Vad är detta för komponent - Reparation av Garmin Astro 320

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jcfolke
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 december 2006, 23:15:00
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Vad är detta för komponent - Reparation av Garmin Astro 320

Inlägg av jcfolke »

Hej,

Brorsans Hundpejl, en Garmin Astro 320, har slutat fungera. Först visade den low batt lite då och då och var svår att få att starta oavsett hur nya och fina batterier det satt i. Numera vägrar den gå igång, Det är inte kontaktproblem från batteri till PCB. Är inne på om det är för låg spänning ut från någon eventuell regulatator.

Jag kom inte längre än ett par komponenter från anslutningen från batteriet innan jag stötte på patrull. I bilden nedan syns batteriterminalen i högerkanten. TR7 förmodar jag är en FET som är kopplad som diod för att skydda mot polvändning.https://electronics.stackexchange.com/q ... -to-ground

Därefter sitter en komponent som är märkt "D9". Det är denna jag inte lyckats lista ut vad det är för något. Min spontana tanke är att det är en spänningsreg av något slag.

Någon som har en aning om vad denna komponent är/tillverkare/beteckning?
Eller någon som har en annan idé på vad som kan vara fel eller fler tips på felsökning?
2020-10-04-113138.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad är detta för komponent - Reparation av Garmin Astro 320

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det inte ett laddningsbart batteri?
I så fall är det ju inte rimligt med likriktning på dess anslutning, det skulle omöjliggöra laddning.

Sexbeningen har ju en ledare till trebeningen (misstänkt MOSFET), vilken pinne är den ansluten till? Ser ut som pin1 (vilket då skulle vara Gate), men svårt att avgöra på bilden.

Edit: Fast i och för sig, med en sån transistorkoppling kan det nog gå att ladda ändå..
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Vad är detta för komponent - Reparation av Garmin Astro 320

Inlägg av peak@svelfo »

Blir någon komponent varm? Det kan du kolla med en IR-termometer (som du säkert sett på nyheterna när de mäter temperaturen i pannan på folk).

När jag lagade TV-apparater av tveksam kvalitét på 70-talet var dessutom en väldigt bra felsökningsmetod att använda kylspray.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vad är detta för komponent - Reparation av Garmin Astro 320

Inlägg av breflabb »

Det kan vara denna mosfet
TR7 W.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jcfolke
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 december 2006, 23:15:00
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vad är detta för komponent - Reparation av Garmin Astro 320

Inlägg av jcfolke »

@Klas-Kenny:

Nej, denna enhet kan inte ladda batterier. Vad jag lyckades komma fram till så är gate (pin 1) på TR7 (förmodad mosfet) kopplad till Jord. Pin 2 är kopplad till pin 4 på "D9" och här har jag batterispänning minus några tiotal millivolt. Så jag förmodar att "TR7" är polskydd och fungerar. Det är vad D9 är som är det spännande. Har inte kommit till att mäta på denna samtidigt som jag har batteri inkopplat. Är lite rädd att kortsluta mellan några pinnar med mina prinskorvs-testpinnar, men jag ska plocka fram mikroskopet och några tunna pinnar.

@ peak@svelfo
Batterispänningen är oförändrad (möjligen ett fladder på 10mv när jag klickar på startknappen) oavsett om batterierna (2xAA) är fria från enheten eller inkopplade, så jag förmodar inget drar ström och således blir varmt.
Det där med kylspray har jag glömt. Kan avslöja lite dåliga lödningar och sånt om inget annat. Var själv för ung för att laga tjock-tvs, men minns "Kjell bagare" (självlärd via korrespondenskurs) som brukade komma hem och laga familjens TV på tidigt 80-tal. Han dök ner bakom TV:n, körde säkert lite kylspary, fick en stöt. Svor. Brände sig på lödpennan. Svor. Och sen funkade TV:n. Det var tider det. Innan alla komponenter fick gruskornsstorlek. Men det är en annan historia. :)

@Breflabb:
Jo, misstänker det också. Det är komponenten med D9 som är knäckfrågan. :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vad är detta för komponent - Reparation av Garmin Astro 320

Inlägg av breflabb »

Det är ofattbart att man kan märka så många olika komponenter med samma kod :tumner:
Kolla på denna länk. Har hittat sidor med ännu fler
https://www.alldatasheet.net/view_marki ... 9&sField=1
jcfolke
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 december 2006, 23:15:00
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vad är detta för komponent - Reparation av Garmin Astro 320

Inlägg av jcfolke »

Jo,har varit inne där och på några andra sidor. Tyckte inte jag fick några klockrena träffar. Jag inbillar mig ju att det är någon typ av regulator. Men det skulle kanske också kunna vara en dubbel transistor eller något annat.
Skriv svar