" med hygglig analog videoingång och börjar med att spela in till DVD med högsta kvalitet och sedan gör eventuell efterprocessning i datorn...


Det bästa är nog att skaffa nån slags lite proffsigare kort.

Tyvärr har jag inga bra tips, det enda jag vet att när jag jämfört bilder fångade med ett trött ISA-kort, Creative Video Blaster 100-nånting, som bara "orkar" stillbilder, så har bildkvaliteten varit avsevärt bättre än alla försök med BT878-baserade kort. Det hjälper iofs inte dig, det avskräcker bara. :?
freddenacka
Inlägg: 425
Blev medlem: 16 augusti 2011, 13:31:29

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av freddenacka »

Lite avskräckt blir man då det finns så många alternativ och ingen verkar passa perfekt för mina ändamål lättare om någon hade erfarenheter av något kort som de vet fungerar bra, till vätiga pengar.
Nu har jag legat och läst servicemanualens kopplingschema och DUB OUT är en utgång med separerad luminans och crominans.
Specar från manualen på den här utgången.
Borde väll gå att använda stift 1 och 5
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
freddenacka
Inlägg: 425
Blev medlem: 16 augusti 2011, 13:31:29

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av freddenacka »

Kom över dessa uppgifter från Panasonic AGTL-700
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av ronnylov »

Frågan är om det där capturekortet klarar lossless capture? MPEG-2 och Windows Media Center tyder på BDA-drivare och dessa ger väl bara MPEG-2 ut tror jag. Jag hade det problemet med mitt capturekort när det kom nya drivrutiner så hade tillverkaren tagit bort de gamla hederliga WDM-drivarna. Som tur var hade jag de gamla drivrutinerna sparade på hårddisken så det löste sig.

Verkar ju inte finnas mycket att välja på till express card. Det bästa till laptopen är förmodligen någon sådan där analog in, DV ut via firewire eller som MiaM förslog en DVD-inspelare och sedan "rippar" man den inspelade DVD-skivan till datorn.

Ska du skaffa stationär dator för att kunna köra något gammalt PCI-kort så duger det med typ en gammal AMD X2. I och för sig funkade det med en Athlon 1000 MHz för över 10 år sedan men det var på gränsen. Sedan behöver man mycket hårddisk för lossless captures av VHS. Räkna med sisådär 30 GB per timme video.

Angående S-VIDEO så verkar du kommit bra bit på vägen. Balanserad till obalanserad, impedansanpassning och fintrimmning av nivåerna ser ut att kunna behövas. Om du ändå håller på bygger så vore det smidigt med möjlighet att justera videonivåerna via något reglage. Det kan ju variera litegrann i nivåer mellan olika VHS-kassetter och kan man kalibrera signalerna via hårdvara så blir det nog bättre än att begränsas till att pilla i drivrutinerna i capturekortet. Man vill i så fall kunna justera förstärkning och offset i både luminans och krominans. Fast det kanske du redan har reglage till på din gamla proffsmaskin?

Något jag sökt är en prisvärd TBC, alltså något som korrigerar och återskapar dåliga synkpulser för att underlätta capture. Undrar om det är något man kan bygga? Annars så finns det en som heter CBT-100 eller AVT-8710 som man kan köpa men den kostar ju en del.
freddenacka
Inlägg: 425
Blev medlem: 16 augusti 2011, 13:31:29

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av freddenacka »

Hej
Här står det en hel del vettig info om just det jag efterlyser. Det krävs alltså frekvenz ändring på chroman. Jag har sysslat lite gran med elektronik men vet inte riktigt om detta går att ordna med opampar?
Verkar som om man kan justera videostyrkan när man spelar in men inte uppspelningen så vitt jag förstår det men kanske finns någon funktion jag inte känner till.

Vad är det som fungerar bättre med de äldre drivrutinerna?

http://www.diyaudio.com/forums/everythi ... rsion.html
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av ronnylov »

Kanhända mina drivrutinsproblem bara gäller just mitt tv-kort så jag låter det vara osagt om det behöver ha någon betydelse för de där kortet du länkade till. Mina problem betydde i praktiken att jag var tvungen att köra WDM-drivers (de äldre) och Windows XP för att det skulle funka bra med lossless captures. Men all hårdvara är ju unik och BDA drivrutiner behöver inte betyda problem med lossless capture av analog video (BDA används mest för digital capture och det där var väl ett hybridkort, både analog och digital). Jag tar tillbaka det där om BDA-drivare bara ger MPEG-2. För analoga captures borde det gå att få det att funka med lossless ändå tycker jag, men kanske man får prova andra program än VirtualVCR. Verkar som folk fått det funka med BDA-drivrutiner för analog lossless capture i VirtualDub.

Testa gärna och återkom hur det funkar.

Bra länk du hittade där, då har du mer kött på benen om S-VIDEO och det verkar ju lite krångligare än jag först trodde. OP-förstärkare borde väl funka om de har tillräcklig bandbredd. Kan behövas till 5 MHz för videosignaler. Har dålig koll på vad som kan funka, jag är inte jättebra på elektronikkomponenter...
freddenacka
Inlägg: 425
Blev medlem: 16 augusti 2011, 13:31:29

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av freddenacka »

Jag fick med 2 st mixerbord med videon, kan de vara till nytta vid digitalisering?
Är en AG-a650 samt en wj-mx10.
Verkar finnas de som har plockat ut chroman direkt från chromakortet och på så sätt löst frekvens problemet.
Skriv svar