GSM-Jammer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

GSM-Jammer

Inlägg av jonas18z »

Någon som vet om det går att bygga en GSM-jammer som stör ut gsm telefoner inom ett kort område 10 meter skulle vara kul.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10672
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Klart det går. Men det är inget nybörjar projekt.
Jag har kollat runt lite vad som skulle krävas förut en gång. Men vad man behöver som man inte bygger själv utan massa kunskap är en blandare. En blandare är den "komponenten" som ändrar Hz'en, och för att störa en mobiltelefon så måste den svepa över ett ganska stort område eftersom när du snackar i din telefon så kopplar du inte upp dej och stannar på samma frekvens under hela samtalet.

Iallafall, jag slutade fundera på det efter jag såg priserna på blandarna. Så jag har inte gjort någon djupdykning i vad som skulle behövas.

Men det finns apparater som tex bibliotek kan sätta upp och få en tyst tillvaro med. Vet att dom har eller iallafall haft på prov på biblioteket vid universitetet i Stockholm.
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Inlägg av jonas18z »

Jo har sett dessa apparater med men kostar säker mycket. Hittade någon ritning förut men var för nmt 900.
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Tips!

Blandare (eller Mixer) beställer ni med fördel som gratisprov från www.wj.com ! =)

Jag beställde evalutation board för en blandare och en förstärkare, och fick båda. Fina kretskort med kontakter och allt, bara att anlsuta sin övriga elektronik! =)

/Johan
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Inlägg av jonas18z »

Den skulle vara bra synd att den kostar tusen spänn skulle vara billigare om man kunde bygga en egen..




vilken kan vara lämplig och ta? om man vill göra en jammer har du gjort en?
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Vad är det för typ av blandare man ska ha då? Som jag har förstått det efter lite läsning på susning.nu så är det frekvensområdena 890-960 MHz och 1710-1880 MHz som ska störas ut.

"Det finns tre olika frekvensområden som GSM använder sig av. Frekvenserna 890-960MHz (GSM 900) och 1710-1880MHz (GSM 1800) används i Sverige. Dessa frekvenser delas upp i block om 200kHz, där varje block kallas för en kanal. Varje kanal kan hantera 7 samtal plus styrsignaler."

/Björn
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Inlägg av jonas18z »

hmm så alltså behöver man två moduler då en förr ~900 och en för ~1800mhz bandet som sveper över dessa och skickar ut något skräp.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

lite förslag, vet inte om det funkar, men om någon orkar testa... =)

en lämplig mixer (utgången kopplas till en förstärkare och antenn) med följande två ingångar:
* en oscillator på 900 MHz
* en brusgenerator som ger frekvenser mellan 0 och 200 MHz

brusgeneratorn kanske man kan göra så här:
en till mixer, som inte behöver klara lika hög frekvens med de här ingångarna:
* en svepande oscillator som sveper över 0 - 200MHz
* en liten brusgenerator som man kan bygga genom att ta en transistor där man låter kollektorn vara oansluten, jordar basen och skickar in emittern till en op-amp där bruset kommer ut =)

sen struntar man i filter och sånt, för vi vill ju störa! Förmodligen kommer det komma mängder av övertoner på 1800 MHz också...

mmm vad tror ni? ;-)
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Inlägg av jonas18z »

Det kanske skulle kunna vara något men hur fungerar det sänder mobilen antingen på 900mhz bandet eller 1800 eller sänder den på båda samtidigt. För om man bara stör på 900mhz så kanske den växlar över till 1800mhz? Men man kan ju alltid hoppas att 1800 får problem också. Jag ska fösöka skaffa en sådan där mixer. Men vet inte om jag klarar av att bygga upp resten jag får se.
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Läste lite till på http://susning.nu/GSM

"För att öka kapaciteten på mobiltelefonnäten har man börjat använda dualband. Det innebär att man kopplar ihop två olika mobiltelefonnät, GSM 900 och GSM 1800, på samma område och med telefoner som kan utnyttja båda näten kan flera samtal betjänas samtidigt."

Så det gäller nog att störa båda...

/Björn
Användarvisningsbild
Doggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:12:50

lekman

Inlägg av Doggen »

11 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet släpper ut
utrustning på marknaden i strid med de krav som anges i
föreskrifter, meddelade med stöd av 4 § första eller tredje
stycket, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

Men visst går det, jag har själv träffat på jammers ute i nätet.
Men som sagt mecka med offentliga frekvenser och dess lagar är inget man gör "på skojj" tro mig , jag vet.
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Inlägg av jonas18z »

ja visst vem har inte sänt på p3 flera gånger, så va fasen. 10-20m hur ska gubben kunna letat upp vem det är? och ser man någon kille med stor antennutrustning så är det ju bara stänga ner systemet
Skriv svar