Värmeelement i diskmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
babbage
Inlägg: 635
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av babbage »

patrik65 skrev:Slutsats = det kommer aldrig någon 12V till reläets spole.

Varför? kan jag inte lista ut. Finns det någon annan yttre sensor, förutom thermistorn, som måste fungera?
Många maskiner har som "säkerhetsfunktion" att koppla bort 12V till reläer som styr värmeelementet och cirkulationsmotorn när man öppnar dörren. Om du mäter på ett fristående kort kan anledningen vara att det saknas en sluten dörrkontakt.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av MiaM »

Men då borde väl även reläet som styr vatteninsläppet brytas? Det verkar ju dumt att släppa in vatten med luckan öppen.
patrik65
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 januari 2014, 22:54:18

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av patrik65 »

babbage skrev:
patrik65 skrev:Slutsats = det kommer aldrig någon 12V till reläets spole.

Varför? kan jag inte lista ut. Finns det någon annan yttre sensor, förutom thermistorn, som måste fungera?
Många maskiner har som "säkerhetsfunktion" att koppla bort 12V till reläer som styr värmeelementet och cirkulationsmotorn när man öppnar dörren. Om du mäter på ett fristående kort kan anledningen vara att det saknas en sluten dörrkontakt.
Tack för tipset. Dessvärre verkar det som om dörrkontakten fungerar. När jag mätte var luckan stängd. Endast luckans front var demonterad. Övriga funktioner fungerar när man kör igång maskinen. Vatten släpps på och av, cirkulationspumpen kör, diskmedelsluckan öppnas, vattnet pumpas ut under programmet.

Skall mäta på dörrkontakten för säkerhets skull.
StefanSoyka
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 september 2016, 14:45:20

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av StefanSoyka »

Jag har en Cylinda DM 285 med samma problem. Jag beställde dumt nog ett nytt värmeelement dock när jag byte ut det var det samma, inget varmt vatten, dessutom har båda runt 30 Ohm.
Maskinen har ett helt annat kretskort och vad jag kan se på elplanen finns det två delar som ligger på samma slinga som värmeelementet (HFT). De benämns som THS och TF, tyvärr utan förklaring i legenden. Kan någon "översätta" detta och ännu bättre förklara vad de sitter och hur man mäter om de fungerar?

Jag bifogar två elplaner.

Tack i förhand :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Danny »

De sitter tillsammans med elementet
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Rolf Zetterberg »

TF är en extra "thermo-fuse" som bryter vid +150 grader.Fungerar som säkring .Ska vara kortsluten.
JPD
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 juni 2017, 22:37:51

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av JPD »

Hej!

För ungefär en månad sedan drabbades jag av ovan nämnda problem: Min DM72:a diskade plötsligt inte rent.

Tänkte först att temperaturen stod inställd för lågt, att någon mecklad med inställningarna på panelen. Provade de olika programmen, och plötsligt var det varmt och fint och disken blev ren.

Ett par veckor senare var felet tillbaka. Då undersökte jag igen och kunde konstatera: den diskar kallt. Inte minsta spår av värme.

Tog loss frontplåten till luckan och fronten till nederdelen. Tog loss kretskortet, allt såg fint ut, inget bränt, ingen svullen konding, ingen (till synes) dålig lödning.

Efter att ha hittat denna utmärkta tråd så gjorde jag i alla fall om lödningarna till de stora kontakterna, relä:na och kondensatorerna.

Mätte på de diskreta komponenterna (motstånd, dioder och kondingar) - alla verkade ok.

Vid okulärbesiktning av "maskinrummet" i botten så ser allt bra ut. Ingen fukt i botten på maskinen, inget bränt.

Monterar ihop allt igen och startar.

Den kör ett par minuter, men ingen värme. Jag öppnar luckan ett par gånger för att kolla om det blir varmt. Vid ett tillfälle då jag öppnat luckan och sedan stängt igen så står maskinen helt still. Slocken. Det visar sig att proppen gått.

Plockar ner frontplåtar och allt direkt för att snabbt försöka sniffa mig till något bränt. Men hittar inga tecken på överslag någonstans. Tar loss kretskortet, inte heller där hittar jag några tecken på överslag.

Så nu står jag med en diskmaskin i delar och diskhon full av disk, och en tjej som undrar när diskmaskinen är lagad...

Försöker mäta på sockerbitarna men lyckas inte få kontakt med mitt mätinstruments "pinnar", de går inte in.

