Värmeelement i diskmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Måpe
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:21:04

Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Måpe »

Jag har problem med att vår diskmaskin, en Cylinda Dm72 som är 8 år gammal inte värmer vattnet och disken blir inte ren och torr. Jag tänkte göra ett försök att själv fixa den först innan det blir en ny. I tidigare trådar har jag sett att det varit problem med kretskortet på vissa maskiner då vattnet inte värms, jag har dock inte läst någonstans att Cylinda skulle ha problem med kretskortet. Jag har kikat på kretskortet och kan inte se att där är något fel. Återstår väl då värmeelementet eller termostaten. Är det någon som vet hur man riskfritt kan testa om värmeelementet fungerar eller inte. Har läst någonstans om Ohmmätning, är det ett alternativ? Hur gör man i så fall? Jag tänkte börja med värmeelementet men om det fungerar hur testar man då om termostaten är kass? :humm:
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Danny »

ca 26-30ohm ska elementet hålla.
Termistorn mellan 2-56kohm vanligtvis. Du ska nog koncentrera dig
på om den är kortsluten eller avbrott.

Bild
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Mygg@n »

Jag lagade en liknande maskin med samma fel, verkar vara samma kretskort och där var det en lödning på relät som styr värmeelementet som va kass.
Putsade rent och lödde om, nu värmer den igen :)
Måpe
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:21:04

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Måpe »

Tack för tipsen,

Det blir till att skruva sönder maskinen i morgon :D
Kompletterande funderingar:
Hur gör jag rent konkret med min multimeter för att ohm mäta termistorn respektive värmeelementet för att konstatera om det är fel på någon av dessa, jag är händig och brukar fixa saker men just mäta elektronik är väl inte min starka sida. Var hittar jag reläet på kretskortet, är det på kretsen för termistorn eller elementet? Hur kan man se om lödningen är kass? Jag kikade på kretskortet tidigare och det såg helt ut och det fanns inga brännmärken på höljet.
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Mygg@n »

Nu verkar det inte vara exakt samma maskin/kretskort men väldigt snarlikt, här får du lite tips.

Se till att du har dragit ur stickproppen ur väggen innan du börjar !!

Mätning av värmeelementet
disk1.jpg
Mätning av thermistor
disk2.jpg
Här hadde jag en dålig lödning
disk3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Måpe
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:21:04

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Måpe »

Perfekt, tack för bilderna. Då behöver jag alltså inte mäta direkt nere vid elementet som jag trodde. Det underlättar ju väsentligt felsökningen.
:)
Måpe
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:21:04

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Måpe »

Då har jag mätt värmeelementet och thermistorn. Om jag har ohmmätaren inställd på 200 visar den 28,1 på värmeelementet. Thermistorn ger inget utslag på samma inställning däremot om jag ställer in den på 20k så visare den 0,76. Betyder det att det är Thermistorn som strular och elementet är OK eller vilken skala ska multimetern vara inställd på? Kretskortet är vad jag kan se OK.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Danny »

Byt thermistorn
Måpe
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:21:04

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Måpe »

Då kom termistorn idag och efter byte blev det varmt i diskmaskinen igen. Den nya Termistorn hade ett Kohm på runt 28. Tack Danny och Myggan för tipsen, det sparade sköna slantar :D
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Mygg@n »

Najs :)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Danny »

:tumupp:
citrixen
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 mars 2012, 20:32:48

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av citrixen »

Jag har samma symtom som dig på dm72.
Dum fråga men var sitter Termistorn? Luckan eller baktill? Mätpunken som vissas på bilderna, är det fram eller bak?
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Mygg@n »

Skruva isär luckan så ser du allt.
citrixen
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 mars 2012, 20:32:48

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av citrixen »

Tackar
Då kom Thermistorn idag och ät nu utbytt.
Dessvärre hjälpte det inte, fortfarande kallt :(
patrik65
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 januari 2014, 22:54:18

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av patrik65 »

Hej,

Har också en Cylinda DM 72 som har slutat att värma vattnet. Blev mycket glad då jag hittade denna utmärkta tråd.
Jag har felsökt enligt alla de tips som beskrivits i tråden, samt lagt till några egna:
  1. Mätte resistansen på värmeelement till 27ohm. Det borde alltså fungera.
  2. Mätte resistansen hos thermistorn och den varierade beroende på temperatur ca 10-40kohm. Ökande resistans vid kylning och minskande vid uppvärmning. Jag kylde med en kylklamp från frysen och värmde försiktigt med lödpenna bredvid thermistorn på plåten. Thermistorn verkar alltså fungera.
  3. Avsynade kretskortet (det är gott om små ytmonterade komponenter) men hittade inga fula lödningar, eller andra fel som jag såg med blotta ögat
  4. Passade på att göra om lödningarna på reläet som kopplar på och av värmeelementet.
  5. Mätte resistansen på spolen i reläet = ca 300 ohm (stämde bra enligt datablad, jag hittade på nätet)
  6. Gjorde funktionstest på reläet med kretskortet helt bortkopplat från diskmaskinen. Jag anslöt batteri 12V till spolen och det klickade hur fint som helst samt kopplade som det skall.
  7. Kopplade in kretskortet och strömmen och startade diskmaskinsprogram. Mätte under körning på reläspolen. Om någon gör detta, var försiktig och akta dig för elektriska stötar! Det kom aldrig någon 12V.
  8. Det andra reläet, som styr pumpen, klickar och pumpen startar som den skall. Det finns alltså en fungerande 12V på kortet. Det är bara det att den aldrig kommer till värmeelementets relä :-(
Slutsats = det kommer aldrig någon 12V till reläets spole.

Varför? kan jag inte lista ut. Finns det någon annan yttre sensor, förutom thermistorn, som måste fungera?

Nu har jag nått vägs ände med min felsökning och vänder mig till forumet i förhoppning att få hjälp med någon bra idé.
Maskinen är 5 år gammal och är förutom detta helt felfri. Det vore synd att behöva kassera den.
Skriv svar