Kontaktade Cylinda support om råd eller tips men de är bara intresserade av att starta ett serviceärende för att skicka ut en bil med grundavgift från 1400 kr...

Min fråga är: hur går jag vidare. Känns lite olustigt att den drog säkringen. Det jag funderar på är om det kan vara kortis i värmaren? Är det i så fall att värmaren startar först någon minut efter att programmet startat och den tagit in vatten? I så fall skulle det kunna stämma överens, tidsmässigt, med när proppen gick.

Har letat efter slitna kablar/avskalad isolering etc runt luckgenomföringen osv men inte hittat något defekt. Allt ser helt nytt ut.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av svanted »

du har ju ställt frågan om värmaren..
mät den.
både resistanden och mot jord.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av ViktorSigg »

Jag lödde om relät på kretskortet till våran maskin. Vid visuell inspektion såg det bra ut men hade fått tips att reläet är dåligt lött på dessa. Fyllde på med tenn och vips va den igång igen!
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av Elman »

Har en DW20.5 Cylinda tror det är föregångaren Bytt magnet ventil 2 ggr och på den sitter det en propeller givare som mäter vattnet in,

Men nu har den krånglat med att inte tvättar rent ,Tydligen sitter den en spolväxlings ventil som kärvar/geggar ihop fått i gång den igen nu :-) tillsvidare :-)
med rengöring av kanalerna "Bakom silen" i "pumpbrunnen" Citronsyra,Akvarieslang,Natriumhydroxid/Lut,Citronsyra varmt vatten , Citronsyran löser tvättmedelsrester lut förtvålar fettet...Det är inte fel att köra en disk/tvätt med citronsyra eller C-vitamin(askorbinsyra) för lösa diskmedelsrester/fett även om man inte bor i skåne eller Gotland (=hårt vatten) och kalkbildning på elementet..
På Cylinda diskarna resetar man programmet med hålla in prog i ca 5s när man sedan startar nytt prog. börjar den med Alltid pumpa ur ev vatten, innan den tar in nytt.för att gå i diskläge sedan .
/P
JPD
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 juni 2017, 22:37:51

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av JPD »

Det knasigaste av allt var att min systers DM-72:a också blev kall ungefär samtidigt. Vilket innebär att jag plötsligt hade 2 likadana maskiner - med samma fel - att laga...

Helt sjukt.

Hur som helst, efter ytterligare undersökning av maskin nummer ett så hittade jag en kabel som gått av precis vid luckan. Jajemen, det var den svarta som går till värmeelementet. Dessutom syntes en liten svetsloppa på luckplåten.

Alltså fick jag också en förklaring till att den drog proppen.

Skarvade och lagade kabeln, satte ett isolerande skydd på luckan där kablarna går och - voila! Maskinen fungerar igen!

Så till maskin nummer 2 (syrrans). Ner med plåten och letade kabelbrott. Men hittar inget. Löder om alla viktiga lödningar på kortet (relä, kontaktdon, diskreta komponenter och kondingar)

Mäter upp värmare och sensor, allt verkar stämma. Passar på att göra rent allt också och extraisolera vid kablarna vid luckan. Testkör - och den fungerar också!

Dock vet jag inte vad som var fel på den, men troligtvis en dålig lödning.

Så nu jäklar går DM-72:orna igen. Återkommer nästa gång de går sönder (om många år hoppas jag) ;-)

Mvh Lars
JPD
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 juni 2017, 22:37:51

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av JPD »

Nu lade syrrans maskin av igen. Värmer inte. Det straffar sig att inte hitta felet...

Har nu återigen börjat felsöka. Kablarna till värmaren är hela och felfria. Värmaren mäter 28 ohm. Termistorn fungerar. Så då är det egentligen bara kretskortet och anslutningarna kvar. Lödningarna gjorde jag ju om i somras. Kan det vara relä:et? Hur mäter man på om det är friskt eller inte?

Annars är min enda idé just nu att helt enkelt göra om alla lödningar runt värmarutgången och relä:et.

Om jag vill prova ett nytt relä, någon som vet var man enklast kan köpa ett. (Nej, har ingen lust att gå till Asea Skandia...)

Finns det något annat på kretskortet som kan spöka?

Tidigare i tråden var det någon som inte fick 12V fram till relä:et - fick han någon ordning på vad det berodde på?

Med vänlig hälsning Lars
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Värmeelement i diskmaskin

Inlägg av prototypen »

Relä brukar gå hitta på öppna marknaden, får leta på pinkonfigurationen.

Protte
Skriv svar